• Anonym (funkar det?)

    Erfarenheter Mirena

    Ska byta mina p-piller mot mirenaspiral, främst för att jag tror hormonerna i pillren ställer till det för mitt huvud.
    I övrigt har jag varit ganska nöjd, regelbunden mens, ingen nämnvärd viktuppgång och inte heller gravid.

    Vad har ni för erfarenhet av mirena? Jag är orolig för viktuppgång och överjävliga blödningar som aldrig ger sig.

    Har haft p-stav förut men gick upp ca 15 kg och blödde med vanliga jävla mensvärken ändå. 

  • Svar på tråden Erfarenheter Mirena
  • Anonym (jag)

    Jag hade Mirena i 5 år innan jag fick en annan hormonspiral av nån anledning vid byte.

    Jag blödde konstant i 6 månader efter isättning, det varierade mellan några få droppar till extremt mycket dag för dag utan rim o reson.

    Förutom magvärk samma dag som den sattes in och dagen efter och ovan nämnda hade jag inga problem alls. Gick inte upp i vikt och efter blödningarna de första 6 månaderna så blödde jag inget alls. inga konstiga humörsvängningar heller.

    Detta har hållit i sig efter byte med.

  • Anonym (funkar det?)
    Anonym (jag) skrev 2023-12-16 20:54:36 följande:

    Jag hade Mirena i 5 år innan jag fick en annan hormonspiral av nån anledning vid byte.

    Jag blödde konstant i 6 månader efter isättning, det varierade mellan några få droppar till extremt mycket dag för dag utan rim o reson.

    Förutom magvärk samma dag som den sattes in och dagen efter och ovan nämnda hade jag inga problem alls. Gick inte upp i vikt och efter blödningarna de första 6 månaderna så blödde jag inget alls. inga konstiga humörsvängningar heller.

    Detta har hållit i sig efter byte med.


    6 månader! Hjälp! 


    Kunde du ha sex eller var det för mycket blod?

  • Anonym (L)

    Jag upplevde den som enkel att sätta in, blödde lite efter insättning och hade mensvärk efteråt. Mensen minskade mycket, klarade mig med trosskydd 1-2 dagar och de sista månaderna var jag helt utan blödning. Hade dock mycket värk och mådde psykiskt dåligt av den.

  • Anonym (Hej)

    Satte in mirena för snart 2 månader sedan,  

    Haft en liten blödning och nu mens. Men så stor skillnad mot tidigare då jag hade ont ca 2 v innan mensen och under mens plus mycket mindre blödning än innan. 

    Gjorde lite ont vid just insättning och fick ha trosskydd några dagar efter. 

  • Anonym (Kikki)

    Jag har haft den i 13 månader. Jag hade stora problem med blödningar och mensvärk pga förklimakteriet och enda hjälpen gyn var villig till var att sätta spiral. Jag ville operera bort livmodern men det gick de inte med på. 

    Fördelar:
    Blöder mindre. Hade extrema blödningar före och behövde både maxitampong och största bindan och byta varje timme. 
    Mindre mensvärk. Före höll jag på att svimma av mensvärk, nu blir det hanterbart med värktabletter. 

    Nackdelar: 
    Blöder i någon form nästan alla dagar. Allt från vanlig mens till stänkblödningar som klaras med trosskydd. 4 gånger har jag varit blödningsfri 6-7 dagar innan det satt igång igen med vanlig mens. Ungefär 10 gånger har jag varit blödningsfri 1-3 dagar. Har inte varit utan skydd någon dag, vågar helt enkelt inte för även om jag är blödningsfri på morgonen kan det komma vid lunch. Varannan fredag får jag som vanlig mens i 3-4 dagar. 
    Noll sexlust, vilket kanske är tur eftersom jag är singel och blöder typ hela tiden. 
    Första 6 månaderna var mitt humör fruktansvärt och det är ett under att jag inte gjorde någon fysiskt illa. Det var som att ha pms extra, extra dygnet runt. Som tur är stabiliserade det sig efter 6 månader.

  • Anonym (funkar det?)
    Anonym (Kikki) skrev 2023-12-16 21:28:31 följande:

    Jag har haft den i 13 månader. Jag hade stora problem med blödningar och mensvärk pga förklimakteriet och enda hjälpen gyn var villig till var att sätta spiral. Jag ville operera bort livmodern men det gick de inte med på. 

    Fördelar:
    Blöder mindre. Hade extrema blödningar före och behövde både maxitampong och största bindan och byta varje timme. 
    Mindre mensvärk. Före höll jag på att svimma av mensvärk, nu blir det hanterbart med värktabletter. 

    Nackdelar: 
    Blöder i någon form nästan alla dagar. Allt från vanlig mens till stänkblödningar som klaras med trosskydd. 4 gånger har jag varit blödningsfri 6-7 dagar innan det satt igång igen med vanlig mens. Ungefär 10 gånger har jag varit blödningsfri 1-3 dagar. Har inte varit utan skydd någon dag, vågar helt enkelt inte för även om jag är blödningsfri på morgonen kan det komma vid lunch. Varannan fredag får jag som vanlig mens i 3-4 dagar. 
    Noll sexlust, vilket kanske är tur eftersom jag är singel och blöder typ hela tiden. 
    Första 6 månaderna var mitt humör fruktansvärt och det är ett under att jag inte gjorde någon fysiskt illa. Det var som att ha pms extra, extra dygnet runt. Som tur är stabiliserade det sig efter 6 månader.


