• Illustration100

    SVT Barn dålig invandrarsvenska

    Varför ska barn behöva lyssna på mycket dålig invandrarsvenska? Barnen förstår ibland inte vad de säger, och försöker att härma för att förstå. Och detta är ju inte särskilt lyckat varken när det gäller svenska barn eller invandrare. Borde de inte istället lyssna på bra svenska med tanke på språkutvecklingen? Såg även en kanal på Bolibompa där barnen både uttalade fel och i helt fel ordföljd. Deras svenska var urusel.

    Det är samma sak med andra program för vuxna, ex vädret och sportkommentarer. Min man blir så irriterad att han byter kanal, eller stänger av ljudet.

    Borde det inte ställas lite större krav på TV när det gäller språket? Detta accepteras inte i andra länder, utan kravet är "riksdialekt" och det ska vara lätt att förstå. Eller har språket inte någon betydelse längre?

  • Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska
  • Lynx123

    Tycker att det är viktigt att alla varianter får komma fram istället för en tillrättalagd svenska som ingen talar. Språk är levande och dina barn kommer ju växa upp med din variant av svenska, oavsett vad de hör.

  • Anonym (Ey mannen)

    Vi väljer bort program som Bilakuten just av det skälet. Vi bor i Sverige och barn behöver höra korrekt svenska. Att inte värna det är en av de tankevurpor folk gör. Som att man anställer nyanlända i barnomsorgen - nej! Små barn behöver korrekt språk, som förberedelse för livet och särskilt inför skolstarten. 

    Ja, barn vill också gärna känna tillhörighet och igenkänning. Men för egen del så räcker det med vad mina barn möter i skolan. På deras fritid vill jag att de hör svenska ord och ordföljd på ett korrekt sätt. 

  • Illustration100

    Lynx123. Om man inte lär sig att prata bra svenska så kommer det också att påverka när man skriver. Och vem vill läsa dålig svenska som kan vara svårt att förstå?

    Och varför ska det svenska språket bli så mycket sämre? Och varför accepteras det bara i Sverige? Vi flyttade till Frankrike och England under några år, och de skulle aldrig acceptera att folk från andra länder kommer dit och förstör deras språk. Och inte skulle vi få jobb på TV eller radio med dåliga språkkunskaper!

    Så jag förstår inte varför du tycker att det är ok att barnen tar efter slarvig invandrarsvenska. Och dessutom så ingår det en hel del riktigt fula ord, speciellt om kvinnor. Och varför ska vi behöva anpassa oss efter dem som kommer hit, och ta efter ett slarvigt språk?

  • Jemp
    Illustration100 skrev 2023-11-30 21:33:27 följande:

    Lynx123. Om man inte lär sig att prata bra svenska så kommer det också att påverka när man skriver. Och vem vill läsa dålig svenska som kan vara svårt att förstå?

    Och varför ska det svenska språket bli så mycket sämre? Och varför accepteras det bara i Sverige? Vi flyttade till Frankrike och England under några år, och de skulle aldrig acceptera att folk från andra länder kommer dit och förstör deras språk. Och inte skulle vi få jobb på TV eller radio med dåliga språkkunskaper!

    Så jag förstår inte varför du tycker att det är ok att barnen tar efter slarvig invandrarsvenska. Och dessutom så ingår det en hel del riktigt fula ord, speciellt om kvinnor. Och varför ska vi behöva anpassa oss efter dem som kommer hit, och ta efter ett slarvigt språk?


    Vilket program på SVT barn innehåller fula ord om kvinnor? 
  • Jemp

    De som inte har perfekt svenska måste såklart också få höras och jobba. 

    Nu tänker jag särskilt på vuxna.

  • Lynx123

    Men menar du att dina barn plötsligt har förlorat förmågan att tala svenska? Det har jag väldigt svårt att tro, men okej, om du säger att det är så...

    För mig är det viktigt att leva i den värld som vi har omkring oss. Folk har klagat på språkets degeneration i alla tider...det gör de i Grekland också. Eftersom vi lever i en värld där människor har olika bakgrund är det viktigt att kunna förstå varandra, inklusive dialekter och brytningar. Det är inte farligt, och kommer definitivt inte förstöra svenskars förmåga att tala svenska. Däremot är vårt språk fullkomligen fullpepprat med lånord, gamla slangord som idag är vedertagna och nyord. Det är helt naturligt och varken hotfullt eller problematiskt. Våra far- och morföräldrar ojjade sig också över ungdomarnas språk. Min kära mor klagade på alla engelska ord när jag var tonåring och när jag var barn avskydde hon smurfarna för DEN serien skulle minsann förstöra barnens svenska. Och så där håller det på, generation efter generation.

    Så nej, jag uppfattar det varken som ett hot eller att jag på något sätt anpassar mig....däremot vill jag kunna möta och förstå alla människor omkring mig, inklusive dem som talar med brytning.

  • AndreaBD

    Det är inte bara inflytande av invandrare, utan det är också ganska mycket det att folk inte läser mycket nuförtiden, alla datoror, alla korta videon på youtube. Folk orkar inte prata ordentligt och grammatiskt korrekt utan det blir lite hur som helst. Och det har man också i länder där man knappt har invandrarare. Det är det digitala. Och framför allt för lite läsning och skrivning. 

  • Trent

    Gör två listor baserade på SVTs hela utbud för barn. En med program som innehåller språk som du inte är okej med och en med språk som du godkänner. Givetvis bör du göra listorna på avsnittsnivå.

    Posta listorna här.

  • Anonym (Hm)
    Jemp skrev 2023-11-30 21:47:41 följande:
    Vilket program på SVT barn innehåller fula ord om kvinnor? 
    Undrar jag med
Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska