• Anionym123456789

    Hjälp - min svägerska är allergisk, kan jag skaffa hund?

    Hej! 


    Måste bolla en sak angående att skaffa djur och allergiker i släkten. 


    Jag och min man kommer att skaffa en hund nu till julen. Vi har varit tillsammans i 10 år, har två barn och flyttade till hus för ca 3 år sedan. Vi har pratat om att skaffa ett husdjur länge, antingen en katt eller en hund. Det senaste året har jag skrivit till ca 3 olika kattägare och två hundägare och har nu äntligen hittat en liten valp som känns perfekt för oss och vår familj. Dagen innan vi skulle hälsa på valpen första gången får vi veta att min brors flickvän är pälsdjursallergiker. De har varit tillsammans i ca 1,5 år och har fått en bebis ihop. Allt gick väldigt fort för dem. Jag blev chockad över att hon ens var allergisk för ingen i vår familj hade fått reda på det. Min syster jobbar i stall och vi har en häst i familjen som vi har åkt direkt från och hem till dem. Vi har också haft hundar hemma i vårt hus flera gånger och hundägare har varit hemma hos oss under kalas när hon varit där. Bara ett under att ingen hund varit där samtidigt som henne. Men hon menar i vilket fall att hon har haft extremt starka reaktioner tidigare i hennes liv bara av att sitta bredvid någon som har hund eller någon leksak som haft katthår på sig. Jag blev såklart jätte besviken och försökte hitta alla möjliga lösningar. Har bl.a köpt hem luftrenare som samlar in allergener, speciellt filter till dammsugaren och allergischampo från allergenius.se och försäkrat henne om att hunden såklart inte kommer vara i huset när hon är här. Hon är inte hos oss jätte ofta än så länge, mestadels när det är kalas, men min bror och deras bebis kan komma förbi någon vardag och bara hänga. Då säger hon att det finns risker att de kan ta med sig allergener hem sen. 


    De är alldeles till sig för att vi ska skaffa den här hunden, de tycker att vi totalt skiter i henne och hennes välmående och sätter vår relation på spel. Känns mer just nu som att det handlar om en princip sak än något annat, om någon är allergisk i familjen så ska man inte skaffa hund liksom. Jag har pratat med otaligt många människor med erfarenheter av allergi som tycker att det här känns orimligt och att vi borde skaffa hund om vi vill det och att jag verkligen försökat hitta lösningar. Men det är tydligen inte lösningar om de inte är 100%iga. 

    Någon som har erfarenheter av det här eller åsikter att dela med sig av. Hur 17 ska man tänka i denna situation? 


    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Hjälp - min svägerska är allergisk, kan jag skaffa hund?
  • Anonym (Hm)

    Skaffa hunden! Hade kunnat skriva en hel bok om varför ni ska göra det, men kort och gott. Skaffa hunden. Vi har 4 hundar utspridda på 3 syskon, två andra syskon som är allergiska och en moster med allergi. Man kan inte planera sitt liv efter någon annan.

    Skaffa hunden! 

  • Anonym (Rut)

    Men då skulle ju ingen någonsin kunna skaffa pälsdjur för alla känner väl någon som är allergisk. 

    För mig krävs det att någon närmare är allergisk för att jag skulle låta bli. Tex min särbo som är hos mig flera gånger i veckan.

    Hon får väl ta allergimedicin de få gånger det handlar om. 

    Hon kan ju ändå aldrig helt värja sig. Vad ska hon göra om en kollega har hund? Om hon hamnar på en fest med någon som har hund? Om barnet blir bästa kompis med någon somnhar katt? 

     

  • Anonym (Göran.)

    Jag är uppvuxen med hundar och katter.  Även mina barn är uppvuxna med med hund och katt. Det är trevligt och bra för barn. det berikar vardagen och livet. 


    vad är det för ras ni ska köpa?  Mamma och pappa hade en schäfer och yorkshireterrier Samt katt. 


    jag och min familj hade en schäfer och Shih tzu samt en katt.  



    det är ju inte ens säkert att hon har allergi.  Hon låter som en liten prinsessa som alla ska anpassa sig efter.  



    köp hunden och njut av en ny familjemedlem. 

