• Tom Araya

    Om Gud finns, så tror jag att han vill...

    Jag är inte religiös, tror inte på en gud.
    Men jag är öppen för möjligheten att en överordnad kraft som brukar beskrivas som Gud kanske finns, bara att jag ännu inte funnit den. Jag tror att man borde kalla mig agnostiker.

    Men om Gud finns, så tror jag att allt detta om böcker, regler, profeter, gudadyrkan, böner e.t.c. bara är oxskit och inget som alls har betydelse. Utan vad som har betydelse är hur man lever, att man tar hand om de sina och naturen, inte behandlar andra illa utan med respekt, att man ger av sig själv till omgivningen e.t.c. Det är våra liv, våran jord och vår natur vi ska ta hand om, inte något som har med Gud att göra, för han klarar sig själv.

    Detta är ett av huvudskälen till att jag inte tror ett dugg på de religioner jag känner till, utan att de är uppdiktade av människan som ett sätt att utöva makt och dra fördelar av det.

    Vad tror du på/inte på och vad tänker du om det jag skrivit?

    Varför tror/ du på/tycker så?

  • Svar på tråden Om Gud finns, så tror jag att han vill...
  • Aniiee

    Jag tror att om det hade funnits en gud så hade det funnits alla andra gudar också och det hade varit ett jäkla hallå mellan dem och vilka regler de ville att människorna skulle följa (varje gud vill så klart att människorna ska följa just deras regler).


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2023-11-26 11:46:52 följande:

    Jag tror att om det hade funnits en gud så hade det funnits alla andra gudar också och det hade varit ett jäkla hallå mellan dem och vilka regler de ville att människorna skulle följa (varje gud vill så klart att människorna ska följa just deras regler).


    Intressant tanke.

    Vad skulle gudarna göra för att få människor att tro på just den guden?
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2023-11-26 12:57:05 följande:
    Intressant tanke.

    Vad skulle gudarna göra för att få människor att tro på just den guden?
    Ingen aning, jag är inte en gud. Å andra sidan har jag livlig fantasi så jag får väl fundera på det. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (B)

    Vet inte om man ska kalla det för en gud, eller varför man säger gud. Men jag tänker mig typ en konstruktör. Kanske är det här universumet någons hobbyprojekt och en miljon år för oss motsvarar någon timme för den personen. Kanske liknande som att driva upp en planta för en människa. 

Svar på tråden Om Gud finns, så tror jag att han vill...