• Cececilia

    Lite mens = dålig slemhinna?

    Hej,

    Om man får lite mens betyder det att slemhinnan där ägget ska fästas inte byggs upp som den ska? Är det någon som vet att slemhinnan varit normal trots 2-3 dagars mens? Eller blivit gravid med lite mens?


    Har alltid haft 4-5 dagar med flöde så att jag fått byta binda / tampong 3-5 gånger om dagen. 
    Efter missfal i våras har mensen minskat så att den numer bara håller i sig 3 dagar och jag bara byter tampong / binda för att det suttit för många timmar, sällan för att de är ?fulla?.

    Tacksam för alla svar 🙏

  • Svar på tråden Lite mens = dålig slemhinna?
  • Anonym (Frögurka)

    När jag var yngre hade jag sparsam mens. 2 dagar där jag behövde byta tampong morgon och kväll och sen 1-2 dagar med trosskydd. Jag hade väldigt lätt att bli gravid, för lätt. Hade jag sex runt ägglossning blev jag gravid även med skydd. Var under 30 när jag fick mitt 4e barn och det var min 8e graviditet och jag steriliserade mig för att inte bli gravid igen. 

  • Anonym (U)

    Jag har alltid haft sparsam mens, blev ofrivilligt gravid trots det.

  • Anonym (intressant)

    Var det ett sent missfall?

    Jag har liksom fått mindre mens efter graviditet. Jag hade alltid mens i typ 8 dagar och blödde rikligt. Efter graviditet har jag mens 3 dagar. Obs mitt barn är 4 år. Det är som att man får nån förändring efter graviditet, känns det som.

  • Cececilia

    Tack för svar 🙏 
    Missfallet var i vecka 12, så relativt tidigt. 


    Vi har försökt sen dess och får bara lätt mens efter missfallet och gjorde en operation där en ofarlig cysta togs bort på äggstocken i somras och efter det har den blivit ännu lättare 2 dagar. Men ändå fått tre dagar de senaste månaderna. 


    Eftersom vi försöker göra allt rätt men ändå inte fått ett plus oroar man sig för allt. 


    Ska göra ultraljud cd 8 & 14 denna cykeln och kommer få svar om slemhinnan byggs upp som den ska.

    Men intressant om det har något samband med mensmöngden. 

  • Anonym (intressant)

    tror ändå som någon skrev att mensmängd inte påverkar ägglossning. testa att söka lite på gamla trådar här på FL så kanske du hittar nåt?

    LYCKA TILL! Det går säkert bra. Du kan ju trots allt bli gravid!

  • Cececilia
    Anonym (intressant) skrev 2023-11-25 21:53:33 följande:

    tror ändå som någon skrev att mensmängd inte påverkar ägglossning. testa att söka lite på gamla trådar här på FL så kanske du hittar nåt?

    LYCKA TILL! Det går säkert bra. Du kan ju trots allt bli gravid!


    Tack, jag har ägglossning. Är mer fundersam på om den minskade mängden beror på att slemhinnan i livmodern inte byggs upp som den ska = ingen bra miljö för eventuellt befruktat ägg att fästa. 


    hela försöka bli gravidgrejen är svår. Vet att mensen kan bli påverkad av stress också. 


    Sen är det ju svårt vad som är inom det normala intervallet. Söker man är tre dagars mens ändå inom det normala. Men hur vet man att man har tillräckligt flöde? Man har ju bara sig själv att jämnföra med :)

  • Anonym (H)

    Min gyn sade, när det begav sig, att det inte har någon betydelse alls. 


    Jag blödde för två och hade svårt att bli gravid. 

  • Anonym (intressant)

    Efter missfall anses ju iaf miljön vara extra gynnsam för befruktning.

  • Cececilia
    Anonym (H) skrev 2023-11-26 00:20:17 följande:

    Min gyn sade, när det begav sig, att det inte har någon betydelse alls. 


    Jag blödde för två och hade svårt att bli gravid. 


    Det är skönt att det löser sig för det allra mesta. 


    Det är väl mest att det ändrar sig från hur det var innan. Känns ju bara om det är låg mängd att det inte är så mycket som ska ut. 

  • Cececilia
    Anonym (intressant) skrev 2023-11-26 09:29:53 följande:

    Efter missfall anses ju iaf miljön vara extra gynnsam för befruktning.


    Ja de finns ju det som visar på det. Men det är månaderna efter missfall tror jag, vi börjar gå mot ett år sen det hände.
Svar på tråden Lite mens = dålig slemhinna?