• Mrskos

    Tom kyl... hjälp mig fylla den

    Okej... Jag behöver tips och hjälp.


    Jag jobbar mycket och vi får mat på jobbet. Jobbar jag dag så äter jag inget sen på kvällen mer än gröt eller flingor.
    Jobbar jag kväll så äter jag inget alls när jag kommit hem.
    Är ledig 1 dag och vecka därefter 2 dagar osv.
    Dem dagar jag är ledig så äter jag ute eller beställer hem. Lagar sällan mat, kanske 2-3 ggr i månaden.
    Men nu till själva grejen.
    Min kyl är tom. Har bara mjölk, fil och ketchup. Ibland ägg.
    Det ser så tomt och tråkigt ut. Skäms när vänner och familj kommer och öppnar kylen. Känner mig fattig när jag öppnar min kyl 
    Jag vill fylla min kyl med sånt som klarar stå länge i kylen! Så bomba med tips tack. Vill ha en välfylld kyl med sånt som håller länge. 
    Har fyllt den med ost, Havremjölk, dressingar, bostongurka, tomat på burk, bönor.
  • Svar på tråden Tom kyl... hjälp mig fylla den
  • Tow2Mater

    Sätt in en Nissedörr, och den måste ju ha en uppfart så han kan komma ut. Han trivs så bra att han inte vill återvända till Nordpolen utan stannar över hela året hos dig.

    Lite olika sorters senap. Choklad.

  • Tom Araya
    Mrskos skrev 2023-12-19 21:29:14 följande:
    Tom kyl... hjälp mig fylla den

    Okej... Jag behöver tips och hjälp.


    Jag jobbar mycket och vi får mat på jobbet. Jobbar jag dag så äter jag inget sen på kvällen mer än gröt eller flingor.
    Jobbar jag kväll så äter jag inget alls när jag kommit hem.
    Är ledig 1 dag och vecka därefter 2 dagar osv.
    Dem dagar jag är ledig så äter jag ute eller beställer hem. Lagar sällan mat, kanske 2-3 ggr i månaden.
    Men nu till själva grejen.
    Min kyl är tom. Har bara mjölk, fil och ketchup. Ibland ägg.
    Det ser så tomt och tråkigt ut. Skäms när vänner och familj kommer och öppnar kylen. Känner mig fattig när jag öppnar min kyl 
    Jag vill fylla min kyl med sånt som klarar stå länge i kylen! Så bomba med tips tack. Vill ha en välfylld kyl med sånt som håller länge. 
    Har fyllt den med ost, Havremjölk, dressingar, bostongurka, tomat på burk, bönor.
    Är du sällan hemma och lagar mat är det inte kylvaror du ska satsa på, utan torrvaror, konserver och frysvaror.

    Även bröd och pålägg kan frysas och ta fram när du behöver.

    Champinjoner på burk
    Grönsaker som broccoli, blomkål mm fryst
    Kycklingfiléer frysta
    Köttbullar och hamburgare frysta
    Frysta örtkryddor
    Räkor frysta
    Krossade tomater
    Matolja
    Olivolja
    Soja
    Soppor på burk
    Soppor och såser på pulver
  • Mrskos

    Min frys är full. Det är kylen jag vill ska se välfylld ut, som att någon lever och äter därTungan ute

  • Tom Araya
    Mrskos skrev 2023-12-20 01:38:43 följande:

    Min frys är full. Det är kylen jag vill ska se välfylld ut, som att någon lever och äter därTungan ute


    Ketchup, senap, dressingar och såser, smörgåsgurka, inlagd paprika, sambal olek, chilisås, majonäs, inlagda rödbetor, smokey liquid, smör/margarin (jag kör på flytande)... sedan är det ju färskvaror, men de lär du ju knappt använda... eller?
  • Räkan77

    Om du bara vill att kylen ska innehålla mat för att det ser trevligt ut så kan du stoppa konserver i kylen för att fylla på. Finns konserver med snygga förpackningar som kan piffa upp kylen. 

    En inbjudande kyl innehåller grönsaker och frukt, färsk fisk och kött, färska juicer och mejerivaror. Ostar och chark ger en lyxig känsla. Men du kan ju inte köpa sånt varje vecka och sen slänga allt. Då måste du ju börja äta fler måltider hemma så inte maten slängs. Att ha gamla färskvaror i kylen ser inte trevligt ut och jag tror inte du imponerar på familj och vänner om det framkommer att du slänger mat. 

