• JodiBabe

    Hur gör ni med bolag med VAB?

    Hej jag har en fråga för er som har eget bolag.
    Hur gör ni med VAB? Tar ni bara ut en lön och struntar i att ansöka om VAB:en eller tar ni ut VAB och minskar lönen? 

    Jag fakturerar per timme till en kund. Jag kan ta ut full lön även om jag stannar hemma med sjukt barn några dagar en månad. I tidrapporteringen som jag skickar till kunden så tydliggör jag ju om jag är borta pga sjukt barn eller ej. 

    Men min revisor skriver att jag jobbar alla arbetstimmar per månad i mitt lönebesked. (Även om det inte alltid är så).

  • Svar på tråden Hur gör ni med bolag med VAB?
  • Anonym (Lia)

    Vab-ersättning är väl om man förlorar lön på att vara hemma. Förlorar du inga pengar så ska du inte ta ut ersättning för vab.

  • Anonym (S)
    JodiBabe skrev 2023-12-08 12:18:02 följande:
    Hur gör ni med bolag med VAB?

    Hej jag har en fråga för er som har eget bolag.
    Hur gör ni med VAB? Tar ni bara ut en lön och struntar i att ansöka om VAB:en eller tar ni ut VAB och minskar lönen? 

    Jag fakturerar per timme till en kund. Jag kan ta ut full lön även om jag stannar hemma med sjukt barn några dagar en månad. I tidrapporteringen som jag skickar till kunden så tydliggör jag ju om jag är borta pga sjukt barn eller ej. 

    Men min revisor skriver att jag jobbar alla arbetstimmar per månad i mitt lönebesked. (Även om det inte alltid är så).


    Tar du ut full lön så ska du inte anmäla vab till FK. Vad du fakturerar till kund har inte med din lön att göra. 
  • JodiBabe

    Ja absolut känner jag till reglerna, om jag tar ut VAB så kan jag inte ta ut full lön.

    Men min fråga var hur ni som har bolag brukar göra med VAB.

    Brukar ni hellre ta ut full lön även om ni jobbar färre timmar den månaden pga sjukt barn eller tar ni ut VAB?

  • Anonym (S)
    JodiBabe skrev 2023-12-08 12:46:23 följande:

    Ja absolut känner jag till reglerna, om jag tar ut VAB så kan jag inte ta ut full lön.

    Men min fråga var hur ni som har bolag brukar göra med VAB.

    Brukar ni hellre ta ut full lön även om ni jobbar färre timmar den månaden pga sjukt barn eller tar ni ut VAB?


    När barnen var små tog jag vab. Ibland tog min man det. När barnen blev större så kunde jag arbeta lite ändå, så då tog jag ingen vab. 
  • JodiBabe
    Anonym (Lia) skrev 2023-12-08 12:33:31 följande:

    Vab-ersättning är väl om man förlorar lön på att vara hemma. Förlorar du inga pengar så ska du inte ta ut ersättning för vab.


    Nej det är väl lite så jag resonerar. Jag tjänar ju mer på att ta ut lön.

    Låt säga att jag under en månad som har 168 h i arbetstid, arbetar endast 142 h, men ändå tar ut full lön (utan att ta ut VAB). Det tjänar ju jag på. (Revisorn skriver dock alltid att jag jobbat 168 h i lönebeskedet). 

    Men funderar också på om Försäkringskassan kan begära ut underlag för tidrapporteringen jag skickar till kund? Där specar jag ju timme för timme. Och skriver ofta om jag varit hemma med sjukt barn eller liknande. Eller går F-kassan bara på lönebeskeden? 

    Kanske töntig fråga. Men jag menar att F-kassan verkar ju tycka det är viktigt hur många timmar man jobbar för att bibehålla SGI. Och är jag hemma med sjukt barn utan att ta ut VAB så kommer jag ju inte upp i månadsarbetstid.
  • Anonym (Lia)
    JodiBabe skrev 2023-12-08 13:01:18 följande:
    Nej det är väl lite så jag resonerar. Jag tjänar ju mer på att ta ut lön.

    Låt säga att jag under en månad som har 168 h i arbetstid, arbetar endast 142 h, men ändå tar ut full lön (utan att ta ut VAB). Det tjänar ju jag på. (Revisorn skriver dock alltid att jag jobbat 168 h i lönebeskedet). 

    Men funderar också på om Försäkringskassan kan begära ut underlag för tidrapporteringen jag skickar till kund? Där specar jag ju timme för timme. Och skriver ofta om jag varit hemma med sjukt barn eller liknande. Eller går F-kassan bara på lönebeskeden? 

    Kanske töntig fråga. Men jag menar att F-kassan verkar ju tycka det är viktigt hur många timmar man jobbar för att bibehålla SGI. Och är jag hemma med sjukt barn utan att ta ut VAB så kommer jag ju inte upp i månadsarbetstid.
    SGI är inte bunden till timmar utan till årslön. Så det spelar ingen roll hur många timmar du jobbar, de går efter det du tjänar.
    Det som kan få SGI att ändras är höjd eller sänkt lön. Det som gör att man kan förlora sin SGI är om man får ett glapp någonstans. Förut var detta efter en dag, men nu har de ändrat till några månader tror jag. Inte helt hundra.
  • Friger

    Jag tar inte ut VAB.

    Tar du ut VAB är det viktigt att du har ett avdrag på lönen den dagen du tagit ut VAB.

    Ja, försäkringskassan kan kolla. De frågar på mina anställda med jämna mellanrum.

  • JodiBabe
    Anonym (Lia) skrev 2023-12-08 13:20:48 följande:
    SGI är inte bunden till timmar utan till årslön. Så det spelar ingen roll hur många timmar du jobbar, de går efter det du tjänar.
    Det som kan få SGI att ändras är höjd eller sänkt lön. Det som gör att man kan förlora sin SGI är om man får ett glapp någonstans. Förut var detta efter en dag, men nu har de ändrat till några månader tror jag. Inte helt hundra.
    Stort tack!
  • JodiBabe
    Friger skrev 2023-12-08 13:25:17 följande:

    Jag tar inte ut VAB.

    Tar du ut VAB är det viktigt att du har ett avdrag på lönen den dagen du tagit ut VAB.

    Ja, försäkringskassan kan kolla. De frågar på mina anställda med jämna mellanrum.


    Kolla vad man rapporterat till kund?
    Eller kolla lönebeskeden?
  • JodiBabe
    Anonym (Lia) skrev 2023-12-08 13:20:48 följande:
    SGI är inte bunden till timmar utan till årslön. Så det spelar ingen roll hur många timmar du jobbar, de går efter det du tjänar.
    Det som kan få SGI att ändras är höjd eller sänkt lön. Det som gör att man kan förlora sin SGI är om man får ett glapp någonstans. Förut var detta efter en dag, men nu har de ändrat till några månader tror jag. Inte helt hundra.
    Hej igen.
    Årslön utifrån det man anger att man tjänar? Att de utgår från årslönen för att räkna fram SGI?

    Minns att jag under föräldraledighet arbetade runt 80% (olika olika månader) och då räknade F-kassan ut ett snitt från mina olika månadsarbetstider ett halvår tillbaka i tiden för att fastställa SGI.
  • Friger
    JodiBabe skrev 2023-12-08 13:28:55 följande:
    Kolla vad man rapporterat till kund?
    Eller kolla lönebeskeden?
    Vid kontroller så frågar de efter en redogörelse för vilka dagar/tider personen varit frånvarande från jobbet. Vid någon gång har de efterfrågat lönespecifikationer.

    Aldrig efter rapport till kund.
  • JodiBabe
    Friger skrev 2023-12-08 13:45:03 följande:
    Vid kontroller så frågar de efter en redogörelse för vilka dagar/tider personen varit frånvarande från jobbet. Vid någon gång har de efterfrågat lönespecifikationer.

    Aldrig efter rapport till kund.
    Jag förstår. Det har jag själv erfarit som tidigare anställd.
  • Friger
    JodiBabe skrev 2023-12-08 13:28:55 följande:
    Kolla vad man rapporterat till kund?
    Eller kolla lönebeskeden?
    Ska tillägga...

    De har oftast frågat första gången vab, eller vid flitigt användande av vab.

    Jag kan tänka mig att blir det mycket vab så kan undersökningen säkert bli grundligare om du är företagare.
Svar på tråden Hur gör ni med bolag med VAB?