• FreyaLuana

    Problem att ta mig till och från skola

    Jag och dotterns pappa är separerade men har delad vårdnad och varannan vecka, samt var överens om att skicka henne till en fantastisk liten skola som ligger 20 km utanför staden vi bor i. Det är en annan kommun och det saknas helt kollektivtrafik till och från skolan.
    Detta var inget problem tidigare, men pappan har nu åkt till Australien i 2-3 månader och jag som vanligtvis jobbar skift inom vården de veckorna hon är hos honom har fått gå ner i tid och går miste om flera tusen i månaden, förlorad inkomst som han vägrar att kompensera vilket lämnat mig i en jobbig ekonomisk sits.
    Nu är min bil i sånt skick att det är en tidsfråga innan den lägger av helt och då kommer jag inte att kunna köra min dotter till skolan eftersom jag saknar möjlighet att köpa ny eller ens en billig begagnad bil. Vi är de enda från vår klmmun på skolan så samåkning är inget alternativ och hon har ingen rätt till skolskjuts eftersom vi själv valt en skola utanför vår egen kommun. 
    Pappan vill inte att hon ska byta skola, och inte jag heller egentligen, men det är ju skolplikt, och han vägrar betala mer för att hjälpa mig och jag kommer inte att kunna få dit henne.
    Vad har kommunen för skyldighet att erbjuda skolplats i sådana här situationer? Kan vi få problem med socialtjänsten om hon missar skola plötsligt? Hur gör jag med jobb, jag kan ju inte låta henne vara ensam hemma (hon är 6 år), men förlorar jag mitt jobb så förlorar jag allt? 
    ?Några tips och råd? 
    Kan tillägga att jag inte kan få ekonomiskt bistånd då jag äger en kolonistuga som vi bor i under sommarhalvåret då vår vinterbostad är en etta. Jag vill inte tvingas sälja den för det är vårt lilla paradis och jag hyr ut lägenheten under denna tiden för att ha råd att leva resten av året.
  • Svar på tråden Problem att ta mig till och från skola
  • Yllop

    Den kommun ni bor i har skyldighet att ordna plats på en skola inom kommunen.

    Hade du och pappan ingen diskussion om hur du skulle lösa transport och få ihop ditt jobb innan han reste till Australien?


    Om din bil är skruttig hur hade du tänkt lösa problemet med skjuts även om pappan inte åkt till Australien?


     


    Det enklaste i denna situation verkar ju vara att flickan får börja i en skola i er kommun.

  • Mrs Moneybags

    Det låter som att hon har gått i sin skola i ca 3 månader. Det är inga problem att byta skola nu, det är det enda rätta i er situation. 

    Du får ansöka om detta och be kommunen fatta beslut åt er. Det är ju skolplikt även i förskoleklass, så det funkar inte att ha flickan hemma under den här tiden. 

    Du kan ju inte köra flickan till skolan oavsett om pappan är hemma eller ej, eftersom du inte har någon bra bil. 

  • Minimalen
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-21 11:03:01 följande:

    Det låter som att hon har gått i sin skola i ca 3 månader. Det är inga problem att byta skola nu, det är det enda rätta i er situation. 

    Du får ansöka om detta och be kommunen fatta beslut åt er. Det är ju skolplikt även i förskoleklass, så det funkar inte att ha flickan hemma under den här tiden. 

    Du kan ju inte köra flickan till skolan oavsett om pappan är hemma eller ej, eftersom du inte har någon bra bil. 


    Ny har ju ts skrivit att hon förlorar flera tusen i månaden pga att hon inte kan arbeta skift som hon annars har gjort på hans veckor och dessutom fått gå ner i tid. De pengarna kunde hon annars lagt på bil och bensin.
  • Mrs Moneybags
    Minimalen skrev 2023-11-21 12:04:41 följande:
    Ny har ju ts skrivit att hon förlorar flera tusen i månaden pga att hon inte kan arbeta skift som hon annars har gjort på hans veckor och dessutom fått gå ner i tid. De pengarna kunde hon annars lagt på bil och bensin.
    Det är sant, men nu är han ju inte hemma och då kan hon inget göra. 

    Om barnet går i skolan i närheten kan hon kanske jobba längre dagar och slippa köpa en ny bil och bensin. 

    Tyvärr kan man inte räkna med att den andra föräldern finns med för evigt. Allt kan ju hända, så bäst att arrangera livet utifrån att man rent praktiskt skulle kunna vara ensam förälder. Kanske bara jag som tänker så negativt, men det är nog för att jag har varit allvarligt sjuk förut. Rätt som det är kan man stå helt ensam.

    Skiftarbete är toppen för vissa, men inte för föräldrar som har små barn. Man kan ju inte bygga sin ekonomi långsiktigt på att jobba helg och natt om man har barn som inte kan vara ensamma hemma.  
  • Medborgare
    Minimalen skrev 2023-11-21 12:04:41 följande:
    Ny har ju ts skrivit att hon förlorar flera tusen i månaden pga att hon inte kan arbeta skift som hon annars har gjort på hans veckor och dessutom fått gå ner i tid. De pengarna kunde hon annars lagt på bil och bensin.

    Om hon kunde undvara de pengarna redan tidigare så hade hon redan då haft pengar till en ny bil, eftersom hon visste skicket på den bilen hon har nu. Då hade hon sparat de pengarna. 


    Jag tolkar det som att TS går back. 

  • Aliona

    Jag förstår tanken att nu ska dela ansvaret och att du spledes är ansvarig för att ha bil, kunna köra etc. Men nu har ju pappan stuckit ifrån sina veckor. Hur har ni pratat om det? Vad har ni kommit överens om? Jag tänker att som minimum ska du ha undrhåll och hela barnbidraget samt ersättning för bensin ?hans? veckor. Förlorar du dessutom inkomst för att du inte kan jobba som vanligt så kan man tänka sig att han bör ersätta dig för det, samt hälften av vad du förlorar på vab den här tiden. Stå på dig för att han ska ta sitt ansvar! 


    Funkar det ändå inte så finns det bara två lösningar - att du flyttar närmre skolan eller att du flyttar barnet till en skola närmre hemmet. 

Svar på tråden Problem att ta mig till och från skola