  • Novella

    Förstår dig, de ser alltid trevligare ut med en välfylld kyl.
    Tip, köp ?inredning? till kylen, lådor, burkar osv. Det tar mer plats, ser organiserat ut och sen fyll på med:
    önskvärd dryck tex cola burkar/energidryck
    två glasflaskor med vatten 
    saker du gillar att ?tugga på? tex Oliver, ölkorv, choklad, osv. 

    skickar med en länk på en Instagram video som visar snygg ordning i kylen som kan agera inspiration (https://www.instagram.com/reel/C0HeZxoo-dJ/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

  • Anonym (Kvarken)

    Köp inte saker du inte kommer att äta upp.

  • Anonym (M)

    Så bisarrt. Köpa hem en massa kylvaror som blir dåliga bara för att vadå? Någon glor i din kyl och du skäms? 


    Jag tycker tvärtom, välfyllda kylar innehållet i regel mkt mat som redan är gammal eller aldrig äts upp. Gillar inte matsvinn. 

  • olof 45

    Dryck? Några rader cola, några flaskor vitt vin? En snygg karaff med kranvatten i (vissa gillar att dricka kylskåpskallt.) Finns fina karaffer med 'våtdräkt' till som ger lite färg i kylskåpet, typ från Eva Solo eller Sagoform.

    Vi har två kylskåp, så de fyller lite olika funktion. I ena ställer vi saker som inte används så ofta och håller länge, i andra det som roteras igenom var och varannan dag.

    I kylskåp ett har vi just läskedrycker och vin, samt syltar, inlagd sill (håller för evigt), potatis (i en pappåse), foder till när man gör sås, dressing med lång hållbarhet, senaper, kryddpåsar (förvaras bäst kallt), choklad (vit och mörk bakchoklad mest), vaniljstång, lite annat smått och gott. som soltorkad tomat på burk, inlagd gurka, inlagda rödbetor. 

    Kika lite på hyllorna i affären och läs utgångsdatumen. Glasflaskor är trevligare än konserver. Go all in - eller kör på ett tema, typ gurka:smörgåsgurka, saltgurka, ghurkins (små mini-gurkor) och gurk-relish (bostan-gurka?). :) 

  • klyban
    Mrskos skrev 2023-12-19 21:29:14 följande:
    Tom kyl... hjälp mig fylla den

    Okej... Jag behöver tips och hjälp.


    Jag jobbar mycket och vi får mat på jobbet. Jobbar jag dag så äter jag inget sen på kvällen mer än gröt eller flingor.
    Jobbar jag kväll så äter jag inget alls när jag kommit hem.
    Är ledig 1 dag och vecka därefter 2 dagar osv.
    Dem dagar jag är ledig så äter jag ute eller beställer hem. Lagar sällan mat, kanske 2-3 ggr i månaden.
    Men nu till själva grejen.
    Min kyl är tom. Har bara mjölk, fil och ketchup. Ibland ägg.
    Det ser så tomt och tråkigt ut. Skäms när vänner och familj kommer och öppnar kylen. Känner mig fattig när jag öppnar min kyl 
    Jag vill fylla min kyl med sånt som klarar stå länge i kylen! Så bomba med tips tack. Vill ha en välfylld kyl med sånt som håller länge. 
    Har fyllt den med ost, Havremjölk, dressingar, bostongurka, tomat på burk, bönor.

    Intressant, vad ska man fylla ett kyl med och för en som inte använder det som finns i kylen.
    Har du tänkt på hur de kommer tänka när du har fyllt kylen, och sen inte ens öppnat eller ens använt nått av det?

    Du kan börja med lite lök, morötter och potatis längs ned, de har lång hållbarhet, men måste kollas upp lite då och då och att de inte börjar ruttna.
    Men med lite flyt så kan dessa vara där i upp mot ett år, med otur betydligt kortare.(Aldrig själv fattat varför det är så.)


    Cräm fräs kan du ha en eller två burkar, dessa håller extremt länge och klagar någon på bäst före datumet, så säger du bara de blir bara godare med tiden.
    Själv har jag haft såna över 6 månader efter bästföredatumet, och i det läget smakat fantastiskt.
    Har träffat på ett märke som har gett upp, vilket har förbluffat mig.


     


    Oöppnad grädde häller rätt länge och om man väljer den som har lägre hållbarhet.
    Men låter som ett slöseri med pengar, då den är inte så lång ändå.


    Sen lite sylt, senap och sånt, ta ur de krossade tomaterna och andra helkonserver, för det ser bara löjligt ut att ha dom där.
    Men en burk ansjovis går ju ha.
    Sen kanske lite lim och nässpray utanför maten.

    Sen kanske en olivburk, ölkorv, andra råvaror som har kortare hållbarhet är inte direkt aktuella då det bara kostar en massa pengar.
    Sen 2-3 flaskor bubbelvatten fyller en del, och kanske 3-4 burkar läsk.
    För överdriva med vatten och läsk, det ser bara löjligt ut.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Tom kyl... hjälp mig fylla den