• Guppi1234

    Dottern 4 år är aggressiv mot morföräldrarna som vi tillfälligt bor hos

    Jag är helt förstörd och slutkörd. 


    Jag separerade för 4 månader sedan från dotterns pappa. Han har utsatt mig för psykiskt våld och varit för hård och arg mot dottern vid flera tillfällen. 


    Efter att han hotade mig framför dottern flydde vi hem till mina föräldrar och har bott där i tre månader nu. 


    Det funkar sådär att bo här. Dottern slänger saker på mormor och morfar. Hon försöker ta deras läsglasögon och vill springa iväg. Hon klipper sönder duken på köksbordet. Hon slänger ut kakor på hela golvet. Hon försöker välta ner en lampa på golvet. Hon drar i solskyddet i fönstret så att det nästan går sönder. Springer runt och gapar. 


    När dottern är med mig så går det mesta bra, hos mina föräldrar blir hon helt galen.

    Jag har försökt att säga till henne och ha samma regler som på förskola, ska vi gapa och springa runt gör vi det ute. 


    Jag är lågaffektiv i mitt bemötande mot henne, mina föräldrar börjar skrika och förstår inte alls att det inte hjälper. 


    Hon förstår ju inte själv varför hon gör som hon gör och det är väldigt svårt för oss alla.

    Jag har försökt att tala med henne när hon är lugn och bara sitter med mig och då säger hon att hon ska sluta kasta saker och sluta skrika, sen några timmar senare så börjar hon på nytt.

    Jag och pappan har dottern 50/50 och två-två-tre dagarsperioder 

    Vad kan jag göra? Mina föräldrar tycker att jag ska styra upp allt själv, men som situationen är just nu så funkar inte det för mig.

    Jag måste till exempel lag mat till dottern och gå på toaletten, jag kan inte ha koll på henne hela tiden. 


    Efter att vi flyttade hit så trodde jag att jag skulle hitta något boende snabbare, men marknaden är trög och det är många spekulanter på mindre boenden i den kommunen jag bor i. 

    Min mamma tycker inte att jag kan komma in och bestämma hur hon ska leva sitt liv i sitt hem. Jaha, men hur ska vi kunna förbättra situationen då? 

  • Svar på tråden Dottern 4 år är aggressiv mot morföräldrarna som vi tillfälligt bor hos
  • Mrs Moneybags

    Det är ju inte dottern som är problemet, utan dina föräldrar och ditt ex samt du själv. Skyll inte på barnet.

    Du har uppenbarligen vuxit upp i en dysfunktionell miljö och sökt dig vidare till en liknande när du träffade ditt ex. Det är inte ditt barns fel. Hon är ju traumatiserad. 

  • Mortiscia80

    Det verkar som att din dotter också går igenom ett trauma efter det här, det förstår du väl? Först ha en sådan hemsituation med ditt ex och nu har ni inget eget hem heller. Hon har nog mycket att bearbeta här. Frågan är om det verkligen är så bra för henne att umgås så mycket med pappan just nu också. Och din mamma har så klart rätt i att du inte kan diktera hur det ska vara i deras hem, bara vara otroligt tacksam om de inte slänger ut er när ni beter er som ni gör!

    Kan du söka boende i en närliggande stad så vore det bra att titta på den möjligheten. Ska du flytta till annan ort så är det bra tillfälle nu innan dottern börjar i riktig skola och några mil till pappan gör ingen skada.

Svar på tråden Dottern 4 år är aggressiv mot morföräldrarna som vi tillfälligt bor hos