• FoxtrotCharlie

    Snobb eller inte..

    Jag har alltid varit intresserad av klassiskt herrmode. Gillar tidlös stil som tex lite preppy till vardags eller dressat bär det är utgång på krogen eller fest. 

    Jag får alltid kommentarer kring hur jag klär mig. Att jag klätt upp mig, är snobbig och liknande. Sällan är det någon som säger istället, att va snygga kläder eller så. Till vardags kanske jag har jeans, skjorta, tröja å barbourjacka eller liknande. Klär jag mig för utgång på stan så är det kanske jeans, skjorta å kavaj.
    Senast sa en kollega halvt på skoj att han tyckte jag klädde mig som en sliskig nattklubbsägare. Å garvade åt att jag hade en diskret sidennäsduk i bröstfickan på kavajen..
    Är dagens män så här? Är det så att man istället blir mer accepterad om man går ut u på krogen i trasiga jeans å en halvsolkig t-shirt?? Jag kommer naturligtvis inte att ändra stil för detta är den jag är men jag blir ju lite förvånad över detta.

  • Svar på tråden Snobb eller inte..
  • Anonym (..)

    Det beror på vilka kretsar du rör dig i. Om "alla andra" klär sig olikt dig så är det du som sticker ut. 

    Om du går till ett finare ställe kanske "alla" ser ut som du och då smälter du in lättare. 

  • Anonym (Outdated)

    Vad menar du med tidlös stil? Finns det någon sådan?

    Måste ju finnas ett mellanting mellan solkig t-shirt och sidennäsduk?

  • Anonym (Stylish)

    Tidlöst.. något som inte går ur tiden, något som alltid är gångbart rent modemässigt

  • Anonym (A)

    Du rör dig inte i de kretsar som klär dig som dig. Varken när det gäller umgänge eller ställen du går till. Därför sticker din klädsel ut. 


     

  • Anonym (Outdated)
    Anonym (Stylish) skrev 2023-11-12 16:50:07 följande:

    Tidlöst.. något som inte går ur tiden, något som alltid är gångbart rent modemässigt


    Jo. det förstår jag, men tänker mer exempel. Vet personligen inget som faktiskt är tidlöst. Allt förändras.
  • Anonym (Stylish)

    Fast vad är der för krets man ska röra sig i då för att platsa i då om man har den smaken som TS säger sig ha?
    Jag tror det har med mer ointresse för kläder bland många män att göra. För det håller jag med om.. går man ut så drar man ju inte på sig en tischa å ett par trasiga jeans

  • Tukt

    Tiden för "tidlöst" är väl ändå över. Menar det finns gott om stilar som kontinuerligt lever vidare, inte bara kostym och slips.
    Men som sagt, sticker man ut med sin klädsel så får man alltid kommentarer. Vet inte varför det där "tidlösa" skulle vara någon skillnad med. Därmed inte sagt att det är något bra. Folk borde generellt hålla käften runt utseende och klädsel om det man har åsikter om, inte tillför något.

  • Anonym (Skräddare)

     Klädstilar kommer och går.
    Klassiskt herrmode lika så.
    Hel kostym för en utekväll känns fel.
    En dressad snygg klädsel, kavaj, skjorta, skinnsko, udda snygg byxa/jeans sidennäsduken stoppar du  ner i fickan, undvik slips och annat halspynt.
    För en höstdag kanske en modern fjällrävenjacka passar bättre än en sportig tweedkavaj likaså passar en kraftig Goretexsko bättre än jaktsövlar.

    Men du bör vara stolt över att du har god smak och en egen stil.

  • FoxtrotCharlie

    Med tidlöst menar jag tex en vit oxfordskjorta med buttondown, en tunn tröja i ull, blåjeans, chinos. Oavsett trendernas svängningar så är detta plagg alltid gångbara. 
    Personligen använder jag gärna en tweedkavaj på hösten eller en höstigare jacka. Personligen anser jag inte det är snobbigt. Fattar faktist inte ens vad som skulle va snobbigt med det.
    Kostym är dock ytterst sällan(nyårsfesten möjligen). Men gärna kavaj-skjorta-jeans vid utgång. OCH med en näsduk i kavajbröstfickan som bryter av lite. Kul detalj tycker jag. Men alla förstår tydligen inte sånt utan de måste säga något drypande.. lite trist men jag kommer aldrig ändra smak 😃

  • Anonym (A)
    Anonym (Stylish) skrev 2023-11-12 16:58:29 följande:

    Fast vad är der för krets man ska röra sig i då för att platsa i då om man har den smaken som TS säger sig ha?
    Jag tror det har med mer ointresse för kläder bland många män att göra. För det håller jag med om.. går man ut så drar man ju inte på sig en tischa å ett par trasiga jeans


    Medelklass och uppåt. Kavaj, skjorta och jeans, hel och ren. Det är ganska vanlig klädsel i normala kretsar. 
Svar på tråden Snobb eller inte..