• Illustration100

    Nekad Kosher-mat i skolan, "diskrimerad" och kräver skadestånd!

    Kanske att det redan finns en tråd om detta? Artikeln i en tidning verkar ha orsakat många arga diskussioner om detta. Men jag hittar ingen.

    Är det ok att barn, på grund av religion, kräver specialinköpt mat som sedan ska tillagas på "rätt sätt?" Eftersom personalen sade nej till detta, så handlar det nu om "diskriminering och skadestånd på 50.000 till barnet".

    Om detta går igenom, är inte risken då stor att många andra hakar på, och även de kräver skadestånd? De behöver inte betala extra vare sig för undervisning eller skolmaten, men de kräver ändå Kosher-mat! Varför inte ta med en egen matlåda de dagar maten inte passar? Och det finns väl även vegetariska alternativ som de kan välja?

    Skulle detta kunna hända i andra länder då jag t.ex. "som kristen inte vill döda djur" och därför kräver mat som är tillagad på ett speciellt sätt? Inte en chans i världen att detta skulle accepteras.

    Ska skolbespisningen behöva ta hänsyn religion och specialinköpt mat? Då har de som anser att det ska vara så, ingen aning om hur stressigt det redan är när maten ska tillagas. Ska en enda person ägna sig åt specialmat? Vansinne

  • Svar på tråden Nekad Kosher-mat i skolan, "diskrimerad" och kräver skadestånd!
  • felicityporter

    Jag anser att de som tvunget vill ha halal eller koscher får vända sig till det vegetariska alternativet, precis som det var när jag växte upp. Det är orimligt att speciallaga mat som möter exakt alla individuella önskemål och i de flesta religiösa fall är väl den vegetariska maten utmärkt? Varför skulle den inte passa?

  • fjanten
    felicityporter skrev 2023-12-13 21:01:10 följande:

    Jag anser att de som tvunget vill ha halal eller koscher får vända sig till det vegetariska alternativet, precis som det var när jag växte upp. Det är orimligt att speciallaga mat som möter exakt alla individuella önskemål och i de flesta religiösa fall är väl den vegetariska maten utmärkt? Varför skulle den inte passa?


    Nu har ju inte alla skolor vegetariskt alternativ heller, så det fungerar väl inte nödvändigtvis? 

    Min spontana tanke är: skolan är ett tvång, barnen ska per lagen vara där och det finns inga alternativ. Ofta råder dessutom vissa förbud mot att ha med egen mat. Samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige. Någonstans - om jag lite snabbt kokar ihop föregående meningar med varann - så känns det rimligt att barn då ska kunna serveras kosher mat.
  • felicityporter
    fjanten skrev 2023-12-13 21:08:26 följande:
    Nu har ju inte alla skolor vegetariskt alternativ heller, så det fungerar väl inte nödvändigtvis? 

    Min spontana tanke är: skolan är ett tvång, barnen ska per lagen vara där och det finns inga alternativ. Ofta råder dessutom vissa förbud mot att ha med egen mat. Samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige. Någonstans - om jag lite snabbt kokar ihop föregående meningar med varann - så känns det rimligt att barn då ska kunna serveras kosher mat.
    Jag har alltid trott att det alltid måste finnas ett vegetariskt alternativ på alla skolor, är det inte så? Till och med när jag växte upp hade samtliga skolor jag gick på MINST ett vegetariskt alternativ, oftast två. Min ena gymnasieskola hade alltid vegobuffe.
  • Tow2Mater
    felicityporter skrev 2023-12-13 21:21:54 följande:
    Jag har alltid trott att det alltid måste finnas ett vegetariskt alternativ på alla skolor, är det inte så? Till och med när jag växte upp hade samtliga skolor jag gick på MINST ett vegetariskt alternativ, oftast två. Min ena gymnasieskola hade alltid vegobuffe.
    Knäckebröd och nån enkel kålsallad brukade finnas redan på min tid.
  • felicityporter
    Tow2Mater skrev 2023-12-13 22:33:24 följande:
    Knäckebröd och nån enkel kålsallad brukade finnas redan på min tid.
    Vet inte när du är född, men jag är född 85 och de vegetariska alternativen var mycket mer avancerade och betydligt bättre än så när jag gick i skolan (har gått i flera olika) så därför har jag svårt att tro att någon inte skulle bli mätt av det vegetariska alternative (eller alternativen, då det ofta fanns flera).
  • Silverjenny

    När jag gick i skolan på 80-talet fick man vegetarisk mat om man hade lapp hemifrån, men det fanns i alla fall som alternativ redan då.

    När mina barn gick i skolan från -00 till -19 har de alltid haft vegetariskt alternativ, på några av skolorna har det t.o.m funnits vegetarisk buffé med både varma och kalla rätter.

    Vegansk mat kan alla äta oavsett religion eller annan övertygelse. Måste skolorna förenkla borde kanske alla äta bra genomtänkt vegansk mat i skolan istället? Med tillräckligt mycket protein, kött eller fisk kan serveras till för dem som önskar.

  • Tow2Mater

    Det verkar som att använda samma tallrikar, eller redskap i tillagningen, som vanlig kött- och mjölkmat har varit i kontakt med inte är tillåtet i strikt kosher (även om de diskas).  Samma sak gäller frysta och konserverade grönsaker/frukt; har de kommit i kontakt med icke-kosher redskap, eller inte är kosher-certifierade, är de inte kosher. Det här blir ju absurt i ett skolkök.  

  • fjanten
    felicityporter skrev 2023-12-13 21:21:54 följande:
    Jag har alltid trott att det alltid måste finnas ett vegetariskt alternativ på alla skolor, är det inte så? Till och med när jag växte upp hade samtliga skolor jag gick på MINST ett vegetariskt alternativ, oftast två. Min ena gymnasieskola hade alltid vegobuffe.
    Jag är född 1994, och på min 1-6-skola fanns inte veg.alternativ om inte eleven fick det som specialkost - men det var däremot lätt att få specialkost (veg, gluten, laktos, inget griskött osv). Krävdes inget läkarintyg. Minns inte hur högstadiet var... Men på gymnasiet fanns vegetariskt alternativ helt fritt.
  • Kvittning
    Silverjenny skrev 2023-12-13 23:47:02 följande:

    När jag gick i skolan på 80-talet fick man vegetarisk mat om man hade lapp hemifrån, men det fanns i alla fall som alternativ redan då.

    När mina barn gick i skolan från -00 till -19 har de alltid haft vegetariskt alternativ, på några av skolorna har det t.o.m funnits vegetarisk buffé med både varma och kalla rätter.

    Vegansk mat kan alla äta oavsett religion eller annan övertygelse. Måste skolorna förenkla borde kanske alla äta bra genomtänkt vegansk mat i skolan istället? Med tillräckligt mycket protein, kött eller fisk kan serveras till för dem som önskar.


    Har faktiskt tänkt precis samma. Vad jag förstått är det hur mycket specialgrejer som helst som behöver lagas men om man hade ett bra veganskt alternativ som man kan komplettera med kött så skulle man ju väldigt enkelt ha mat till alla som äter specialmat pga ideologi eller religion och bara behöva anpassa för de som har läkarintyg på att de inte kan äta dagens mat. 
Svar på tråden Nekad Kosher-mat i skolan, "diskrimerad" och kräver skadestånd!