• Yuppyupp

    Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt

    I min familj har vi alltid varit intresserade av djur. Jag har alltid haft djur så länge jag kan minnas och var glad när även dottern intresserade sig. Hon fick först en hamster som hon tog väldigt väl hand om. När hamstern dog ville hon ha ett lite större djur och vi köpte två fina marsvin, allt hade ju gått så bra. Vi pratade mycket innan om ansvaret, hon lånade böcker, såg filmer och ville lära sig allt. 


    Intresset dog snabbt när de väl kom hem till oss och nu sitter vi här med två fina killar som inte alls får den uppmärksamhet de förtjänar. De har alltid ren bur, mat och vatten, men ingen som pysslar med dom. Jag har pratat med henne otaliga gånger om att det inte är det här vi kom överens om och hon lovar dyrt och heligt att skärpa sig. Inget händer - förutom att jag ständigt tjatar. 

    Djurvännen i mig säger att vi ska behålla dom, så att de får slippa flytta runt, men också så att hon förstår att djur inte är en leksak som man bara tröttnar på och glömmer bort. Den andra djurvännen i mig säger till mig att sälja dom, så att dom får komma till någon som har intresset och lusten att ge dom uppmärksamhet. Marsvinen är 4 år gamla och har väl en 2 år kvar cirka.

    Hjälp mig att tänka rätt här. 

  • Svar på tråden Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt
  • Anonym (A)

    Sälj dom, så de kommer till någon som vill ha dom. 


     

  • Yuppyupp
    Anonym (A) skrev 2023-11-29 14:33:40 följande:

    Sälj dom, så de kommer till någon som vill ha dom. 


     


    Tack för din input! Ja, det lutar åt det hållet. 
  • cosinus

    Vi hade två marsvinskillar när dottern var yngre. För oss var problemet att det visade sig att lillebror inte tålde höet så det var hänvisade till att bo i garaget. D v s inte supermycket uppmärksamhet även om dottern hade fram dem någon gång varje dag iaf (brorsan tålde djuren men inte höet)

    Så blev den ena sjuk och den var bara 2,5 år då vi var tvungen att ta bort den. Då insåg jag problemet med att ha hannar. Det går alldeles utmärkt att skaffa en liten hanne och kasta in till den som blivit kvar men det finns inga garantier att det fungerar med en äldre även om man tar det varligt. Han mådde inte bra av att vara ensam och vi ville ju absolut inte skaffa ett nytt marsvin då vi ville avveckla dem på sikt.

    Så då blev lösningen att kastrera den som blivit kvar och ge bort till kompisar med honor. Han blev extremt lycklig över att få kompisar igen och levde många år till.

    Så med det sagt så fundera lite på vad du tror alternativen blir när det bara är en kvar. Om du kan hitta någon med många marsvin eller stor erfarenhet av marsvin så kan ju kompisfrågan lösa sig klart bättre den dagen det blir aktuellt än om de hamnar hos ett nytt barn som bara ska prova om den gillar marsvin tills denne lessnar.

  • Sunflora

    Det är 100% ditt ansvar och fel att det blivit såhär. Man kan och ska aldrig ge ett barn ansvar över ett djur och djur ska alltid köpas för att de vuxna är intresserade och vill ha ett djur inte för att barnet vill. Det är exempelvis stor skillnad på en 7- åring och en 14- åring en 7- åring kan omöjligt föreställa sig hur det är att vara tonåring och kan därför inte lova att ta ansvar över ett djur under hela djurets livslängd. 


    Jag tycker att ni ska hitta ett nytt hem till marsvinen. 

  • Yuppyupp
    Sunflora skrev 2023-11-29 15:11:45 följande:

    Det är 100% ditt ansvar och fel att det blivit såhär. Man kan och ska aldrig ge ett barn ansvar över ett djur och djur ska alltid köpas för att de vuxna är intresserade och vill ha ett djur inte för att barnet vill. Det är exempelvis stor skillnad på en 7- åring och en 14- åring en 7- åring kan omöjligt föreställa sig hur det är att vara tonåring och kan därför inte lova att ta ansvar över ett djur under hela djurets livslängd. 


    Jag tycker att ni ska hitta ett nytt hem till marsvinen. 


    Hej och tack för ditt svar! Jag kan inte se att jag någonstans nämnde hur gammal min dotter är. Dina argument blir således irrelevanta. Däremot håller jag med dig. Jag vet att jag har det främsta ansvaret och att jag gjorde en ordentlig missbedömning. Marsvinen är inte misskötta på något vis, men de skulle helt klart kunna ha det bättre med någon som vill leka och umgås med dom. 

