• Tinkerbell73

    Felaktiga avgifter när vi köpte vår BR

    Vi köpte vår BR för tre år sedan. Det var en relativt ny förening, om nu det spelar roll - men avgifter osv var ju korrekta. Trodde vi.

    Nu 3,5 år senare så förändras plötsligt förutsättningarna. En person - som tidigare suttit i styrelsen och godkänt det hon plötsligt vill ändra - hävdar att avgifterna ska höjas för oss som har större lägenheter och minska för henne.

    När vi frågade varför detta kom upp nu säger hon att hon "var ok" med att kostnaderna räknades på annat sätt tidigare när det inte var så dyrt, men inte nu. 

    Jag och sambon förutsatte naturligtvis att avgifter och stadgar var korrekta när vi köpte. Nu står vi inför att kanske få en månadskostnad på 600 kr till, plus övriga höjningar, det förändrar ju en hel del.

    Hade avgifter varit 600 kr dyrare från början hade vi kanske inte ens tyckt det var värt att köpa, men hade vi ändå gjort det skulle priset förmodligen varit lägre. Men nu - om det ska ändras retroaktivt - så har vi alltså förmodligen betalat ett högre pris och dessutom fått en rejäl höjning av avgift... På grund av en kvinna som helt plötsligt vill börja hävda lag och paragrafer, trots att hon tidigare godkänt allt. Vad är våra rättigheter i detta? Vi har handlat i god tro och litat på att allt stämde när vi köpte.

  • Svar på tråden Felaktiga avgifter när vi köpte vår BR
  • Mortiscia80

    Om denna person inte ens sitter i styrelsen så har hon ingen som helst bestämmanderätt. En sådan sak ska väl diskuteras vid medlemsmöte eller liknande?

    Vad är det för lagar och paragrafer hon hänvisar till...?

    Men ärligt talat, om er ekonomi inte klarar en höjning på 600:- så behöver ni se över er budget. Sedan kan man så klart inte höja retroaktivt, det låter jättekonstigt.

  • Tinkerbell73
    Mortiscia80 skrev 2023-11-30 17:20:32 följande:

    Om denna person inte ens sitter i styrelsen så har hon ingen som helst bestämmanderätt. En sådan sak ska väl diskuteras vid medlemsmöte eller liknande?

    Vad är det för lagar och paragrafer hon hänvisar till...?

    Men ärligt talat, om er ekonomi inte klarar en höjning på 600:- så behöver ni se över er budget. Sedan kan man så klart inte höja retroaktivt, det låter jättekonstigt.


    Vi har råd med 600 (observera dock att det tillkommer övriga höjningar, så vi ska betala 600 kr mer än alla andra), poängen är ju att kvinnan suttit i styrelsen i 4 år och hållit med om att kostnaderna ska fördelas på ett visst sätt - sedan när hon kliver ur styrelsen så vill hon hävda att fördelningen är felaktig.

    Det är vad jag vänder mig emot; hur fan kan en människa som sitter i styrelsen 4 år vända sig emot sina egna beslut 1 år senare?
  • Fiona M

    Låt henne plocka fram lagar och paragrafer och prata med nuvarande styrelse om att det bör kallas till ett möte för alla boende, så ni kan få information och möjlighet att ställa frågor.

  • rosesarewhite
    Tinkerbell73 skrev 2023-11-30 18:32:51 följande:
    Vi har råd med 600 (observera dock att det tillkommer övriga höjningar, så vi ska betala 600 kr mer än alla andra), poängen är ju att kvinnan suttit i styrelsen i 4 år och hållit med om att kostnaderna ska fördelas på ett visst sätt - sedan när hon kliver ur styrelsen så vill hon hävda att fördelningen är felaktig.

    Det är vad jag vänder mig emot; hur fan kan en människa som sitter i styrelsen 4 år vända sig emot sina egna beslut 1 år senare?
    Men hon kommer väl oavsett om hon ändrat åsikt inte kunna fatta det beslutet på egen hand?
    Hon får väl lämna det som förslag till styrelsen, vad som sedan händer är ju inte upp till henne. Om det bara är hon som vill ha denna förändring kommer ju inget hända.
  • Daisy28

    Avgiften bestämma av styrelsen.    Hur avgiften fördelas utifrån storlek på lägenheterna är rätt noga reglerat. Inget man bara kan förändra   

  • Aliona

    Jag trodde att avgifter räknas per kvadratmeter. Det gör det hos oss iaf. Om det inte räknats så tidigare och små lägenheter fått betala mer i förhållande till stora så är det inte så konstigt att hon vill ändra.

    Däremot tror jag inte att det går att ändra retroaktivt, men det är kanske inte det du menar? 

  • AndyPandyLandy

    Om avgiften ändras nu så ändras den inte retroaktivt. Men om den ändras så att ni får betala mer för månader eller år som ni redan bott i lägenheten så ändras den retroaktivt.

  • Yllop

    Ändras avgifterna pga räntehöjningar, högre elpriser, ökade VA-avgifter eller något annat som ligger utanför styrelsens kontroll?

Svar på tråden Felaktiga avgifter när vi köpte vår BR