• Dzala

    Vad händer om man får U på en kurs? (Yh utbildning)

    Min sambo pluggar en YH utbildning och första kursen gick katastrofdåligt. Fyra  omprov och han tycker det är jättesvårt. De läste kursen på 5 veckor och hade ett prov i veckan.  Den andra kursen klarade han då det var lite mer lättförståeliga ämnen. (Inte molekylnivå). 
    Läraren hade sagt att han har till i januari på sig att göra omproven. Annars blir det väl U i den kursen gissar jag? Innebär då detta att han inte kan plugga vidare? Eller vad rent praktiskt innebär det för hans fortsatta utb? Förstår ju att han inte kan få examen med U i en kurs. Tänkte mer på om det är någon idé för honom att ens fortsätta......

  • Svar på tråden Vad händer om man får U på en kurs? (Yh utbildning)
  • Lynx123

    Det är ju alltid en bra idé att fortsätta om han kan klara proven - annars blir jag ju inte färdig med utbildningen. Har han svårt att lära sig eller brister disciplinen när han ska plugga? Kanske ett annat ämne skulle passa bättre?

  • Anonym (YH)
    Dzala skrev 2023-11-14 15:57:41 följande:
    Vad händer om man får U på en kurs? (Yh utbildning)

    Min sambo pluggar en YH utbildning och första kursen gick katastrofdåligt. Fyra  omprov och han tycker det är jättesvårt. De läste kursen på 5 veckor och hade ett prov i veckan.  Den andra kursen klarade han då det var lite mer lättförståeliga ämnen. (Inte molekylnivå). 
    Läraren hade sagt att han har till i januari på sig att göra omproven. Annars blir det väl U i den kursen gissar jag? Innebär då detta att han inte kan plugga vidare? Eller vad rent praktiskt innebär det för hans fortsatta utb? Förstår ju att han inte kan få examen med U i en kurs. Tänkte mer på om det är någon idé för honom att ens fortsätta......


    Ibland, han måste kolla med skolan, är det krav på G i vissa kurser för att få göra kommande moment/kurser

    Det kan bli problem med CSN

    Ett stort probelm är ofta att om man inte klarar inledande kursser blir det svårt att klara efterföljande då kurser bygger på varandra.
  • Dzala
    Anonym (YH) skrev 2023-11-14 16:25:30 följande:
    Ibland, han måste kolla med skolan, är det krav på G i vissa kurser för att få göra kommande moment/kurser

    Det kan bli problem med CSN

    Ett stort probelm är ofta att om man inte klarar inledande kursser blir det svårt att klara efterföljande då kurser bygger på varandra.
    Ja han får kolla vad som händer då. Det är AMS (Via FK) som betalar studiestöd. Villkoret är att han söker 2 jobb/månad och hoppar av om han får ngt av dem. Den första kursen hette typ allmän ellära och det var ju verkligen allt. Från lagar till pythagoras sats ungefär. Sedan kom en annan kurs om elsäkerhet och sånt och den var inga problem för det är sånt som går att logiskt sätt räkna ut. Den kursen kompletterades också med inlämningsuppgifter förutom slutprov vilket gjorde att alla lärde sig mycket mer om ämnet än att vrålplugga till prov. 
    Han valde utbildningen för att han ändå har vissa grundkunskaper inom el. Däremot var han nog oförberedd på att det skulle vara så svårt inledningsvis.
  • Dzala

    Jag skulle säga att det är inlärningssvårigheter framförallt (och koncentrationssvårigheter). De är några stycken som får hjälp en dag till av läraren att räkna matten. Men just det här med att komma ihåg går inte heller så bra. Jag försöker hjälpa allt jag kan med mindmaps,rita bilder och memorera dem,skriva enklare text så att det går att förstå i verkliga livet och göra som man själv gjorde på universitetet-egna instuderingsfrågor och förhöra sig själv. Det har ändå gått avsevärt mycket framåt med hjälp av olika studieknep, men jag upplever att när han ska fokusera på att lära sig 50 sidor på en vecka blandat med matte och text blir det för mycket. Han verkar dessutom behöva se mycket i praktiken för att då går det för det mesta mycket bättre. Tyvärr finns ju inte den tiden på en YH utbildning. 

Svar på tråden Vad händer om man får U på en kurs? (Yh utbildning)