  • Yuppyupp
    cosinus skrev 2023-11-29 15:01:30 följande:

    Vi hade två marsvinskillar när dottern var yngre. För oss var problemet att det visade sig att lillebror inte tålde höet så det var hänvisade till att bo i garaget. D v s inte supermycket uppmärksamhet även om dottern hade fram dem någon gång varje dag iaf (brorsan tålde djuren men inte höet)

    Så blev den ena sjuk och den var bara 2,5 år då vi var tvungen att ta bort den. Då insåg jag problemet med att ha hannar. Det går alldeles utmärkt att skaffa en liten hanne och kasta in till den som blivit kvar men det finns inga garantier att det fungerar med en äldre även om man tar det varligt. Han mådde inte bra av att vara ensam och vi ville ju absolut inte skaffa ett nytt marsvin då vi ville avveckla dem på sikt.

    Så då blev lösningen att kastrera den som blivit kvar och ge bort till kompisar med honor. Han blev extremt lycklig över att få kompisar igen och levde många år till.

    Så med det sagt så fundera lite på vad du tror alternativen blir när det bara är en kvar. Om du kan hitta någon med många marsvin eller stor erfarenhet av marsvin så kan ju kompisfrågan lösa sig klart bättre den dagen det blir aktuellt än om de hamnar hos ett nytt barn som bara ska prova om den gillar marsvin tills denne lessnar.


    Tack för ditt svar med bra och tänkvärda frågor. Vi hade en lösning på det från början, men den gick i stöpet när min vän sålde sina marsvin på grund av allergi. Nu hände inte det för allt så länge sedan, men planen således försvann. 
  • Anonym (Du är inte en djurvän)

    Tycker absolut inte att du ska kalla dig djurvän för med ditt resonemang är du absolut inte en djurvän.

    Det är ditt ansvar som vuxen att ta hand och ansvara för djur ni tar in i familjen. Man kan inte kräva eller förvänta sig att ett barns intresse ska hålla sig i flera år och att barnet ska ha ansvaret. Man köper inte djur till barn, skaffar man djur så är det för familjen. Sluta tjata på ditt barn och ta ansvar över marsvinen som DU valt att ta in. Skaffa inte djur igen? folk som dig som gör att det ser ut som det gör idag för alla stackars smådjur?

  • Yuppyupp
    Anonym (Du är inte en djurvän) skrev 2023-11-29 15:23:33 följande:

    Tycker absolut inte att du ska kalla dig djurvän för med ditt resonemang är du absolut inte en djurvän.

    Det är ditt ansvar som vuxen att ta hand och ansvara för djur ni tar in i familjen. Man kan inte kräva eller förvänta sig att ett barns intresse ska hålla sig i flera år och att barnet ska ha ansvaret. Man köper inte djur till barn, skaffar man djur så är det för familjen. Sluta tjata på ditt barn och ta ansvar över marsvinen som DU valt att ta in. Skaffa inte djur igen? folk som dig som gör att det ser ut som det gör idag för alla stackars smådjur?


    Äh lägg ner. Det finns alltid någon som du och även om ditt resonemang är 100 % riktigt så är dina anklagelser felaktiga. Jag säger ju att jag tar hand om djuren hela tiden, men med en bebis på armen har jag inte riktigt tid att ta ut och klappa och leka med marsvinen. Det är där jag tycker att dotterns intresse ska komma in i bilden. Ja, jag valde att ta in marsvinen, ja jag gjorde en felbedömning, men du pratar som om de är vanvårdade. 
  • Anonym (Du är inte en djurvän)
    Yuppyupp skrev 2023-11-29 15:25:49 följande:
    Äh lägg ner. Det finns alltid någon som du och även om ditt resonemang är 100 % riktigt så är dina anklagelser felaktiga. Jag säger ju att jag tar hand om djuren hela tiden, men med en bebis på armen har jag inte riktigt tid att ta ut och klappa och leka med marsvinen. Det är där jag tycker att dotterns intresse ska komma in i bilden. Ja, jag valde att ta in marsvinen, ja jag gjorde en felbedömning, men du pratar som om de är vanvårdade. 

    Att ge ett djur de absolut mest basic för att överleva är inte att ta hand om ett djur, det är det närmaste man kommer vanvård utan att det är det.


    Är det ditt barns fel att ni valt att skaffa en bebis och inte längre kan ta hand om djuren och därför är det barnets ansvar att ta hand om dom? 

    Okej så alla som väljer att göra något ogenomtänkt kan bara skylla på att man gjorde en felbedömning? Ta lite ansvar och använd hjärnan. 

  • Anonym (k)

    Fan vilken aggressiva personer det finns här... Ser en mamma som vill ordna det för djuren när ett intresse svalnat. Haft superintresserade barn i närheten som under flera år önskat ett djur, sen svalnar det efter inköp. Ingens fel om den vuxna tar ansvar.


     


    Marsvin i sig är inte eftertraktade i den åldern så jag skulle helt enkelt ta över hobbyn. Låta de ha golvtid några gånger i veckan, vara den som ger grönsakerna. Ta över intresset, marsvin är rätt roliga och det är en kortare period. Bra att hålla koll på deras dagliga beteende så att förändringar snabbt märks.

Svar på tråden Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt