• Tom Araya

    Islams och Koranens orimlighet

    Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.

    Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim. 

    En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.

    Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.

    Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c. 





    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
    Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
    Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.

  • Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet
  • Tom Araya

    Något jag länge känt till är det tveksamma historiska förhållandet mellan profeten och de texter vi kan läsa och som hävdas vara profetens ord.
    Om du tycker att Bibeln känns orelaterad till Jesus budskap och därmed inte trovärdig då Jesus själv inte skrev ned en rad, utan allt hamnade på pränt någonstans mellan 15 och 90 år efter att han kilat vidare, då ska du veta att Muhammeds budskap (eller rättare sagt vad man tror är Allahs budskap via Muhammed) började nedtecknas nästan 200 år efter att Muhammed lämnade jordelivet. Därefter har texterna reviderats så mycket och flera gånger, att nästan ingenting av originaltexten återstår. Så du som läser Koranen och Haditherna läser alltså inte Muhammeds ord och knappt ens hans budskap heller, då knappt något, om ens något av det återstår.

    Jay Smith går igenom forskningen och jämför den med Koranen. Slutsatsen blir att det mesta han tittar på i Koranen är påhittat eller utbytt efter hand och inte har koppling till Muhammed, exempelvis den muslimska synen på Mecka som en helig/viktig stad i historien om Islam och Muhammed. Faktum är att Koranen inte en är en trovärdig källa till att Muhammed överhuvudtaget har existerat, även det kan vara uppdiktat i efterhand.

    Jay Smith påpekar också hur viktigt forskning, vetenskap, kritisk granskning (av alla religioner och dess heliga skrifter) är och att sådan inte kan eller ska låta sig tystas ner av att religiösa känner sig kränkta.
    Flera av dem som gjort research och släppt publikationer i ämnet och ifrågasätter de muslimska källorna har mottagit både mordhot och fått sina föreläsningar inställda, även i västvärlden (som Storbritannien m.fl.).

    Jay Smith påpekar också att detta inte ska ses som kritik mot muslimer, som han snarare hyllar för sin starka gudstro, utan kritik mot en religion baserat på en mestadels uppdiktad historia. Jay menar att den Gud muslimer egentligen tror på är den kristna versionen.

    Föreläsningen presenterar gott om källor och referenser för den forskning hans föreläsning grundar sig på.



  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2023-11-24 04:38:17 följande:

    Något jag länge känt till är det tveksamma historiska förhållandet mellan profeten och de texter vi kan läsa och som hävdas vara profetens ord.
    Om du tycker att Bibeln känns orelaterad till Jesus budskap och därmed inte trovärdig då Jesus själv inte skrev ned en rad, utan allt hamnade på pränt någonstans mellan 15 och 90 år efter att han kilat vidare, då ska du veta att Muhammeds budskap (eller rättare sagt vad man tror är Allahs budskap via Muhammed) började nedtecknas nästan 200 år efter att Muhammed lämnade jordelivet. Därefter har texterna reviderats så mycket och flera gånger, att nästan ingenting av originaltexten återstår. Så du som läser Koranen och Haditherna läser alltså inte Muhammeds ord och knappt ens hans budskap heller, då knappt något, om ens något av det återstår.

    Jay Smith går igenom forskningen och jämför den med Koranen. Slutsatsen blir att det mesta han tittar på i Koranen är påhittat eller utbytt efter hand och inte har koppling till Muhammed, exempelvis den muslimska synen på Mecka som en helig/viktig stad i historien om Islam och Muhammed. Faktum är att Koranen inte en är en trovärdig källa till att Muhammed överhuvudtaget har existerat, även det kan vara uppdiktat i efterhand.

    Jay Smith påpekar också hur viktigt forskning, vetenskap, kritisk granskning (av alla religioner och dess heliga skrifter) är och att sådan inte kan eller ska låta sig tystas ner av att religiösa känner sig kränkta.
    Flera av dem som gjort research och släppt publikationer i ämnet och ifrågasätter de muslimska källorna har mottagit både mordhot och fått sina föreläsningar inställda, även i västvärlden (som Storbritannien m.fl.).

    Jay Smith påpekar också att detta inte ska ses som kritik mot muslimer, som han snarare hyllar för sin starka gudstro, utan kritik mot en religion baserat på en mestadels uppdiktad historia. Jay menar att den Gud muslimer egentligen tror på är den kristna versionen.

    Föreläsningen presenterar gott om källor och referenser för den forskning hans föreläsning grundar sig på.


    Jag fann dock en detalj i videon där jag tvekar över sanningshalten i Jay Smiths ord...

    Vid 12.31 nämns talibanerna och i meningen efter påstås att det var de som kastade ut Sovjetunionen ur Afghanistan. 

    Jag hittar ingen källa som bekräftar det påståendet.
  • Tom Araya
    Trent skrev 2023-11-24 07:25:21 följande:

    Varför ska någon tro på vad Jay Smith säger?


    Han är flitig med att ge oss referenser och källor på allt han säger. Jag har dock inte kontrollerat alla, men förhoppningsvis kommer det snabbt fram om han farit med osanning. Denna video och många liknande har legat ute på tuben i flera år.
  • Tom Araya
    Trent skrev 2023-11-24 07:25:21 följande:

    Varför ska någon tro på vad Jay Smith säger?


    En annan källa om geografin i Koranen och Islams historia.



  • Tom Araya
    Trent skrev 2023-11-24 07:25:21 följande:

    Varför ska någon tro på vad Jay Smith säger?


    Eftersom han är kristen evangelist så får man nog ta alla uttryck som pekar mot en kristen tro med en nypa salt och även påståendet att Bibeln skulle vara så historiskt korrekt.
  • Mentat

    En av de mest uppenbara orimligheterna, som jag ser det, är föreskrifterna om Ramadan. Såvitt jag förstår det skall en rättroende muslim varken äta eller dricka under dygnets ljusa timmar.

    Muhammed var säkert en klok man för sin tid men han hade givetvis ingen aning om begreppet midnattssol. Gud däremot skulle givetvis veta allt om det. Antingen har Gud förbjudit muslimer att bo så pass långt norrut som Oslo, Stockholm och Helsingfors, där det aldrig blir helt mörkt på sommaren eller så talade Muhammed aldrig med Gud, inte om den passusen i varje fall.

  • Tom Araya
    Mentat skrev 2023-11-24 16:55:23 följande:

    En av de mest uppenbara orimligheterna, som jag ser det, är föreskrifterna om Ramadan. Såvitt jag förstår det skall en rättroende muslim varken äta eller dricka under dygnets ljusa timmar.

    Muhammed var säkert en klok man för sin tid men han hade givetvis ingen aning om begreppet midnattssol. Gud däremot skulle givetvis veta allt om det. Antingen har Gud förbjudit muslimer att bo så pass långt norrut som Oslo, Stockholm och Helsingfors, där det aldrig blir helt mörkt på sommaren eller så talade Muhammed aldrig med Gud, inte om den passusen i varje fall.


    Det påstådda budskapet från Gud riktade sig förstås inte till några andra än araber då alla texter är på arabiska och översättningar inte riktigt godtas, vilket är en annan orimlig detalj.
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet