• annahoj01

    Påverka äggkvalitet med kost?

    Hej, jag är nyfiken!

    Efter 2 misslyckade ivf:er kan man misstänka att jag har dålig äggkvalitet då jag bara fått 2-dagarsembryo och inga till frysen. Inför 3:e försöket har jag nu börjat äta mängder av näringsrik kost, dricker örtte och går på akupunktur. Någon som gjort samma åtgärder och lyckats få bättre äggkvalitet eller gjort något annat och fått bättre kvalitet?


    Tacksam för alla erfarenheter🙏

  • Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?
  • Anonym (Vera)

    Äggen tillverkades redan när du låg din mammas livmoder din kropp producerar alltså inga nya ägg så jag förstår inte hur du skulle kunna påverka deras kvalité. 

  • annahoj01

    Antalet ägg kommer du aldrig kunna påverka men att förbättra kvalitet tänker jag ändå är möjligt. Till exempel, förutom stigande ålder, påverkar oxidativ  stress kvaliteten på celler negativt. Det kan du få av rökning, osund vikt, dålig kost, för hård träning och allmän stress. Om man då förbättrar ovan så slutar man med att bryta ner cellerna på samma sätt.

  • Cececilia

    Spännande ämne! Det går ju påverka sitt allmän tillstånd med kosten och åtminstone ge kroppen rätt förutsättningar när äggen ska mogna inför ägglossning. Jag äter fetta mejeriprodukter och mycket bär, frukt och grönt tillsammans med en hederlig husmanskost där vi försöker laga så mycket som möjligt från rena råvaror.


    det är också en fördel att hålla blodsockret stabilt, så äta ordentligt med mellanmål och låta bli sockerkickar. Ska bli spännande att följa denna tråden 🤩

  • annahoj01

    Eller hur! Lovar att uppdatera om mitt sista ivf-försök och hur det eventuellt gick med äggkvallen :) Ber om att få återkomma i feb.-24 🙏

  • Anonym (Tov)

    Rekommenderar en bok som heter "it starts with the egg", det finns ett kapitel om just IVF. 

    Finns en del kosttillskott man kan ta för att förbättra äggkvalitén bland annat ubiqunol/Coq10. Men också försöka utesluta plast i sin närhet, typ plast-redskap, teflon-pannor etc. I kostväg: blodsockerstabiliserande kost (där kan jag tipsa om glucose godess på instagram, superbra tips), mycket protein och undvika socker, gluten, alkohol, koffein etc.

    Lägger in två print screens från kapitlet, men rekommenderar att läsa den i sin helhet. Jag köpte den på amazon som e-bok!


     

  • Anonym (Tov)
    Anonym (Tov) skrev 2023-12-19 11:57:40 följande:

    Rekommenderar en bok som heter "it starts with the egg", det finns ett kapitel om just IVF. 

    Finns en del kosttillskott man kan ta för att förbättra äggkvalitén bland annat ubiqunol/Coq10. Men också försöka utesluta plast i sin närhet, typ plast-redskap, teflon-pannor etc. I kostväg: blodsockerstabiliserande kost (där kan jag tipsa om glucose godess på instagram, superbra tips), mycket protein och undvika socker, gluten, alkohol, koffein etc.

    Lägger in två print screens från kapitlet, men rekommenderar att läsa den i sin helhet. Jag köpte den på amazon som e-bok!


     



  • TvillingmammaVästgöte

    Jag förlorade min mens när jag var 40, då var mitt AMH lågt och enligt läkaren var jag i klimakteriet. Då gjorde jag en rejäl hälsosatsning. Åt supernyttig, tränade, tog lediga dagar och gick på spabehandlingar och massage. Yoga för att stressa ner. 6 månader  senare kom mensen tillbaka och mitt AMH var mycket högre igen. Enligt läkaren var det en slump men han förstod nog inte vilken skillnad jag gjort i mitt liv.

  • Anonym (hamb)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-19 12:00:57 följande:

    Jag förlorade min mens när jag var 40, då var mitt AMH lågt och enligt läkaren var jag i klimakteriet. Då gjorde jag en rejäl hälsosatsning. Åt supernyttig, tränade, tog lediga dagar och gick på spabehandlingar och massage. Yoga för att stressa ner. 6 månader  senare kom mensen tillbaka och mitt AMH var mycket högre igen. Enligt läkaren var det en slump men han förstod nog inte vilken skillnad jag gjort i mitt liv.


    Wow! Vilken fantastisk historia!
  • annahoj01

    Tack Tov, låter intressant!

    Jag kan även tillägga i denna tråd att mitt utgångsläge är att jag är 37 år, varit ganska smal, tränat hårt och haft en mycket kontrollerad kost. Detta är saker som jag nu kämpar med att få bukt på och tycker det går bra hittills. Började i oktober. Gått upp 4 kg, tränar mer lugna pass, äter regelbundet och tilllagat från grunden, adderar mycket mer kalorier. Att jag blir stressad av att försöka bli gravid är ett faktum och det försöker jag förebygga med akupunktur samt örtte som stabiliserar mina hormoner. Så hoppas verkligen på en toppenivf denna gång✨

  • Anonym (Vera)

    Varför ogilla mitt inlägg? Det är ingen personlig åsikt jag har utan ren fakta. 

Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?