• Mrl0

    jag och min tjej har gjort slut, vi fick senare reda på att hon är gravid. vad ska jag göra?

    Jag o min tjej gjorde slut för 1 månad sen. Två veckor efter vi gjort slut så får hon redo på att hon är gravid. Jag vet inte vad jag ska göra alls? hon vill jag ska komma tillbaka o va pappa.. men jag är inte redo. sen dessutom har vi gjort slut .. jag vet inte om jag vill va med henne just  .. eller asså jag vet att jag Äslkae henne massor men vet inte vad jag ska göra .  Har nyss flyttat och nu är hon gravid .. de så mkt känner jag . vi har gjort slut några gånge tidigare också .. vet inte va jag ska göra 

  • Svar på tråden jag och min tjej har gjort slut, vi fick senare reda på att hon är gravid. vad ska jag göra?
  • Grinchen1990

    Du behöver ju inte bli tillsammans med henne. Men jag kan nog tycka att du ska ta ditt ansvar. 


    Förslagsvis så diskuterar du mer med henne och förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning. Men snälla, tänk på barnet i första hand Om det går så långt. 


    Du löser detta kompis :)

  • Mrl0

    Grinchen1990 
    tack ditt svar, jag  Ska prata med henne. Men hon kanske kommer  blocka mig överallt om jag inte är med henne även fast jag vill va där för barnet

  • Anonym

    Om du inte vill vara tillsammans med henne så är du skyldig att tala om det för henne omgående. Det är bråttom
    Hon måste ju veta sånt när hon ska besluta om abort eller behålla barnet. 
    Nu får du steppa upp och bete dig vuxet

  • Anonym (Anonym man)
    Mrl0 skrev 2023-11-23 23:32:22 följande:
    jag och min tjej har gjort slut, vi fick senare reda på att hon är gravid. vad ska jag göra?

    Jag o min tjej gjorde slut för 1 månad sen. Två veckor efter vi gjort slut så får hon redo på att hon är gravid. Jag vet inte vad jag ska göra alls? hon vill jag ska komma tillbaka o va pappa.. men jag är inte redo. sen dessutom har vi gjort slut .. jag vet inte om jag vill va med henne just  .. eller asså jag vet att jag Äslkae henne massor men vet inte vad jag ska göra .  Har nyss flyttat och nu är hon gravid .. de så mkt känner jag . vi har gjort slut några gånge tidigare också .. vet inte va jag ska göra 


    Redo eller inte, Du kommer att bli pappa. Gratulerar, det kommer att förändra ditt liv till det bättre.

  • Anonym (samarbete)

    Va bra att du vill ta ditt ansvar... du kan väl förklara att du vill finnas där för barnet men att du inte tror att ni kommer kunna bli tillsammans igen. Och att du tror att det är bäst för er alla tre om ni inte bråkar utan att ni fungerar som två vuxna mogna individer som samarbetar för barnets bästa. 

  • Anonym (Göran.)

    Oj, väldigt tråkigt att läsa denna om tragiska situation. 


    svårt att ge råd när man inte vet alla detaljer. 


    men lite allmänna råd kan jag ge som baseras på moral och heder. 


    1. begär ett faderskapstest det går att göra genom ett enkelt blodprov på mamman Och DNA test på pappan. 


    är barnet inte ditt har du inget ansvar. 


    är barnen ditt så ta ditt ansvar och gör ett försök att bilda familj.  Vad du än väljer slipper du inte ifrån det ekonomiska ansvaret för barnet. 


    det är ditt barn och du ska självklart vara en del av barnets liv och uppväxt. 

  • Anonym (Hannah)

    Hej TS! 
    Jag har erfarenhet av typ samma situation,  jag tycker att ni ska kontakta och prata med kurator på KK.  De kan sitta på abortmottagningen,  men låt inte det skrämma er,  kuratorn är helt opartisk och kommer inte försöka påverka åt något håll, vare sig abort eller behålla.
    Däremot låter kuratorn er prata om situationen och vad ni vill och har för egna förväntningar.   
    Kuratorn fungerar som en katalysator och språkrör mellan er.
    Vill hon inte gå med på att prata med någon, och behåller barnet, så är mitt råd att göra allt för att få en relation med ditt barn från början, även om du egentligen inte känner dig redo just NU!     Får du ett barn så kommer det barnet finnas resten av ditt liv, och det är ofta mycket svårare att i efterhand komma på att man vill vara en närvarande pappa.
    Du behöver absolut inte ha en relation med mamman,  men se till att du får en bra relation med ditt barn.
    Barnet har rätt till båda sina föräldrar,  och ditt ex har ingen som helst rätt att ensam bestämma över erat barn.

Svar på tråden jag och min tjej har gjort slut, vi fick senare reda på att hon är gravid. vad ska jag göra?