• Valvoja

    Mielex pessar, vilken storlek har ni?

    Hej


    Önskade att prova ut pessar hos gynekologen i Finland, det visar sig att dom inte kan beställa in provpessarer då dom inte säljs här längre. Nu är tanken att jag beställer några storlekar själv från Sverige och att gyn testar vilken som passar mig.
    Jag är 24 år och har tidigare gjort en abort i gravid vecka 7. Vilka storlekar ska jag köpa av milex pessaret så något av dem passar?

    Vilken storlek passar er?
  • Svar på tråden Mielex pessar, vilken storlek har ni?
  • Anonym (Hmm)

    Är det inte rätt ointressant vilka storlekar som passar andra?? Det är väl ändå du som ska ha ett som passar just dig?

  • Valvoja
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-19 19:16:26 följande:

    Är det inte rätt ointressant vilka storlekar som passar andra?? Det är väl ändå du som ska ha ett som passar just dig?


    Menade att man kanske använder en viss storlek tex om man gjort abort, fött barn eller inte?
  • Anonym (C)

    Själv använder jag Caya pessar och är supernöjd. Den finns bara i en storlek och ska passa de flesta kvinnor. Milex tyckte jag inte alls om. Fick ont och blev illamående så för mig fungerade den modellen inte alls trots utprovning hos barnmorska.

  • Anonym (Hmm)

    Är väl ändå helt individuellt oavsett graviditet, missfall eller abort eller inget av detta.
    Vill du vara säker så ska den nog provas ut - inte köpas på nätet eller annars.
    Lite som säkra perioder ..... slutade med abort. 

  • Anonym (R)
    Valvoja skrev 2023-12-19 21:17:05 följande:
    Menade att man kanske använder en viss storlek tex om man gjort abort, fött barn eller inte?
    Nu tror jag att du får tänka några varv till och läsa på ;)
  • Valvoja
    Anonym (R) skrev 2023-12-19 23:01:47 följande:
    Nu tror jag att du får tänka några varv till och läsa på ;)
    Tex femcap har olika storlekar utifrån det
    FemCap finns i tre storlekar:
    Liten - Passar dig som aldrig varit gravid
    Mellan - Passar dig som gått igenom missfall, abort eller kejsarsnitt
    Stor - Passar dig som fött barn vaginalt

    Pessarererna kommer jag prova ut hos gynekolog före jag börjar använda. Milex finns i 6 storlekar, jag undrar om milex pessaret kanske fungerar på samma sätt storleksmässigt? Så jag slipper köpa alla 6 och behöver slänga 5. Min gynekolog kan inte beställa till sin klinik själv och då är detta mitt ända alternativ.
  • Valvoja
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-19 23:00:14 följande:

    Är väl ändå helt individuellt oavsett graviditet, missfall eller abort eller inget av detta.
    Vill du vara säker så ska den nog provas ut - inte köpas på nätet eller annars.
    Lite som säkra perioder ..... slutade med abort. 


    Tex femcap har olika storlekar utifrån detta

    FemCap finns i tre storlekar:
    Liten - Passar dig som aldrig varit gravid
    Mellan - Passar dig som gått igenom missfall, abort eller kejsarsnitt
    Stor - Passar dig som fött barn vaginalt
    Pessaret kommer provas ut hos gynekolog före jag börjar använda det. Tyvärr fungerar inte hormonella preventivmedel eller koppar för mig. Väljer att prioritera mitt mående framför preventivmetoder med kraftiga biverkningar, därför kommer jag använda mig av kondom och pessar i framtiden. På hälsovårdsstationer i Finland provar man inte ut pessarer men har lyckats hitta en gynekolog som vill hjälpa mig prova ut om jag skaffar pessarer själv. Om milex fungerar likt femcap storleksmässigt så slipper jag köpa alla 6 storlekar. Istället skulle jag köpa kanske 3 storlekar och hoppas på att någon av dem passar mig
  • Valvoja
    Anonym (C) skrev 2023-12-19 23:00:07 följande:

    Själv använder jag Caya pessar och är supernöjd. Den finns bara i en storlek och ska passa de flesta kvinnor. Milex tyckte jag inte alls om. Fick ont och blev illamående så för mig fungerade den modellen inte alls trots utprovning hos barnmorska.


    Bra att veta, provade du ut Caya hos barnmorskan också för att vara säker?
  • Anonym (C)

    Efter att det inte fungerade med Milex för mig trots två olika Barnmorskemottagningar och tre olika barnmorskor mejlade jag "Gröna barnmorskan" i ren desperation för att be om råd om det fanns hjälp att få eller om jag var tvungen att släppa tankarna på pessar helt (jag vägrar använda hormoner). Hon tipsade mig om en mottagning som kunde hjälpa mig med utprovning av både Caya och FemCap. Jag kände mig mest bekväm med Caya så valde det. Fick det gratis. Är inne på mitt andra pessar nu. Det andra beställde jag själv över nätet.

  • Anonym (En storlek mindre)

    Jag var 23 när jag beställde ett pessar. Fick hjälp med att prova ut rätt storlek hos barnmorskan på efterkontrollen efter vaginal förlossnkng. Jag minns inte exakt storleksordningen, men jag skulle tydligen ha en storlek mindre än vad man ?ska? ha.

    hade nyligen fött ett barn vaginalt, fullgången graviditet och har gjort en kirurgiskt abort tidigare. Lita inte på storlekstabellen!

Svar på tråden Mielex pessar, vilken storlek har ni?