• Nurseratchet

    Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

    Hej!

    Jag har funderat på en sak som särskiljer att arbeta som undersköterska jämfört med andra jobb. Varje jobb har sin nisch i vården, där t.e.x läkare är medicinskt ansvariga, SSK är ansvariga för omvårdnaden, BMA för provtagningsanalys, etc. Dessa områden är lätta att särskilja, och är väldefinierade. Undersköterska sticker dock ut, eftersom de (krasst sätt) egentligen inte tillför någonting som SSK inte kan? Lek med tanken att vi ersätter alla USK med SSK, ur ett kvalitetsperspektiv skulle detta vara fantastiskt. Om vi helt bortser från den ekonomiska aspekten så har vi helt plötsligt omvårdnadspersonal som förutom att utföra patientnära omvårdnad även kan planera den. Och medicinera! Tankar?

  • Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?
  • Ida83

    Det blir väl slöseri med kompetens när personer med högskoleutbildning ska bädda, städa, dela ut mat, byta blöjor, duscha, hjälpa på toa mm. Det är kanske inte för den typen av arbetsuppgifter man studerar på högskola i flera år och får dras med CSN lån.

  • myskmalva

    Jag tänker att vi skulle förlora en hel del duktiga uskor som inte klarar av sjuksköterskeutbildningen men som är väldigt bra på det de gör idag.

  • rosesarewhite

    Ingen skulle vilja läsa 3,5 år på högskola för att utföra ett jobb som man läser på gymnasiet eller 1,5 år på komvux.

    Undersköterska och sjuksköterska är två helt olika yrken som båda behövs, det går inte att ersätta det ena med det andra. Sjulsköterskor besitter en kompetens och undersköterskor besitter en annan kompetens.

    Att ta hand om en människa är inte bara medicinskt, du ska även ta hand om det vardagliga och själsliga. 

  • Nurseratchet

    Det där stämmer överhuvudtaget inte Rosesarewhite. Att utföra patientnära omvårdnad (och ansvara och planera för den) är sjuksköterskans ansvar. Sedan råkar det vara så att Undersköterskor UTFÖR omvårdnaden, men det kan lika gärna SSK göra. Och jo, att utföra patientnära omvårdnad ingår i vårt arbete, oavsett högskoleutbildning eller ej.

  • rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 09:32:40 följande:

    Det där stämmer överhuvudtaget inte Rosesarewhite. Att utföra patientnära omvårdnad (och ansvara och planera för den) är sjuksköterskans ansvar. Sedan råkar det vara så att Undersköterskor UTFÖR omvårdnaden, men det kan lika gärna SSK göra. Och jo, att utföra patientnära omvårdnad ingår i vårt arbete, oavsett högskoleutbildning eller ej.


    Knappast.

    Jag är undersköterska och det var ingen sjuksköterska som planerade hur vi skulle ta hand om våra vårdtagare. Du vet att väldigt många undersköterskor jobbar inom äldrevården, va? 


    Det var väldigt, väldigt sällan våra sjuksköterskor hjälpte folk med hygienen, duschen, klädde på, rakade, borstade hår, städade lägenheten, tvättade och strök kläder, diskade, gav mediciner, gick på promenad, läste tidningen, skrev genomgörandeplan, följde med till tandläkaren, bokade tid hos frisören, kokade gröt, beställde matvaror, dukade bord, bredde mackor, ringde anhöriga om inköp, borstade tänderna, hjälpte till toaletten, höll en hand, vakade vid en dödssäng, följde med på gudstjänst, rengjorde hjälpmedel, bäddade sängar, vattnade blommor, moppade golv, fyllde på förråd, skrev daganteckningar, klippte naglar, målade naglar, rullade hår, bakade, matade, smörjde, tog på stödstrumpor, lindade ben, slängde sopor

    behöver jag fortsätta? Du tycker att en ssk ska göra detta? 

  • Nurseratchet

    Inom hemtjänsten? Nej, det finns många arbetsuppgifter du listar som inte bör utföras av SSK i en hemtjänstkontext. Sen är det ju olika beroende på var man arbetar, på mitt jobb gör jag t.ex. mycket av det du listar, och jag är SSK. Men min poäng (för att ta hemtjänsten som ett exempel) är att du kan ersätta alla USK i hemtjänsten med SSK, men inte tvärtom.

  • rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 10:34:51 följande:

    Inom hemtjänsten? Nej, det finns många arbetsuppgifter du listar som inte bör utföras av SSK i en hemtjänstkontext. Sen är det ju olika beroende på var man arbetar, på mitt jobb gör jag t.ex. mycket av det du listar, och jag är SSK. Men min poäng (för att ta hemtjänsten som ett exempel) är att du kan ersätta alla USK i hemtjänsten med SSK, men inte tvärtom.


    Nej, tror du det bara finns hemtjänst? Jag pratar om äldreboende.

    Du jobbar alltså som uska? Men kallar dig ssk, varför?

    Ja men ersätt alla 300 000 uskor med ssk du. Hur ska du få tag i dem? Och vem ska göra sjuksköterskornas jobb när de gör undersköterskornas jobb? Och hur mycket ska du höja skatten eftersom ssk knappast kommer gå med på att ha en uska-lön.
  • Rivjärnet92

    Sänk lönerna för ssk och gör samtidigt om utbildningen från en högskoleutbildning till en YH-utbildning. Ssk är överbetalda primadonnor som inte har någon expertkunskap överhuvudtaget. 

  • Aniiee

    Båda yrkesgrupperna behövs, de gör olika men ibland överlappande saker. Undersköterskor har en bredare yrkesutövning än sjuksköterskor medan sjuksköterskorna har mer spetskompetens. Båda behövs.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Daisy28
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 08:55:20 följande:
    Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

    Hej!

    Jag har funderat på en sak som särskiljer att arbeta som undersköterska jämfört med andra jobb. Varje jobb har sin nisch i vården, där t.e.x läkare är medicinskt ansvariga, SSK är ansvariga för omvårdnaden, BMA för provtagningsanalys, etc. Dessa områden är lätta att särskilja, och är väldefinierade. Undersköterska sticker dock ut, eftersom de (krasst sätt) egentligen inte tillför någonting som SSK inte kan? Lek med tanken att vi ersätter alla USK med SSK, ur ett kvalitetsperspektiv skulle detta vara fantastiskt. Om vi helt bortser från den ekonomiska aspekten så har vi helt plötsligt omvårdnadspersonal som förutom att utföra patientnära omvårdnad även kan planera den. Och medicinera! Tankar?


    Är det inte lika bra och ersätta med läkare rakt igenom. De har behörighet att jobba som ssk.
Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?