• Alexndram

    ORO! Jag tog en Ipren..

    Jag hade huvudvärk igår och skulle ta en alvedon. Men nånstans blev det en miss och lyckades få i mig en Ipren. Borde jag ringa och kolla upp det? 
    Blir orolig eftersom det står att man inte ska ta Ipren! Jag är i v36.

  • Svar på tråden ORO! Jag tog en Ipren..
  • EnAnonumius
    Alexndram skrev 2023-11-12 14:37:08 följande:
    ORO! Jag tog en Ipren..

    Jag hade huvudvärk igår och skulle ta en alvedon. Men nånstans blev det en miss och lyckades få i mig en Ipren. Borde jag ringa och kolla upp det? 
    Blir orolig eftersom det står att man inte ska ta Ipren! Jag är i v36.


    Hittade följande infromation på 1177 om NSAID preparat jag citerar:

    "Har du tagit en enstaka dos under graviditeten behöver du inte vara orolig. Man ska framför allt inte använda NSAID ofta eller flera gånger."

    (slut på citatet)

    Så nej du behöver inte vara orolig..
    Men för att försäkra dig om att du inte tar Ipren igen så kanske du skall lämna bort dem och köpa en aska Alvedon i stället.

    https://www.1177.se/undersokning-behandling/behandling-med-lakemedel/rad-om-lakemedel/lakemedel-vid-graviditet-och-amning/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • halvan

    Det verkar vara svårt oavsett vad man tar? Vad jag har läst så ökar Alvedon risken för missbildningar på pojkars könsorgan, samt risk för ADHD och autism om man tar Alvedon under graviditeten? jag trodde därför Ipren var bättre, men det verkar som att man inte ska ta något alls?.

  • oshark
    halvan skrev 2023-11-19 05:08:00 följande:

    Det verkar vara svårt oavsett vad man tar? Vad jag har läst så ökar Alvedon risken för missbildningar på pojkars könsorgan, samt risk för ADHD och autism om man tar Alvedon under graviditeten? jag trodde därför Ipren var bättre, men det verkar som att man inte ska ta något alls?.


    Nej du ska absolut inte ta Ipren.

    Alvedon är inte heller bra, men det är det alternativet vi har så de kommer inte ändra riktlinjerna just nu. 
Svar på tråden ORO! Jag tog en Ipren..