• kalle240

    Få ensam vårdnad.

    Hej, behöver vägledning kring vår situation. Jag och tjejen jag har haft umgänge med har blivit gravid och vill behålla det, men hon mår psykiskt dåligt och tar det ut på mig. Trots mina försök att stötta vägrar hon. Jag vill ha vårdnaden då hon inte mår bra och har osäker ekonomi. Vad krävs för att få full vårdnad? Är även orolig för att hon kan festa och röka under graviditeten, vilket jag inte vill.

  • Svar på tråden Få ensam vårdnad.
  • Rivjärnet92

    Du har en rejäl uppförsbacke redan innan barnet är fött. Dessutom betyder inte ensam vårdnad ensamt umgänge, men det vet du kanske redan.

  • Anonym

    Om ni har barn tillsammans så måste man samarbeta.
    Om du ser brister hos den andra föräldern så behöver du stödja och hitta lösningar. Tex kan du föreslå familjeterapi och att ni anmäler er till någon föräldrakurs så ni båda kan lära er mer och utvecklas som föräldrar. Fråga på bvc och er kommun.
    Som förälder måste man vara konstruktiv för barnets bästa. Hitta lösningar och samarbeta. 
    Starta inte krig eller rättsprocesser. Det ligger inte i barnets intresse.
    Prata med barnets förälder. Lyssna och för en respektfull dialog med varandra. Du kanske måste vara en förebild för hur detta ska gå till om den andra föräldern inte klarar det?

  • kalle240
    Anonym skrev 2023-11-27 17:49:10 följande:

    Om ni har barn tillsammans så måste man samarbeta.
    Om du ser brister hos den andra föräldern så behöver du stödja och hitta lösningar. Tex kan du föreslå familjeterapi och att ni anmäler er till någon föräldrakurs så ni båda kan lära er mer och utvecklas som föräldrar. Fråga på bvc och er kommun.
    Som förälder måste man vara konstruktiv för barnets bästa. Hitta lösningar och samarbeta. 
    Starta inte krig eller rättsprocesser. Det ligger inte i barnets intresse.
    Prata med barnets förälder. Lyssna och för en respektfull dialog med varandra. Du kanske måste vara en förebild för hur detta ska gå till om den andra föräldern inte klarar det?


    Självfallet måste vi försöka lösa det utan rättsprocess först, men i min personliga tanke så tror jag inte det kommer att lösa det på något annat sätt. Hon har en tendens att bli väldigt arg och skuldbelägga mig för allt. Jag har även försökt prata med henne men utan framsteg.
  • Anonym
    kalle240 skrev 2023-11-27 18:06:34 följande:
    Självfallet måste vi försöka lösa det utan rättsprocess först, men i min personliga tanke så tror jag inte det kommer att lösa det på något annat sätt. Hon har en tendens att bli väldigt arg och skuldbelägga mig för allt. Jag har även försökt prata med henne men utan framsteg.
    Du kan inte ha inställningen "det går inte att lösa".  
    Ni behöver professionella som stöd i er diskussion. Beställ tid på familjerådgivning.
    Det här kommer ta lång tid att lösa. 
    Sedan kommer samarbetet att gå upp och ner. Ibland bra, ibland dåligt.
  • kalle240
    Anonym skrev 2023-11-27 18:26:56 följande:
    Du kan inte ha inställningen "det går inte att lösa".  
    Ni behöver professionella som stöd i er diskussion. Beställ tid på familjerådgivning.
    Det här kommer ta lång tid att lösa. 
    Sedan kommer samarbetet att gå upp och ner. Ibland bra, ibland dåligt.
    Självfallet kommer jag ha en sån inställning, men jag kommer inte ha samma relation som vi en gång har haft då den tiden är över. Hon psykiskt misshandlat mig allt för länge. Allt jag är orolig över är barnet, vill bara barnets bästa.
  • Friger
    Anonym skrev 2023-11-27 17:49:10 följande:

    Om ni har barn tillsammans så måste man samarbeta.
    Om du ser brister hos den andra föräldern så behöver du stödja och hitta lösningar. Tex kan du föreslå familjeterapi och att ni anmäler er till någon föräldrakurs så ni båda kan lära er mer och utvecklas som föräldrar. Fråga på bvc och er kommun.
    Som förälder måste man vara konstruktiv för barnets bästa. Hitta lösningar och samarbeta. 
    Starta inte krig eller rättsprocesser. Det ligger inte i barnets intresse.
    Prata med barnets förälder. Lyssna och för en respektfull dialog med varandra. Du kanske måste vara en förebild för hur detta ska gå till om den andra föräldern inte klarar det?


    Tjejen vill festa och röka och leva loppan med barnet i magen...

    Du tror att det är en tjej du kan prata till rätta? Hon är antagligen tokig.

    Ta kontakt med soc och fråga om råd. De kanske kan göra något?
  • Anonym (eh)
    Friger skrev 2023-11-27 20:22:34 följande:
    Tjejen vill festa och röka och leva loppan med barnet i magen...

    Du tror att det är en tjej du kan prata till rätta? Hon är antagligen tokig.
    Detta säger TS inte att hon vill eller faktiskt kommer att göra.
  • Anonym (Elakt...)

    Du vill alltså att hon ska bära barnet, ta risken men du vill sedan vara den som tar hand om barnet. Jag får känslan av att det bästa för henne är att inte fullfölja graviditeten. Hon lär ju inte må bättre efter graviditet och förlossning. Hennes hälsa måste gå först...

  • Anonym (O)

    Ring familjerådgivningen och rådfråga. 


    ni kanske kan enas om samtalsstöd via familjerätten.

    Är du orolig att hon dricker under graviditeten kanske du kan göra orosanmälan, jag vet inte hur det funkar för ett ofött barn.

  • Valuta2019
    kalle240 skrev 2023-11-27 17:42:10 följande:
    Få ensam vårdnad.

    Hej, behöver vägledning kring vår situation. Jag och tjejen jag har haft umgänge med har blivit gravid och vill behålla det, men hon mår psykiskt dåligt och tar det ut på mig. Trots mina försök att stötta vägrar hon. Jag vill ha vårdnaden då hon inte mår bra och har osäker ekonomi. Vad krävs för att få full vårdnad? Är även orolig för att hon kan festa och röka under graviditeten, vilket jag inte vill.


    Barnets bästa är ju något som är viktigt och det är därför man är två om ett barn så ena kan ta över när den andra inte är bra. Ring familjerätten och kolla.  
  • Anonym (eh)
    Anonym (Elakt...) skrev 2023-11-27 20:29:46 följande:

    Du vill alltså att hon ska bära barnet, ta risken men du vill sedan vara den som tar hand om barnet. Jag får känslan av att det bästa för henne är att inte fullfölja graviditeten. Hon lär ju inte må bättre efter graviditet och förlossning. Hennes hälsa måste gå först...


    Tja rätt onödigt råd med tanke på att TS inte har någon som helst inblandning i valet att behålla eller göra abort.
Svar på tråden Få ensam vårdnad.