• Anonym (Fffffffff)

    Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna

    Hej! Jag har problem med instinkten att vilja skydda och ta hand om barn. Jag förstår inte följande:

    -varför det är värre när ett barn råkar illa ut än en vuxen
    -varför barn ska ha fler rättigheter
    -varför barn får ha sex med varandra men inte med vuxna 
    -varför alla ska gulla med barn och de slipper försörja sig själv

    Anledningen: Många "vuxna" är väldigt sårbara, mycket yngre mentalt än vissa barn. De behöver också skyddas, försörja och bör vara icke-byxmyndiga. Systemet är orättvist. Vi har ingen vuxenkonvention och vuxna behandlas så mycket hårdare och sämre, exempelvis: måste klara sig själv, får 100 x hårdare straff vid brottslighet, får vuxenpsykiatrin istället för BUP (stor skillnad), måste sova ute och förstöra kroppen för att överleva. Mycket sämre sjukvård.

    Jag vet att alla andra tycker barn är annorlunda (mer värda) och ska behandlas med skydd och stöd. Men varför tycker ni detta? Är det bara instinkter eller resonerar ni kring det själva? För mig låter det bara orättvist mot vuxna barn med funktionshinder/ sjukdom som världen offrar för att hjälpa de riktiga barnen istället. 

  • Svar på tråden Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna
  • Anonym (Fffffffff)

    Definitionen av vuxen är en person som klarar sig utan vårdnadshavare. Många vuxna gör inte det samtidigt som vissa barn gör det. Varför måste vi då ha denna åldersfixering? 

  • Anonym (Herakles)

    Ett barn kan inte ta hand om sig självt och har heller inte möjlighet att arbeta heltid, köra bil, rösta eller öppna ett bankkonto, så enkelt är det. En myndig vuxen har därmed 100% ansvar för att barnet inte ska fara illa. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (Göran)

    Det är värre att vuxna påstår att de är barn för att få dessa fördelar. Att män får tävla mot kvinnor byta om med kvinnor och ska enligt lagen anses vara kvinnor. 


    det är helt galet. Att vi som vägrar att låtsas se en kvinna när det är en man. Att vi som påtalar att det ju en 20-åring. Han är inte 13 år. 


    det är galet. 

  • EnAnonumius

    Ja du..
    Nej det handlar inte om några instinkter.

    Barn har inte...:

    * ...makt över sitt egna liv, det är de vuxna som bestämmer över barnen

    * ...har inte samma mognad och förståelse som en vuxen har...

    För att nämna två adekvata anledningar till varför barnkonventionen finns.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

    Jag tycker faktiskt också att det är orättvist och diskrimerande hur barnen alltid sätts i första rummet. Hur barnen alltid är de mest värdefulla. "Allas lika värde"...? Alltid viktigast att barnen slipper vänta, får sin vilja igenom. Tror det hade blivit mera folk av ungarna om de inte uppfostrades till små narcissister som är viktigare än alla andra och styr världen med järnhand. Min syrra berättade, det var en stor tävling i en viss sport. Med världsstjärnor. Bland annat en av hennes stora idoler och förebilder, så hon åkte 70 mil för att se den här tävlingen. Innan så var det autografskrivning och en oändlig kö bildades. När hon kom fram efter ca 90 minuter och med skakande ben ville ha en autograf på sin halsduk eller vad det var (givetvis skrev de bara på svindyra prylar som man tvingades köpa) av sin största idol så sa han bara "No, I just have a few minutes left, so just for the kids!". Alltså va fan??????? Vilken jävla attityd!!! Ungarna var medtvingade av sina föräldrar och hade ingen aning om vad det här var för herrar! Vad hade en autograf betytt för dem??? Och det är bara ett exempel på hur barn alltid ska premieras, få gräddfilen! Eller den eviga diskussionen om vilka som ska få ledigt i jul. Givetvis de som har baaaaaaarn för de andra har ju liksom inget liv...!

