• Anonym (Ensam)

    Flytta med barn?

    Hej! 


    Jag har barnen pappa har gemensam vårdnad. Jag har barnen ungefär 2/3 av tiden, dvs mer än pappan som det är just nu. Jag vill flytta till min familj 20 mil bort, men det vill inte han att jag gör! 

    Har jag några möjligheter alls att flytta? Får jag flytta utan hans ?godkännande? om jag säger att han får ha barnen förutom varannan helg och lov? Jag har ingen familj här och inga vänner jag umgås med i vardagen? jag håller på att gå sönder inombords och försöker verkligen hitta lösningar! 


     

  • Svar på tråden Flytta med barn?
  • Anonym (?)

    Du kan flytta utan hans tillsåtelse

    Kan ni inte komma överrens om var barnen skall bo får tingsrätten bestämma

  • Anonym (Olle)

    Har ni gemensam vårdnad så är ni gemensamt ansvariga och ska utöva bestämmanderätten över barnen tillsammans, så som det heter på juridiskt språk. Det står i föräldrabalken. Så jag säger emot ovan, du kan inte bestämma hux flux att du ska flytta med barnen om vårdnaden är gemensam. Då behöver ni komma fram till en lösning tillsammans. Den lösningen kan vara att du flyttar. Eller så behöver du bo kvar till exempel tills barnen blir så stora att de själva kan ta sig mellan er med tåg/flyg etc. 
    Undantag kan vara om barnens välmående på något sätt är beroende av en flytt. Att ett barn har särskilda behov av skolgång som finns i en kommun men inte i en annan och där det rent praktiskt är mer lämplig att hen bor hos en förälder.
    Jag tycker att ni ska ta stöd av familjerätten/socialtjänsten där ni bor. Då får ni korrekt info utifrån era förutsättningar och kan komma överens om vad som är bäst för barnen.

    När man skaffar barn så skapar man ett minst 18 år långt band till den andra personen. Det kan kännas tufft att "bli kvar" i en stad man inte hade några band till men det får man lite acceptera. Man styr inte 100% om man har barn och separerar. Barnens bästa måste gå först. 

  • Anonym (Mm)

    Tycker att om man har i åtanke att flytta så långt ifrån sin hemstad så måste man fråga sig själv om man kan tänka sig att vara kvar i den nya staden ifall det skulle ta slut med sin partner? Tänker man på att skaffa familj är det än viktigare enligt mig. Sen är det skillnad på några få mil mot 20 mil. Vet man med sig att man antagligen skulle vilja flytt hem igen så kanske det är bäst att den andra flyttar till en eller att man flyttar någonstans emellan så det inte blir så långt. 

    Med detta sagt tycker jag att antingen flyttar man själv och då har barnen varannan helg och lov eller så får man bo kvar tills de är tillräckligt gamla att de själva kan avgöra var de vill bo och hur de vill ha de. 

  • Yllop
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-11 14:36:43 följande:

    Har jag några möjligheter alls att flytta? Får jag flytta utan hans ?godkännande? 


     


    Klart att du får flytta utan hans godkännande.


    Men du får inte flytta på barnen utan hans tillåtelse.

Svar på tråden Flytta med barn?