• Hedda04

    Vill gå ner i vikt, vegetarian

    Hej! Någon som har bra tips på hur man kan gå ner i vikt (långsiktigt ej någon snabbdiet) ? Jag är vegetarian. Vill gå ner främst för hälsans skull.

  • Svar på tråden Vill gå ner i vikt, vegetarian
  • Anonym (?)
    Hedda04 skrev 2023-11-29 09:28:25 följande:
    Vill gå ner i vikt, vegetarian

    Hej! Någon som har bra tips på hur man kan gå ner i vikt (långsiktigt ej någon snabbdiet) ? Jag är vegetarian. Vill gå ner främst för hälsans skull.


    Är mindre, träna mera

    Undvik saker med mycket socker
  • StudierKemi

    Ät inte godis, tvinga dig att äta nyttigt så det blir en fast rutin. Potatis och grönsaker (surkål, morötter, gröna bladgrönsaker m.m.) och frukt ger en friskare tarmflora väldigt fort, och då är lättare att hålla vikten. Vegetarianer har en friskare tarmflora än köttätare eller de som äter LCHF. Det är där som immunsystemet sitter samt en stor del av kroppens andra hjärna. Variera dig även vid sidan om med att promenera raskt eller att styrketräna, eller fasta (den sistnämnda orkar man minst med antar jag, men variera dig så du inte tröttnar på allt, all rörelse eller fasta är bra på helt olika sätt). När du tränar hårt ska du äta mer den dagen, och då kan man (och man bör) även fuska med något sött. 

  • Anonym (F)

    Gå med i viktväktarna! Jag har följt deras program (allt görs i en app) sen i juli och gått ner ca 8 kg. Då ska sägas att jag börjat fuska endel sista tiden. Det är super! Du får en budget med "points" som du får äta, så du kan med gott samvete äta en liten giffel eller liknande så länge det är inom din budget. Är också massor med mat som är noll points och som du får äta hur mycket du vill av utan att behöva räkna eller registrera (frukt, ägg, grönsaker, Quorn, bönor, linser etc). Jag äter mestadels vegetariskt och tycker det funkar jättebra med viktväktarna! 
     
    Exempel på vad jag äter på en dag, min budget är 23 points:
    Frukost: 2 kokta ägg + kaffe (1 points för mjölk i kaffet)
    Lunch: linsgryta gjord på krossade tomater med pasta/ris (6 points)
    Mellanmål: frukt/morotsstavar, 0.2 % kvarg (0 points)
    Middag: potatis med sås och quornfileer (8 points) 
    Kvållsmål: 1 macka med skivad gurka/tomat (4 points)

    Du har även en veckoblnus och de points du inte äter på en dag adderas till den. Du kan också motionera och på så sätt addera points till din veckobonus. 

    Lycka till! 

Svar på tråden Vill gå ner i vikt, vegetarian