• Heeejhej1214

    Hjälp

    Jag har stulit matvaror från en butik ett par gånger och nu har butikschefen sagt att de gjort en polisanmälan. 


    Vad gör jag nu? Vad kommer hända nu? Känner så otroligt mycket ångest nu. Jag är 22 och har aldrig gjort något brott innan. Kommer jag hamna i fängelse? 

    snälla hjälp, vad kommer hända? Borde jag berätta för någon? Men vill inte berätta för min familj:( 

  • Svar på tråden Hjälp
  • Kvinna 1980

    Ångest! 

    Ibland behöver man en omskakning för att förändra sitt beteende.
    Du lär inte stjäla mer nu antar jag?

    ... men andas lugnt nu...

    världen har inte gått under och du kommer inte att få fängelse. Brottet du har begått är ringa. De flesta människor har någon gång i livet tagit något som tillhört någon annan, trots att man vet att det är fel att göra så. 

    I första hand tycker jag att du ska ta mod till dig att prata med personen som har polisanmält dig. Be uppriktigt om förlåtelse för att du stulit från dem och erbjud dig att betala för alla varor som du tagit, även såna varor som du inte har blivit påkommen med. Säg att du vill ställa saker till rätta eftersom du skäms över vad du har gjort. Fråga om det finns något mer du kan göra för dem.

    TÄNK PÅ ATT inte få panik och försöka muta dem eller be dem dra tillbaka polisanmälan. Hur skraj du än är ska du bara fokusera på att förmedla
    1) ditt erkännande
    2) din ånger över att ha stulit från dem
    3) din vilja att ställa allt tillrätta igen

    Chansen att de inte går vidare med anmälan ökar om du håller dig strikt till den agendan.

    IFALL det inte går så bra som du hoppas:

    Fängelse behöver du som sagt var inte vara rädd för, men om du hamnar i brottsregistret kan det försämra dina möjligheter att få jobb. Det blir allt vanligare att arbetsgivare begär ett utdrag ur brottsregistret innan de signerar anställningsavtal. Om du nekar dem ett utdrag visar du att du har något att dölja och de drar öronen åt sig. Istället ska du ta tjuren vid hornen och berätta din historia när ämnet kommer upp.

    Det är viktigt att du håller dig till sanningen om du hamnar i en intervjusituation där du tillfrågas ifall det finns något i ditt brottsregister. Om du svarar nej så får du garanterat inte jobbet eftersom utdraget kommer att bevisa motsatsen. Du har då både stulit och ljugit om det, vilket gör att de väljer att anställa någon annan.
    Om du däremot svarar ja på frågan får du chansen att berätta om brottet som du blivit dömd för. I samband med det förklarar du hur händelsen påverkat dig och vilka livsval du gjort därefter. Ditt mod och din uppriktighet kommer att uppskattas och din chans att få jobbet finns kvar. Så funkar faktiskt människor. 

    Lycka till!

Svar på tråden Hjälp