  • Anonym (Örk)
    Anonym (Fffffffff) skrev 2023-12-11 10:33:29 följande:
    Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna

    Hej! Jag har problem med instinkten att vilja skydda och ta hand om barn. Jag förstår inte följande:

    -varför det är värre när ett barn råkar illa ut än en vuxen
    -varför barn ska ha fler rättigheter
    -varför barn får ha sex med varandra men inte med vuxna 
    -varför alla ska gulla med barn och de slipper försörja sig själv

    Anledningen: Många "vuxna" är väldigt sårbara, mycket yngre mentalt än vissa barn. De behöver också skyddas, försörja och bör vara icke-byxmyndiga. Systemet är orättvist. Vi har ingen vuxenkonvention och vuxna behandlas så mycket hårdare och sämre, exempelvis: måste klara sig själv, får 100 x hårdare straff vid brottslighet, får vuxenpsykiatrin istället för BUP (stor skillnad), måste sova ute och förstöra kroppen för att överleva. Mycket sämre sjukvård.

    Jag vet att alla andra tycker barn är annorlunda (mer värda) och ska behandlas med skydd och stöd. Men varför tycker ni detta? Är det bara instinkter eller resonerar ni kring det själva? För mig låter det bara orättvist mot vuxna barn med funktionshinder/ sjukdom som världen offrar för att hjälpa de riktiga barnen istället. 


    Jag vet inte var jag ska börja. Hela resonemanget är så otroligt absurt. Så du tycker att barn ska tillåtas ha sex med vuxna till exempel? Att pedofiler då ska gå utan straff?
  • AnnaZL
    Anonym (Örk) skrev 2023-12-11 14:26:43 följande:
    Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna
    Jag vet inte var jag ska börja. Hela resonemanget är så otroligt absurt. Så du tycker att barn ska tillåtas ha sex med vuxna till exempel? Att pedofiler då ska gå utan straff?
    Du har missuppfattat lagstiftningen, det är inte förbjudet för barn att ha sex med vuxna. Däremot är det förbjudet för vuxna att förgripa sig sexuellt på barn (pedofiler kan ibland kalla det för att ?ha sex med? barn, vilket är felaktigt uttryckt då det är ett brottsligt övergrepp)
  • Dr Nail

    Nu när jag tänker på det så är ju barnen den ENDA gruppen i samhället, som får en MÄNGD priviligerier, utan att ha uträttat ett piss. Helt gratis.

    Min moralkompass pekar mot orättvisa. Vad kan vi göra för att ändra på detta?

  • Anonym (Örk)
    AnnaZL skrev 2023-12-11 15:03:19 följande:
    Du har missuppfattat lagstiftningen, det är inte förbjudet för barn att ha sex med vuxna. Däremot är det förbjudet för vuxna att förgripa sig sexuellt på barn (pedofiler kan ibland kalla det för att ?ha sex med? barn, vilket är felaktigt uttryckt då det är ett brottsligt övergrepp)
    Jag har inte missuppfattat det. Jag förstår inte resonemanget varför barn INTE ska skyddas från pedofiler.
  • Agda90
    Anonym (Fffffffff) skrev 2023-12-11 10:33:29 följande:
    Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna

    Hej! Jag har problem med instinkten att vilja skydda och ta hand om barn. Jag förstår inte följande:

    -varför det är värre när ett barn råkar illa ut än en vuxen
    -varför barn ska ha fler rättigheter
    -varför barn får ha sex med varandra men inte med vuxna 
    -varför alla ska gulla med barn och de slipper försörja sig själv

    Anledningen: Många "vuxna" är väldigt sårbara, mycket yngre mentalt än vissa barn. De behöver också skyddas, försörja och bör vara icke-byxmyndiga. Systemet är orättvist. Vi har ingen vuxenkonvention och vuxna behandlas så mycket hårdare och sämre, exempelvis: måste klara sig själv, får 100 x hårdare straff vid brottslighet, får vuxenpsykiatrin istället för BUP (stor skillnad), måste sova ute och förstöra kroppen för att överleva. Mycket sämre sjukvård.