  • Anonym (O)

    Låter som min situation. 

    Jag är allergisk, vi har inga djur. Svärföräldrarna långt borta så vi bor där när vi hälsar på. Lagom roligt när det finns/fanns katt, hund, gran, nötter och fan och hans moster. 

    Det jag vet är att hunden försökte de anpassa lite så det var en ras som var lite mer allergivänlig och inte nåt som drällde hår, himla go var den, men finns inte kvar längre. Katten var makens syskons som tog med den varje semester dit. Och så släpade de in en julgran varje år. 

    Jag gick på full allergimedicinering och höll mig undan. Plus att där vi sover får inte djuren vara alls när vi inte är där. 

    Svaret är egentligen att jag förstår svägerskan. Men ni måste få ha en hund om ni vill. Däremot kan hon säga att den aldrig får komma in hos dem, dvs den får vara hemma när ni hälsar på. 

    Till och med mina föräldrar skaffade hund! 

    Mitt problem är nog snarare att jag älskar djur och kliar och klappar gärna... Men som sagt var, det är full medicinering som gäller. Minsta jag känner att det sätter sig så är det att ta sig därifrån. 

    Så. Skaffa hund. 

  • Tow2Mater

    Om någon är allergisk i ens egen familj vilka bor tillsammans, så ska man inte skaffa hund. Men man styr inte sin familjs liv efter andra familjer vilka man inte bor ihop med. Skaffa hunden.

  • Sunflora

    Det är orimligt att ni ska låta bli att skaffa hund för hennes skull. Din bror och barnet kan byta kläder efter de varit hos er det är inte mer med det och ni kan också se till att ha nytvättat när ni hälsar på dem. Har hon inga problem med att folk nyligen varit i stallet kan inte allergin vara livshotande på något sätt. 

  • Pehrmedh

    Det där är erat liv och erat beslut.

    Såvida ni inte tänker flytta tillsammans med svägerskan så tycker jag ni ska göra som planerat och skaffa hund.

    Lycka till.

  • Dexter dot com

    Klart ni ska skaffa hund! Det är helt orimligt av dom att kräva att ni ska avstå. Är hon så allergisk som hon säger så äter hon ju ändå allergimedicin för att klara vardagen.

  • Anonym (Tess)

    Klart ni ska skaffa hund! Nu kan inte begränsa ert liv så mycket pga någon ni bara träffar lite  ibland. Att vara hundägare är ju inte en liten bisak i livet, det är en stor del som tar och ger mycket tid och energi. Det är inget man ger upp bara för att någon man träffar någon gång i veckan är allergisk. 


    Bor ni stort kan ni ha ett rum som hunden inte får vara i, så kan ni ses där när den familjen är på besök. Att ni sätter på er rena kläder och lämnar hunden hemma när ni besöker dem är självklart 

  • Anonym (Allergiska)

    Jag tycker att det är en svår fråga och tycker att det är fint av dig att du isf funderar på hur ni ska göra. Låter som att ni bor rätt nära varandra så att det iaf inte blir så att de behöver sova över när ni ska träffas. 


    Jag tillhör skaran med allergier. Kan klara en stund med t ex katt om jag tar medicin, men mår inte alls bra av att sova över. Min syster som bor på landet har skaffat katt. Resultatet blev tyvärr att vi inte har besökt dom sen katten kom (de bor många timmar med bil bort och finns inga hotell i närheten). För vår del känns det såklart tråkigt att de fattade ett beslut som gör att vi inte kan hälsa på, utan att ha en dialog med oss innan. Jag tror att det är lätt att underskatta hur jobbigt det är att umgås med djur om man är riktigt allergisk. 

Svar på tråden Hjälp - min svägerska är allergisk, kan jag skaffa hund?