• snigeln123

    Börja äta kött igen efter 21 år

    Jag slutade äta kött när jag var två år samtidigt som min familj, dock åt vi fisk ibland och det gör de fortfarande. Men jag blev 100% vegetarian när jag började skolan. Sen vegan när jag var 16. När jag var 21 insåg jag att det inte var hållbart med min ätstörning och började äta ägg och mejerier igen. Min ätstörning är väldigt bra nu men jag känner för hälsans skull att jag vill äta kött igen.

    Jag har add och läste att omega3 ska vara bra då. Omega3 tabletter är svindyra om de ska vara bra så känner hellre att jag vill äta fisk då och hatar alger. Tycker om fisk väldigt mycket.

    Har även järnbrist och borde egentligen ta tillskott men har velat fixat det med maten istället. Så har ätit en del spenat och pumpakärnor och sånt som innehåller mycket järn. Hjälper ej. Så funderar på lever. Älskade leverpastej när jag var mindre så borde fortfarande tycka om det.

    Men då till problemet. Försökte äta fisk nu i helgen och jag ville men min hjärna ville inte och jag kräktes upp allt. Tre gånger. Gav upp tillslut. Hur ska jag komma över den mentala spärren att döda djur är mord. Nu ser jag bara det som ett kretslopp, ett ekosystem men nej, min hjärna är typ fortfarande vegan...

  • Svar på tråden Börja äta kött igen efter 21 år
  • Anonym (...)

    Jag förstår dina tankar.
    Men det går att vänja sig bitvis vid att äta mer och mer kött.


    Det kanske är lättare att börja med mjölk- och äggprodukter. 
    Laga pannkaka och ät med bär och grädde? Eller börja steka vegoprodukter i smör? 

    Då får du lite av det nyttiga även om det inte är lika mycket nyttigheter som kött.

  • snigeln123
    Anonym (...) skrev 2023-11-13 09:14:23 följande:

    Jag förstår dina tankar.
    Men det går att vänja sig bitvis vid att äta mer och mer kött.


    Det kanske är lättare att börja med mjölk- och äggprodukter. 
    Laga pannkaka och ät med bär och grädde? Eller börja steka vegoprodukter i smör? 

    Då får du lite av det nyttiga även om det inte är lika mycket nyttigheter som kött.


    Tack för tipsen! Är dock redan vegetarian så äter ägg och sånt, dock inte så ofta så borde nog äta det mer :) Men beställde precis benbuljong vilket ska vara otroligt nyttigt har jag hört och förhoppningsvis lite lättare att få i sig!
  • Mrs Moneybags

    Gör som din familj och lägg till lite fisk eller skaldjur ibland. Du äter ju redan ägg och mejeriprodukter, så du borde inte ha några brister. Rött kött är ju tyvärr väldigt onyttigt i större mängder. 

    När det gäller just järnbrist är det många kvinnor inklusive mig själv som alltid har lågt järn. Jag äter pga detta alltid järntabletter. Numera äter jag en tablett varannan dag för jag har äntligen fått upp mitt järnvärde. Jag äter kött av alla slag så jag borde inte ha lågt järn, men så är det. 

  • snigeln123
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-13 09:43:14 följande:

    Gör som din familj och lägg till lite fisk eller skaldjur ibland. Du äter ju redan ägg och mejeriprodukter, så du borde inte ha några brister. Rött kött är ju tyvärr väldigt onyttigt i större mängder. 

    När det gäller just järnbrist är det många kvinnor inklusive mig själv som alltid har lågt järn. Jag äter pga detta alltid järntabletter. Numera äter jag en tablett varannan dag för jag har äntligen fått upp mitt järnvärde. Jag äter kött av alla slag så jag borde inte ha lågt järn, men så är det. 