    Jag blir ärligt jätterädd att prova nu. Vill verkligen inte blöda som ett skadskjutet djur, har jätteproblem med mitt huvud och mående just nu och hoppas att det beror på pillrena och jag vill verkligen verkligen inte ha uppehåll med sex eller få minskad lust. 
  • Anonym (Älskar min)

    Jag har haft min i snart fyra år. Första, nästan 18 månaderna, blödde jag oregelbundet med mellanblödningar. Men, de var så modesta att jag klarade mig med ett trosskydd om dagen i princip. Efter det stabiliserade sig mensen och kommer hyfsat regelbundet och jag har ingen mensvärk alls längre.

    Jag hade innan det haft sådan mens att det krävdes största tampongen och en rejäl binda. Till natten fick jag sova på en handduk och gå upp och byta minst en gång. Min mensvärk golvade mig totalt och fick avstå en massa saker under mensen. Att åka och bada med mens var inte att tänka på. Inte heller att träna de första dagarna, eftersom jag dels hade så ont och dels störtblödde när jag ansträngde mig.

    Insättningen kändes knappt alls. Jag hade en lätt mensvärk några dagar, men det var också allt. 

  • Anonym (E)

    Hade min inne i sex månader, under tiden blödde jag varje dag och hade konstant svamp och bakteriell vaginos. Allt försvann när jag tog ut den.

    En kompis som också testade hade exakt samma besvär.

  • Anonym (Mirre)

    Haft min i snart tre år. Jag småblödde i början efter insättning men det avtog. Efter kanske tre månader var jag helt mensfri och har inte känt av den på något sätt. Helt klart värt pengarna.

  • Anonym (funkar det?)

    Jag har läst om något skräckexempel när man aldrig slutar blöda även efter den tagits ut. Ni som inte varit nöjda och bytt metod, hur har det varit för er?

  • Anonym (funkar det?)

    Satte in den idag, var fruktansvärt obehagligt att sätta in den men har inte haft ont ännu. Ska bli spännande att se hur det funkar. Hoppas jag inte går upp i vikt. 

  • Anonym (Anonym)

    Satte in kopparspiral i Augusti. Är bipolär och har aldrig kunnat äta hormoner då det förstör helt och hållet för mitt huvud. 


    Min hjärna mår bra.
    Jag blöder rejält, har menskopp PLUS (34ml). Under de värsta dagarna måste jag tömma ungefär var annan/var tredje timme. Hoppas dock att detta ska lägga sig lite med tiden. min mens har gått från 4 dagar till 6-7 dagar. Lite drygt men det är det enda negativa. 


    sexlusten är helt magisk! Har aldrig haft sexlust direkt. I tidigare relationer har sex varit ett nödvändigt ont som ?ska ske?. Nu är det helt andra känslor. Har partner och han märker också väldigt stor skillnad. såg att det var någon mer som har fått mer sexlust och livet leker verkligen. Kan blöda hur mycket som helst för att ha kvar den här känslan. Jag började nästan tro att det hade hänt nått annat som gjorde att jag gick runt och var pilsk dygnet runt men nu vet jag :) 

  • Anonym (funkar det?)

    Nu har jag haft den i ungefär två veckor.  Det var fruktansvärt obehagligt att sätta in den men med lätt mensvärk efteråt, max två dagar. Har haft lite lite mörkt blod lite nu och då men det är knappt så trosskydd behövs, märker det mest när jag torkar mig.
    Har också hunnit ha en del sex, redan efter ett par dagar och det gick bra förutom när han stötte för djupt men det har jag alltid haft lite problem med. 

    Hoppas det fortsätter i samma stil även om jag fattar att det är för tidigt att dra slutsatser :) 

  • Anonym (Aaaa0505)

    Hej jag satt min idag. Följer gärna hur ska det gå till . Många pratar om viktuppgång, hoppas ät inte sant. 

  • Anonym (Natural)

    Har mens i 2 eller MAX 3 dagar i vanliga fall. med mirena blev det 7 dagar. visst blödde jag lite mindre Varje dag, men jag blöder så lite vid mens annars också så jag vann liksom inget på det. Blödde nog förresten totalt lika mycket. självklart tog jag ut den då. Tar inga preventivmedel. gjorde det inte innan heller.

    blödde aldrig något från början. utan endast förlängd mens blev biverkningen. Not worth it. Vill hellre ha min frihet.

  • Anonym (funkar det?)

    Har haft den nästan två månader nu, fick för lite mer än en vecka sedan rätt ordentligt mensvärk och blödde rätt ordentligt. Har alltid haft riklig mens utom när jag åt p-piller sista svängen. Hade mens drygt en vecka, lite längre än normalt alltså. Nu har jag ont i äggstockarna, men inte heller det är jätteonormalt.
    Skulle tippa att jag gått upp knappt två kilo. 
    Lite samlagssmärtor, kanske känsligare än normalt. 
    Än så länge är det värt det förutom om samlagsmärtorna inte ger sig. 

  • Lizzylizz

    Jag hade Mirena i två omgångar under flera år innan jag tog ut den för att bli gravid. Tidigare hade jag väldigt kraftig mens men med Mirena minskade den till kanske en tiondel av vad jag hade innan vilket var underbart. Blödde oftast kortare tid också och hade mycket mindre mensvärk. Gick kanske upp litegrann i vikt men inte mycket och hade inga direkta andra biverkningar heller. Det enda jag märkte var att mensen blev lite mer oregelbunden efter typ fjärde året som jag hade den första och då bytte jag till en ny. Kommer definitivt sätta in en igen när det blir dags.

Svar på tråden Erfarenheter Mirena