• Start111

    Kränkande särbehandling?? på jobbet

    Är pensionär men jobbar ändå pga dålig pension och att jag tycker att det är roligt att arbeta. Det tyckte jag åtminstone tills för ett par månader sedan. 

    Mycket respekterad av alla på arbetsplatsen. Jag är mycket erfaren i mitt yrke och mitt självförtroende är det minsann inget fel på. Skrattande

    Nu har det anställts en s.k. SAMORDNARE som ska vara fungera som samordnande chef över den lilla grupp jag jobbar i. 

    Nu till händelsen som jag råkat ut för:

    Samordnaren har kallat till möte för att gå igenom ett system som bara jag i vår lilla grupp kan.
    När det är dags för mötet, kommer jag med datorn i handen och ska gå in i mötesrummet, Samordnaren säger då att jag inte behöver vara med på mötet på grund av att jag ska gå i pension.
    Jag fick lomma ut igen och de andra stängde dörren om sig och genomförde ett möte på en timma. Försök att föreställa er förnedringen. 

    Funderar på att anmäla händelsen till skyddsombudet, så att man har en notis om Samordnarens agerande, om något liknande skulle hända igen, ett par kollegor är nämligen runt 60 år. 
    Eller överreagerar jag?

    Extra information, som inte hör till det som jag upplevde som en kränkande särbehandling:
    Efter mötet avslöjade en i gruppen att ingen hade fattat någonting av hur man jobbar i systemet som man skulle gå igenom på mötet. 
    Till nästa möte har Samordnaren skaffat två konsulter för att konsulterna ska lära ut till Samordnaren och mina kollegor det mest elementära kunskaperna man behöver för att ta ut uppgifter ur systemet. Det är med skattepengar som konsulterna betalas. Gråter

  • Svar på tråden Kränkande särbehandling?? på jobbet
  • Anonym (Malin)

    Väldigt korkat att de inte använder sig av din kompetens.
    Verkar också som att samordnaren använder sig av sin maktposition.
    En arbetsplats med gott arbetsklimat har en god kommunikation och meddelar sina anställda kring förändringar I TID.
    Du blev ytterst dåligt bemött.
    Att använda din framtida pension som en anledning att du uteslöts från mötet var lågt och omoget.

  • Anonym (Göran)

    Det har förmodligen ingen medveten kränkning 
    men det blev det i alla fall. 


    jag gissar att chefen ansåg att du ska jobba istället för att lägga tid på mötet. 


    en dålig chef dåligt ledarskap som inte bygger känslan av delaktighet och en VI Känsla. Jag förstår din reaktion
    men försök att ignorera det. Det var inte riktat mot dig personligen. 


    men som sagt en mycket dålig chef som inte förstår att hen exkluderade dig. 


    försök att inte bry dig engagera dig inte. Det har du ingenting för. 

  • Kvittning

    Vad gäller det första så skulle jag säga nej. Det finns en utbredd mötessjuka med att man kallar med folk på möten mer för stt vara snäll än för att man faktiskt behöver personen på mötet. Och om du redan är i pensionsålder så ska du väl också gå inom pension på riktigt inom inte alltför lång tid så att det är bättre att du jobbar på med det du gör än att involveras i nya grejer (även om den nya grejen just nu verkar vara systemet som du kan, men eftersom att du redan kan det så finns det ju inte heller någon anledning för dig att vara med på mötet).

    Angående det andra så kan det antingen vara bra eller slöseri på pengar.

    Om du är den enda som kan systemet så är det ju verkligen viktigt att de andra också lär sig det. Men innan de tog in konsulten så borde de ha stämt av med dig om du kan hålla en internutbildning för övriga innan de beslutar att ta in någon annan. Eller så har de gjort bedömningen att du behövs för att hålla det dagliga arbetet igång och att de därför vill ta in konsulter utifrån och i så fall så spelar det ju ingen roll om de först hade frågat dig.

Svar på tråden Kränkande särbehandling?? på jobbet