    Jag vet att alla andra tycker barn är annorlunda (mer värda) och ska behandlas med skydd och stöd. Men varför tycker ni detta? Är det bara instinkter eller resonerar ni kring det själva? För mig låter det bara orättvist mot vuxna barn med funktionshinder/ sjukdom som världen offrar för att hjälpa de riktiga barnen istället. 


    Förlåt men jag måste fråga, är du korkad på allvar??

    Barnkonventionen är till för att skydda barn. Vuxna förväntas stå på egna ben och kan de inte det så har de möjlighet att söka hjälp. Man kan ha godman, förvaltare eller bli inlagd (var beror på situationen).

    Och straff!!! Det är väl klart som f-n att en vuxen ska veta vad som gäller om man begår ett brott och straffas därefter!

    Anledningen till att barn får ha sex med barn är att det inte utövas makt. Förövrigt om en vuxen har sex med ett barn så är det pedofili och en vuxne ska spärras in. Förstår du inte det?

    Och hur förväntar du dig att ett barn ska försörja sig själv? Har man satt barn till världen ser man till att försörja dem!

    Jag hoppas att detta är en trolltråd. Och om det inte är det så hoppas jag innerligt att du inte har barn!

    Man ska vara rädd om barn för att de har inget annat skyddsnät. Många barn blir utsatta av vuxna och om inte jag som ser det agerar så kommer ingen annan att göra något heller. 
  • Agda90
    Anonym (S) skrev 2023-12-11 14:21:33 följande:

    Jag tycker faktiskt också att det är orättvist och diskrimerande hur barnen alltid sätts i första rummet. Hur barnen alltid är de mest värdefulla. "Allas lika värde"...? Alltid viktigast att barnen slipper vänta, får sin vilja igenom. Tror det hade blivit mera folk av ungarna om de inte uppfostrades till små narcissister som är viktigare än alla andra och styr världen med järnhand. Min syrra berättade, det var en stor tävling i en viss sport. Med världsstjärnor. Bland annat en av hennes stora idoler och förebilder, så hon åkte 70 mil för att se den här tävlingen. Innan så var det autografskrivning och en oändlig kö bildades. När hon kom fram efter ca 90 minuter och med skakande ben ville ha en autograf på sin halsduk eller vad det var (givetvis skrev de bara på svindyra prylar som man tvingades köpa) av sin största idol så sa han bara "No, I just have a few minutes left, so just for the kids!". Alltså va fan??????? Vilken jävla attityd!!! Ungarna var medtvingade av sina föräldrar och hade ingen aning om vad det här var för herrar! Vad hade en autograf betytt för dem??? Och det är bara ett exempel på hur barn alltid ska premieras, få gräddfilen! Eller den eviga diskussionen om vilka som ska få ledigt i jul. Givetvis de som har baaaaaaarn för de andra har ju liksom inget liv...!


    Dagens barn kommer att torka din röv när du är gammal och ligger på ålderdomshem. Men de kanske ska strunta i det för du verkar inte bry dig ett skit om den generationen....

    Och det där med att skydda barn...
    Om en 5 åring blir sexuellt utnyttjad. Vem ska hjälpa 5 åringen att få rätt vård, göra anmälan till polis osv`? Ska 5 åringen fixa det själv?
    En vuxen vet hur man ringer 112. Inte många 5 åringar som vet hur man gör för att anmäla ett brott eller klarar av att prata om hemska saker som hänt en själv. 
  • Agda90
    Dr Nail skrev 2023-12-11 15:05:33 följande:

    Nu när jag tänker på det så är ju barnen den ENDA gruppen i samhället, som får en MÄNGD priviligerier, utan att ha uträttat ett piss. Helt gratis.

    Min moralkompass pekar mot orättvisa. Vad kan vi göra för att ändra på detta?


    Vilka skyldigheter hade du under din uppväxt? 
    Fick du jobba från 5 års ålder?
Svar på tråden Jag tycker barnkonventionen är åldersdiskriminering mot vuxna