    Jo men problemet är att när jag testade fisk i helgen så kräktes jag. inte för att det var äckligt, jag tyckte det var riktigt gott, men min hjärna är inställd på att jag äter mord. Hur ska jag vänja om min hjärna?
  • Anonym (Veggo)
    snigeln123 skrev 2023-11-13 11:32:39 följande:
    Jo men problemet är att när jag testade fisk i helgen så kräktes jag. inte för att det var äckligt, jag tyckte det var riktigt gott, men min hjärna är inställd på att jag äter mord. Hur ska jag vänja om min hjärna?
    Äter du ägg, ost, baljväxter och mycket fullkornsprodukter så borde du ha ganska goda förutsättningar för att ha bra järnvärden... Men om det inte räcker och du tror att kött är lösningen tror jag bara att det är att börja med väldigt lite i taget, att inte ha några förväntningar på att det ska funka. Typ att börja med en liten tugga till varje måltider, och sedan äta massa annat. Så typ en liten, liten bit fisk och sedan tio stora tuggor potatismos... Ett alternativ är väl annars att gömma det i maten så att du inte ser att det är där, typ som buljonger, tror dock att jag hade haft väldigt svårt för det.... Kanske skulle du kunna föra det ute på restaurang där du inte vet om det är köttbuljonger i saker, bara för att vänja dig långsamt typ... Jag är förövrigt vegetarian och äter bara fisk ibland (främst på grund av att jag är gravid och då har det känts bra) men har alltid haft bra järnvärden. Så det kanske är så att det kan vara bra med järntillskott oavsett för dig, åtminstone tills du lyckats öva upp ditt intag så att du kan äta leverprodukter... 
  • Anonym (Solros)

    Du har förmodligen fler brister än enbart järnet. Vegetabiliskt järn är inte att föredra om du ämnar försöka komma till bukt med din järnbrist. Järn ifrån animalier har kroppen mycket lättare att tillgodogöra sig, så rikta främst in dig på att försöka den vägen. 


    Angående tillskott. Så kan du testa 1 tablett Hemofer varannan dag, tillsammans med ett glas apelsinjuice. Det kommer ge dig en skjuts på vägen. Skulle din mage reagera negativt på Hemofer, får du prova ett annat. Ibland kan det vara lite tjorvigt att hitta ett som magen tolererar. 


    Sedan går du och tar om en fullständig blodpanel och fullständig järnpanel efter ca 2 månader. Sikta på runt 80-100 i ferritin om referens intervallet är uppåt 150. Högre om det är uppåt 300. Men övriga järnmarkörer inklusive blodpanelen hjälper till att visa helhetsbilden av hur det står till med järnet i din kropp. 


    B12 har garanterat varit ett problem såvida du inte ätit högdos tillskott under hela perioden du var vegetarian och vegan. Multivitamin räcker inte på långa vägar. Det är alldeles för lågt doserat. Just B12 är det vitamin våra kroppar har absolut svårast att ta upp. 


    Så länge du inte har neurologiska symtom, och där inte verkar föreligga någon annan diagnos som orsakar problem med upptaget. Räcker oralt tillskott. Annars B12 injektioner. Idag är det populärt med Methylcobalamin som B12 källa, men tar du den formen så se till att kombinera med adenosylcobalamin. Då kroppen inte kan omvandla Methylcobalamin till den mängd adenosyl som också behövs. Finns en kombinations tablett ifrån Cytoplan. Även om du äter kött nu igen, så skulle jag rekommendera en tids tillskott framöver. Du behöver sannolikt få upp dina depåer, och det snabbt. Att trycka i sig kött är inte snabbaste vägen. Viktigt att ditt folat ligger bra till, om det är lite lågt lägg till ett folsyra tillskott under tiden som du tar B12 tillskott. (Obs. Om du har neurologiska symtom krävs initial ersättsbehandling med injektioner. Varken att äta mer kött, eller ta oralt tillskott kommer lyckas bita på neurologiska symtom tillräckligt snabbt för att undvika risken för bestående nervskador när läkningsprocessen dröjer). 


    Om du inte vet vad som räknas som neurologiska symtom så ta en titt på listan på hemsidan jag länkar till. Det står ett N utmärkt bakom varje symtom som är neurologiskt. The B12 Society har även en FB grupp med gratis rådgivning och stöd. Vi (jag skriver vi då jag ingår i admin/mod teamet) ser en hel del både vegetarianer och veganer som är i behov av hjälp. Så är vana att vägleda kring hur man bäst hanterar läget, baserat utifrån dels hur blodproverna ser ut. Symtomen. Vad för kost personen önskar äta fortsättningsvis. Där finns absolut dom som vill fortsätta vara vegetarianer eller veganer, och det är helt okej. 


    https://www.theb12society.com/signs-and-symptoms 


    Jag är hittills den ende svensktalande moderatorn, resterande är engelskspråkiga. FB stödgruppen är engelskspråkig, men vill man ha rådgivning på svenska. Så antingen skriv ditt inlägg just på svenska, eller be om att få rådgivning av den svenska moderatorn. Så kommer den admin/mod som först ser inlägget, tagga mig. 


