• Anonym (Trött)

    Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig

    Orkar inte längre. 


    Tonåringen 14 år har slagit hål i sin vägg, igen. Skriker o kallar alla fula saker. Konstant aggressiv. Jag mår dåligt, alla mår dåligt. Skolan föreslog en utredning men hon vägrade gå dit. Eftersom hon är 14 skickar dom ingen remiss ändå. Har sökt bup själv men dom säger att det inte är tillräckligt stora problem för att få hjälp av dom. 


    Så här har det varit i flera år nu, ständiga utbrott. Hela familjen är som i gisslan. Vi kan inte åka nånstans, blir bara bråk. Åker på småsaker med de andra i familjen men man kan glömma att åka på semester tex. 


    Vi är en helt vanlig familj, dricker aldrig alkohol, har aldrig gjort våra barn illa, skriker inte på barnen. 2 av barnen är vanliga normalfungerande barn men inte tonåringen. Har vanliga jobb. Bor välordnat i villaområde. Ingen psykisk sjukdom eller nåt annat.  Har gått olika kurser genom socialtjänsten o försökt ändra så mycket hemma med tydlighet, rutiner. Gör allt för att minska konflikterna men det går inte. Tonåringen har det ett enslingen väldigt bra här hemma men beter sig som en skit.

    Hon säger att hon hoppas jag ska dö, att hon ska döda alla i familjen, att vi ska dö i en bilolycka osv. 


    Jag orkar verkligen inte. Är det någon som vet vad man kan göra? Kan man få en fosterfamilj även om det inte är fel i familjen? Förstår ni hur jag menar? Blir det en stor utredning och finns det risk att mina andra barn kan komma i kläm? Yngsta är fem. Andra är också tonåring och kan ju ge en klar bild av vår familj. 

  • Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig
  • TvillingmammaVästgöte

    Ingen kan tvinga någon att ta hand om sina barn. Men om man vill få ett barn placerat i familjehem får man nog vara beredd på att socialen gör en utredning som rör hela familjen.

  • Goneril

    Stödfamilj som första åtgärd? Vad säger hon själv när ni konfronterar henne? Hur går det i skolan? När började detta beteende? 

  • Anonym (Trött)

    Hon säger att jag är världens sämsta mamma osv. Kan inte förklara vad det är som är problemet.

    Nej det finns inget att dölja i vår familj. Och jag fattar inte vad d ett är för fel på henne.

    Som jag förstår placerar soc bara barnet i annat hem det far illa hemma, missbruk, psykisk sjukdom osv. 


    Vi är bra föräldrar och det finns inget fel hos oss. Har pratat med soc förut o de säger att vi får ringa polisen när hon är aggressiv  o slår sönder saker. Har inte fått nån avlastning. Helt sjuk. Hon har slagit o sparkat på mig flera gånger. Har aldrig lagt ett finger på ungen själv. Backar ut o stänger hennes dörr. Men finns liksom inget stopp. Nu har hon rivit ner precis allt i sitt rum, rivit ner juldekorationer i huset och haft sönder saker. Skicka fula sms hela tiden. 


    Men om man säger att man inte kan ha ungen längre? Att hon inte kan bo här mer? Kan hon få ett annat boende då? Eller tänker som att vi är otillräckliga och vill placera alla barnen? 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-03 14:37:15 följande:

    Hon säger att jag är världens sämsta mamma osv. Kan inte förklara vad det är som är problemet.

    Nej det finns inget att dölja i vår familj. Och jag fattar inte vad d ett är för fel på henne.

    Som jag förstår placerar soc bara barnet i annat hem det far illa hemma, missbruk, psykisk sjukdom osv. 


    Vi är bra föräldrar och det finns inget fel hos oss. Har pratat med soc förut o de säger att vi får ringa polisen när hon är aggressiv  o slår sönder saker. Har inte fått nån avlastning. Helt sjuk. Hon har slagit o sparkat på mig flera gånger. Har aldrig lagt ett finger på ungen själv. Backar ut o stänger hennes dörr. Men finns liksom inget stopp. Nu har hon rivit ner precis allt i sitt rum, rivit ner juldekorationer i huset och haft sönder saker. Skicka fula sms hela tiden. 


    Men om man säger att man inte kan ha ungen längre? Att hon inte kan bo här mer? Kan hon få ett annat boende då? Eller tänker som att vi är otillräckliga och vill placera alla barnen? 


    Hon måste ju ändå må väldigt dålig.
  • Goneril

    Resursskola eller internatskola? Hon måste nog byta miljö, helt ich hållet. Familjen verkar hon inte lyssna på. Hon kan inte få lov att sabotera för syskonen, eller för er vuxna, det kan inte fortgå. Skulle nog prövat med annan miljö. Någon internatskola jag hittade på nätet tar 4.500.-per månad. Finns säkert ett urval med olika avgifter, googla.

  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-03 14:37:15 följande:

    Hon säger att jag är världens sämsta mamma osv. Kan inte förklara vad det är som är problemet.

    Nej det finns inget att dölja i vår familj. Och jag fattar inte vad d ett är för fel på henne.

    Som jag förstår placerar soc bara barnet i annat hem det far illa hemma, missbruk, psykisk sjukdom osv. 


    Vi är bra föräldrar och det finns inget fel hos oss. Har pratat med soc förut o de säger att vi får ringa polisen när hon är aggressiv  o slår sönder saker. Har inte fått nån avlastning. Helt sjuk. Hon har slagit o sparkat på mig flera gånger. Har aldrig lagt ett finger på ungen själv. Backar ut o stänger hennes dörr. Men finns liksom inget stopp. Nu har hon rivit ner precis allt i sitt rum, rivit ner juldekorationer i huset och haft sönder saker. Skicka fula sms hela tiden. 


    Men om man säger att man inte kan ha ungen längre? Att hon inte kan bo här mer? Kan hon få ett annat boende då? Eller tänker som att vi är otillräckliga och vill placera alla barnen? 


    Sådär kan ni ju inte ha det!
    Hon är ju skvatt galen och en fara för både sig själv och andra.
    Kontakta soc igen, skit i om det blir en utredning om ni är så välfungerande som du säger.
  • Goneril

    Om ni ni faktiskt ringer polisen som ni uppmanats, skulle det få henne att vakna? Hela situationen är helt orimlig, när började detta? Det måste ha funnits tecken tidigt. Nog har man hört talas om tonårsrevolt och själv haft stökiga perioder, men att gå löst på hemmet och bråka med familjen? Som tonåring värnade man ju alltid om sin familj, försvarade lillebrodern mot elaka kamrater och gjorde som man blev tillsagd i hemmet, alltid.

  • Anonym (Lotten)

    Helt vansinnigt att ni inte får hjälp från bup! Sök igen och igen och igen. Och sök även hjälp på vårdcentralen. Och sök stöd från elevhälsan om ni inte redan gjort det. Om de ringer bup ökar chansen att ni får hjälp. Sök, sök, sök tills ni får hjälp. I en del regioner finns en första hjälpinstans för psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Se om det finns hos er. Bup borde ha hänvisat er dit, men det är inte alltid folk i vården tänker på att vi andra inte känner till alla instanser och så glömmer de att berätta. 


    Från soc tänker jag att det kanske snarare är stödfamilj ni behöver. 

Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig