• Lovisanell

    Orolig för autism

     
     
    Vet inte ens vart jag ska börja... Jag känner mig så ensam i detta och behöver skriva av mig. 
     
    Min pojke är 2 år och 4 månader gammal och ska börja utredas för autism i januari. Hans språkutveckling står still och han pratar inte. Han kan säga mamma och pappa, men han säger det jättesällan. Det enda han säger varje dag är "öh öh". Språkförståelsen är inte särskilt bra. Han kan inte följa instruktioner. Vi måste visa honom saker för att han ska förstå. Visa honom skorna för då vet han att vi ska gå ut t.ex.och då går han med till hallen för att klä på sig ytterkläder.
     
    Han har haft en hörselnedsättning ett bra tag, men opererade in rör i september. Efter det blev det lättare med övergångar på förskolan, lättare med nya människor och nya miljöer. Men han behöver fortfarande stöd för att delta i aktivititer på förskolan och hjälp med att t.ex. ledas in i matsalen.  Han viftar med händerna när han blir glad eller vill ha något, sträcker sig även efter det han vill ha. Går ibland lite på tårna. Han pekar med hela handen, inte med pekfinger. Inte så intresserad av andra barn. Leker med vanliga leksaker, intresserad av böcker och älskar musik. Men han fastnar lätt i att hålla på att öppna och stänga dörrar, köksluckor och lådor. Har ok säkerhetstänk i vissa avseenden. Men vågar inte ha honom lös när vi går ute för att han har en tendens att bara rusa iväg. 
     
    Han har alltid ätit bra och varierat. Äter samma sak som hela familjen. Äter själv, men är inte så bra på att hantera sked och gaffel. Kan inte klä av och på sig själv. Han sover bra på nätterna, somnar i normal tid. Kan ibland vakna en gång på natten och kommer till mig och pappan för att sova med oss. Han är väldigt glad, social med vuxna, har bra ögonkontakt, kramig och gosig. Reagerar på sitt namn, men är svår att få kontakt med om han tittar på youtube vilket han får göra en stund ibland. 
     
    Det största orosmomentet är tal och språkutvecklingen. Han kunde säga hej då vid 18 månader, sen slutade han ungefär samtidigt vi tror att hörselproblemen började. Är så ledsen och orolig, är rädd för vad utredningen kommer visa. Är det någon som kan ge mig lite hopp? Allt känns så tungt just nu. 
  • Svar på tråden Orolig för autism
  • Maymom

    Det låter som en väldigt go liten kille ni har.
    Att han inte kan klä av och på sig är inget konstigt i den åldern. De flesta barn är svåra att få kontakt med när de sitter framför en skärm, läskigt att se hur de inte reagerar, de ska ju inte titta så mycket på skärmar i den åldern.
    Min son åt bara med gaffel i den åldern, de sa åt oss på förskolan att öva att äta med sked eftersom han mest åt med fingrarna där, de hade missat att jag sagt att han hellre tog gaffeln, alla är olika.
    Min som har haft perioder då han går mycket på tå, behöver inte heller betyda nåt.

    Barn i den åldern är oförutsägbara, man måste ha koll på dem.
    Mycket av det du skriver låter som en fullt normal tvååring. Men förstår att språket känns oroväckande. Ofta brukar man inte göra utredning pga språket förrän de fyllt 3 då mycket kan hända. Men jag misstänker att utredning görs pga att han har svårt att följa instruktioner också och dyl.

    Se det som att det är bra att ni får stöd tidigt, då blir det lättare att hitta rätt anpassningar och hjälpa honom att utvecklas. 


    Han låter som sagt i många avseenden som en väl fungerande 2-åring.

  • Yuppyupp

    Jag är ingen läkare och har absolut ingen som helst kunskap eller erfarenhet av autism. Däremot är jag mamma med flera barn och jag ser inget konstigt i hans beteende heller. Att vara två år är fortfarande mycket litet.


    Att sätta på sig skor eller kläder själv är inte alls enkelt och oftast tar det ett bra tag till innan de greppar det. Att peka med hela handen är inte heller konstigt, inte heller att inte förstå alla sammanhang eller ord. Att han rusar iväg eller älskar att leka med lådor och skåp låter inte heller konstigt, alla har de sina fixa idéer :) 


    Med det sagt tycker jag att han låter som vilken annan 2 åring som helst. Jag ser inget konstigt i utveckling eller beteende alls. Kommunikationssvårigheter och oviljan att prata är bra om den utreds, men det behöver inte alls vara ett tecken eller symptom på autism. Och skulle det vara det, så ta det därifrån. 


     

  • Jenam248

    Jag tycker också det låter som en fullt normal 2-åring. Alla barn är olika, men det är lätt att jämföra dem med andra barn som man tycker är "normala". Min 3,5-åring pratar JÄMNT, men ingen förutom vi föräldrar förstår vad han säger, medan andra barn i den åldern pratar klockrena meningar. Minns inte när han började prata men han sa bara pappa första månaderna, jag tror han började säga mamma efter han fyllt 2. Sedan han började förskolan så han han utvecklats väldigt mycket och nu går munnen för jämnan. Men han kan inte sjunga och gillar inte att dansa, vilket barn brukar göra.

    Det jag vill ha sagt är att alla barn är olika, bara för de avviker från majoriteten så är de inte "onormala". Men en utredning är nog bra, om inte annat för att få stöd i att hjälpa honom i hans utveckling. Lycka till!

  • Poppy 2012

    Vilken duktig kille du har!!!

    Han har haft svårt att höra, fram till operationen, men han lyckas ändå kommunicera med er. Han visade vad han ville och försökte få er uppmärksamhet genom ljud. En intelligent grabb!

    Min son var en sen pratare. Han började säga ord som vi förstod vid 2 år och 4 månader, men det kom och det gick fort. 

    Min kusin gick runt på tår tills hon var 4 år. Ingen autism där. 

    Du skriver att han leker med leksaker. Det är jättebra! En del vill leka själva andra inte, men så är det med alla människor.

    Ta fasta på det som är bra. Han är en duktig liten grabb. För han är ännu liten. Mycket kan hända innan skolan.

  • Miooo

    Jag har två killar som båda har fått autismdiagnos. Jag var jätteledsen och sörjde att livet inte blev som jag tänkt mig men nu flera år senare så känns livet bra igen. Mina barn har sina svårigheter men livet flyter på hyfsat fint ändå. De trivs i skolan för det mesta, de har kompisar och utvecklas fint. Det kräver mer av oss föräldrar och mer av deras lärare men med rätt hjälp så lär de sig det de ska. 

    Jag har insett att både jag och min pappa antagligen hade fått diagnosen om vi varit barn idag. Vi är kanske lite udda i vissa avseenden men vi har lyckats få till bra liv och kärleksfulla relationer. 


    Jag har ingen aning om din pojke faller in under autismkriterierna eller inte men allt blir antagligen bra oavsett. Ni fixar det här och din fina kille kommer fortsätta att växa och utvecklas  och ge er både glädje och sorg precis som alla barn. 

  • RaYzLeR

    Jag har Asperger. Jag var också sen med talet, men det kom vartefter. Jag hade också rör i öronen. Det verkar vanligt att man är öronbarn när man har Asperger/autism. Jag känner flera personer med dessa diagnoser som var öronbarn.

    Tågång är vanligt när man har Asperger/autism. Jag går själv lite på tårna fortfarande trots att jag är 40 år.

    Att flaxa med händerna är med vanligt när man har Asperger/autism. Man gör det när man blir glad, förväntansfull eller upprymd.

  • Jema93

    Hej,
    Vi är i samma situation. MIn son är 2,5 nu i december och står också i kö för utredning. Mycket av det du beskriver stämmer överens med honom. Känner mig ledsen och orolig över framtiden och en eventuell diagnos. Jag är redan säker på att han är autistisk, även om jag fortfarande hoppas och tänker att han kanske inte är det, när folk i vår närhet säger att han år en fungerande 2,5 åring. 

  • Spucks

    Att han inte kan prata när han knappt hörde något tills för någon månad sedan är väl inte konstig.
    Resten l
    åter som ett helt normalt barn.

Svar på tråden Orolig för autism