• Alexi

    Hur använder ni sms kontra whatsapp?

    Jag tycker whatsapp är suveränt för just alla grupper man har i olika sammanhang, familjen, föräldrar i klassen, ledarna i fotbollslaget, föräldrarna i fotbollslaget osv.


     


    Sen använder vi också ibland whatsapp bara mellan tex jag och min man eller mellan barnen och jag osv.


     


    Jag har dessa två appar bredvid varandra i mobilen och ser lika väl om någon skickat sms som om någon skickat meddelande på whatsapp.


     


    Men, en del verkar inte riktigt använda dessa två parallellt. Man skickar meddelande på den ena och får inget svar på en vecka men sen skickar man på det andra och får svar snabbt. Har inte riktigt fått kläm på vilken av dessa folk läser kontra inte läser. Men har märkt detta en hel del bland invandrarföräldrar i fotbollslaget tex (dvs personer jag inte känner men måste få tag i på något sätt gällande fotbollen eller barnet)


     


    Hur använder ni dessa två?  

  • Svar på tråden Hur använder ni sms kontra whatsapp?
  • Anonym (?)

    Bara SMS. har inte WhatApp. Finns för många kanaler, SMS, email, WhatsApp, Snapp, Discorde, messenger 

  • Anonym (M)

    Använder SMS inom familjen, lite olika grupper. 


    Använder WU för tjejgänget. 


    Alla andra SMS:ar jag till. 

  • EnAnonumius

    Har inte WhatsUp..

    Kör med Messenger, SMS och Telefon.

    Man kan göra samma saker i Messenger som med WhatsUp så jag ser ingen anledning, ännu, att byta över till WhatsUp...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mess)

    Jag har båda men använder messenger. whats up bara strular för mig och jag har ingen ett n anledning att använda den förutom när vissa grupper (barnens idrott etc) envisas med just den. Jag brukar hoppas att min man uppfattar meddelanden där, annars får det bli som det blir eftersom den ändå bara krånglar, åtminstone för mig.

  • Anonym (Fia)

    Det beror ju så mycket på vilka man ska konversera med och inte särskilt mycket med de tekniska funktionerna.

    Generellt verkar det som what's app är mer utbrett i länder där de inte fick fria sms och mms som standard i abbonemangen lika tidigt som i Sverige. Aldrig t ex någonsin hört någon från UK som använder vanliga sms ens inom familjen, där verkar det också vara vanligt att du kan kontakta företag via whats app. 

    Messenger mest för de som använder/använt facebook mycket, hör inte till dessa och det kan ta flera veckor innan jag ens ser. 

    Så för mig personligen är det: svenska kontakter mellan en och en - SMS. Internationella kontakter och gruppkontakter (skaffade det första gången för runt 8-9 år sedan för just en internationell spelgrupp) - What's App. 
    För de jag inte känner så väl att jag inte vill ge ut mitt telefonnummer (och även många andra som jag kanske har kontakt med på andra sätt också) - Discord. 

    Längre tillbaka i tiden innan What's App och Discord - Skype. 

    Värt att lägga tanke på kanske är att de som inte använder bara uteslutande What's App och inte SMS, verkar mer benägna att tysta notifikationer från What's App - om de kanske är med i lite för många grupper där och inte har koll på att man kan individuellt tysta vissa (eller sätta olika signaler - det gör jag så då hör jag utan att se telefonen om det är från någon som kan tänkas vilja något viktigt eller från en grupp där det troligen är någon rolig gif eller något som kan vänta). 

  • EnAnonumius
    Anonym (Fia) skrev 2023-12-20 14:07:11 följande:

    Messenger mest för de som använder/använt facebook mycket, hör inte till dessa och det kan ta flera veckor innan jag ens ser. 


    Går alldeles utmärkt att använda Messenger utan att ha Fejjan konto....
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Alexi
    EnAnonumius skrev 2023-12-20 21:13:11 följande:
    Går alldeles utmärkt att använda Messenger utan att ha Fejjan konto....
    Men det är så oerhört mycket lättare att skapa en grupp utifrån folks mobilnummer än att hitta dem på messenger. Man kan skicka en länk eller qr-kod och folk går med i gruppen osv. 
  • Anonym (Fia)
    EnAnonumius skrev 2023-12-20 21:13:11 följande:
    Går alldeles utmärkt att använda Messenger utan att ha Fejjan konto....
    Absolut, men få har lagt sig till med vanan att kolla det och använda det som en huvudsaklig kontaktväg om man inte använt facebook mer eller mindre flitigt någon gång och lagt till vänner där osv. 
  • Anonym (blandat)
    Använder till största delen Messenger.

    SMS med barnen

    WhatsApp för ett av barnens aktiviteter samt en kompis som inte är så aktiv med Messenger och som bor utomlands.
  • EnAnonumius
    Alexi skrev 2023-12-20 22:27:24 följande:
    Men det är så oerhört mycket lättare att skapa en grupp utifrån folks mobilnummer än att hitta dem på messenger. Man kan skicka en länk eller qr-kod och folk går med i gruppen osv. 
    Jag ser vad du menar och håller med..
    Man koppla sitt mobilnummer till messenger faktiskt, för att "lättare hitta varandra" b.la. Men det är ju iofs en frivillig grej.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Alexi

    Men om man har båda. Hur kan det komma sig att någon inte svarar alls på ett meddelande av ena sorten men typ svarar direkt på det andra? 

  • Anonym (Messanger)

    Jag använder helst messanger dels för att det är lättare att svara från datorn och dela upplever jag att kvaliteten på bilder blir bättre där. 

  • Maahlinn
    Alexi skrev 2023-12-22 13:59:45 följande:

    Men om man har båda. Hur kan det komma sig att någon inte svarar alls på ett meddelande av ena sorten men typ svarar direkt på det andra? 


    WhatsApp har ibland varit jätte buggig så att inte meddelanden kommer fram före man öppnar appen.
  • Alexi
    Maahlinn skrev 2023-12-23 19:07:30 följande:
    WhatsApp har ibland varit jätte buggig så att inte meddelanden kommer fram före man öppnar appen.
    Aldrig upplevt!
  • Anonvm

    Använder inga "chat-tjänster" alls.

    Använder enbart SMS för kortare textmeddelanden med rak och kort info.

    Annars ringer jag.

  • Alexi
    Anonym (Messanger) skrev 2023-12-23 18:04:29 följande:

    Jag använder helst messanger dels för att det är lättare att svara från datorn och dela upplever jag att kvaliteten på bilder blir bättre där. 


    Du vet att whatsapp funkar utmärkt från datorn va? 
  • sture123

    Till största delen använder jag WU.
    Sms i undantagsfall till såna som inte har WU.
    Ett tag använde jag även messenger, men tycker att den krånglade för mycket. Jag fick inga notifieringar om nya meddelanden, så jag missade att svara ibland.

Svar på tråden Hur använder ni sms kontra whatsapp?