    Eftersom det skulle bli väldigt enkelt att identifiera mig väljer jag att skriva under anonymt nick här. Vill också undvika att få PM om privat rådgivning. 

  • Anonym (Järn)

    Mitt absolut bästa råd är att äta järntabletter tills du kommit upp i en bra nivå, sedan kan du trappa ner. Det finns otroligt lite lever i leverpastej så du kommer inte få ett bra järnvärde av det.

    Du äter redan ägg och mjölk så du borde inte ha några brister.

    Att äta kött och fisk är inte en nödvändighet. Planeten och haven mår bättre av att vi går över till vegetarisk kost. Djuren mår defintivt bättre. Rekommendationen var gäller rött kött är ju att äta mindre än förut, av hälsomässiga skäl. 

  • Anonym (H)
    snigeln123 skrev 2023-11-13 11:32:39 följande:
    Jo men problemet är att när jag testade fisk i helgen så kräktes jag. inte för att det var äckligt, jag tyckte det var riktigt gott, men min hjärna är inställd på att jag äter mord. Hur ska jag vänja om min hjärna?

    Förstår hur du menar. Jag äter inte kött tycker det känns jätteäckligt och det beror ju på som du säger att hjärnan inte ser det inte som mat. När jag var liten visste jag ju inte vad det var eller innebar att äta djur.

    Jag äter fisk som är vildfångad, det känns mer etiskt. samt att jag äter ägg från gården jag har i närheten så jag vet att de djuren har det bra. 

    Sen kan man ju äta tillskott. Även lax är ju dyrt så det blir nog inte så stor skillnad i pris 

  • Mrs Moneybags
    snigeln123 skrev 2023-11-13 11:32:39 följande:
    Jo men problemet är att när jag testade fisk i helgen så kräktes jag. inte för att det var äckligt, jag tyckte det var riktigt gott, men min hjärna är inställd på att jag äter mord. Hur ska jag vänja om min hjärna?
    Om det inte känns bra så ät det inte! Du äter som sagt redan ägg o mejeriprodukter så du behöver absolut inte tvinga i dig kött. 

    Gå till vdc och ta ditt järnvärde och be att få järntabletter. De brukar få upp värdet på 3-4 månader. 
  • snigeln123
    Anonym (Veggo) skrev 2023-11-13 12:31:15 följande:
    Äter du ägg, ost, baljväxter och mycket fullkornsprodukter så borde du ha ganska goda förutsättningar för att ha bra järnvärden... Men om det inte räcker och du tror att kött är lösningen tror jag bara att det är att börja med väldigt lite i taget, att inte ha några förväntningar på att det ska funka. Typ att börja med en liten tugga till varje måltider, och sedan äta massa annat. Så typ en liten, liten bit fisk och sedan tio stora tuggor potatismos... Ett alternativ är väl annars att gömma det i maten så att du inte ser att det är där, typ som buljonger, tror dock att jag hade haft väldigt svårt för det.... Kanske skulle du kunna föra det ute på restaurang där du inte vet om det är köttbuljonger i saker, bara för att vänja dig långsamt typ... Jag är förövrigt vegetarian och äter bara fisk ibland (främst på grund av att jag är gravid och då har det känts bra) men har alltid haft bra järnvärden. Så det kanske är så att det kan vara bra med järntillskott oavsett för dig, åtminstone tills du lyckats öva upp ditt intag så att du kan äta leverprodukter... 
    Tack så jättemycket för ditt svar! Så fint att du ger tips och inte är hatisk trotts att du själv är vegetarian. Bra tips att ta lite och gömma i maten, tack igen!
Svar på tråden Börja äta kött igen efter 21 år