• Shallow

    Så frustrerad

    Måste få input och åsikter från er.
    Jag har sedan tre år träffat en man med ett tidigare barn. Han var 10 skulle precis fylla 11 när jag kom in i bilden. Då kunde han inte knyta skorna, göra sin egen frukost (alltså bre en macka), han åt med händerna alternativt gnagde på hela bitar från gaffeln, stod upp vid bordet. nu har han precis fyllt 13 år, idag är vi sambos och det bara går inte de veckor han är vid oss. Så fort det är pappa vecka få jag panik. Det kladdas med allt i kylen, skitiga toaletter/badrum/köksbord, matrester på golv/soffa. Han äter fortfarande som förr - dock med bestick men matrester runt hela munnen som han sen försöker skicka bort. All tvätt ligger på golvet, ut och in, i högar. Sen finns det heller ingen planering på hur han ska bo då varannan vecka inte fungerar pga pappans jobb. Så han kommer och går som han har lust och lite hur det passar hans morsa. Nu är jag dessutom gravid och mår fruktansvärt dålig, trött och kräks hela tiden. Vilket gör detta ännu värre. Min sambo lyssnar inte och ser inte problemet. Jag tycker något är fel? han har heller aldrig blivit tillsagd/fått konsekvenser av att inte sköta dig så gråter bara man säger att han ska städa upp och börja sköta sig. Han går även i samma kläder i flera dagar, duschar inte och luktar illa. På två veckor hade han använt två par kallingar och ett par strumpor. Han gömmer även smutstvätt under sängen eller lägger tillbaka i byrån, istället för att lägga i tvättkorgen. det sista jag  reagerade på var att han leker med ballonger. När man kastar upp i luften och jagar.. snälla hjälp mig att få lite perspektiv!! hur är era 13åringar? Är det här verkligen en normal utveckling när man går på högstadiet i 7-an? Är helt förtvivlad .
  • Svar på tråden Så frustrerad
  • Shallow
    Mortiscia80 skrev 2023-11-12 11:40:39 följande:

    Ts, det förstår du väl att det inte är normalt...? Pojken verkar lida av någon slags diagnos.


    Jag har sagt det länge att jag tror något inte stämmer, men hans föräldrar anser bara att han är snäll och lite sen. Jag sa att det är inte normalt att en 12åring ska gå nära pappa och vilja hålla handen på stan. Men de anser typ att det är fint. Och hans farmor tycker han är sååååå fin och snäll. ingen ser liksom detta. Mina vänner som har barn runt 2-8år är mer utvecklade på vissa punkter. Sen pratar han även ?bebisspråk?. Får verkligen panik av det här. Jag vill ju inte ha han i mitt hem för att han kaosar ner allt. 
  • Mortiscia80
    Shallow skrev 2023-11-12 12:15:33 följande:
    Jag har sagt det länge att jag tror något inte stämmer, men hans föräldrar anser bara att han är snäll och lite sen. Jag sa att det är inte normalt att en 12åring ska gå nära pappa och vilja hålla handen på stan. Men de anser typ att det är fint. Och hans farmor tycker han är sååååå fin och snäll. ingen ser liksom detta. Mina vänner som har barn runt 2-8år är mer utvecklade på vissa punkter. Sen pratar han även ?bebisspråk?. Får verkligen panik av det här. Jag vill ju inte ha han i mitt hem för att han kaosar ner allt. 
    Om man benar ut det här lite grann... Jag förstår inte att skolan inte reagerar på hans beteende, men till slut kan det bli en orosanmälan från deras sida i värsta fall.

    Däremot behöver du titta på det som rör dig själv mer direkt. Jag förstår att du inte trivs med att bo så här, men du måste prata med din sambo. Du behöver inte ifrågasätta föräldraskapet eller varför han inte ser till att skärpa sig mot sonen. Fokusera på dig och ert. Att du vill bo i ett hyfsat fräscht hem t ex, och att om det ska fortsätta så här så kan ni inte bo ihop. Fråga sedan om hans tankar kring det här, luta dig tillbaka och bara ta in svaren under tystnad. Du märker nog rätt snart om han tänker göra något åt situationen eller inte. I slutänden får du ge honom din syn, dvs att om det inte blir någon förbättring inom den närmaste tiden så kommer du börja söka efter ett eget boende (eller iaf att ni ska flytta isär). Ni måste inte göra slut men jag tror inte ni kan bo ihop så länge sonen beter sig så där och pappan inte gör något åt det.
  • Shallow
    Mortiscia80 skrev 2023-11-12 12:20:34 följande:
    Om man benar ut det här lite grann... Jag förstår inte att skolan inte reagerar på hans beteende, men till slut kan det bli en orosanmälan från deras sida i värsta fall.

    Däremot behöver du titta på det som rör dig själv mer direkt. Jag förstår att du inte trivs med att bo så här, men du måste prata med din sambo. Du behöver inte ifrågasätta föräldraskapet eller varför han inte ser till att skärpa sig mot sonen. Fokusera på dig och ert. Att du vill bo i ett hyfsat fräscht hem t ex, och att om det ska fortsätta så här så kan ni inte bo ihop. Fråga sedan om hans tankar kring det här, luta dig tillbaka och bara ta in svaren under tystnad. Du märker nog rätt snart om han tänker göra något åt situationen eller inte. I slutänden får du ge honom din syn, dvs att om det inte blir någon förbättring inom den närmaste tiden så kommer du börja söka efter ett eget boende (eller iaf att ni ska flytta isär). Ni måste inte göra slut men jag tror inte ni kan bo ihop så länge sonen beter sig så där och pappan inte gör något åt det.
    Det är exakt där vi är nu. Men han säger bara att han inte vet vad han ska göra. För han ser inte problemet som jag. Plus att han har sin morsa som hejar på och säger att det är helt normalt att en 13åring är så.
    Jag står inför att lämna, göra en abort om inget händer. Kan inte för mitt liv se en framtid i detta kaos. Så långt bort från min värld som man kan komma.
    och tyvärr verkar det inte bli någon förändring alls.
  • Spucks

    Leka med ballonger och villa vara nära föräldrarna kan man väl göra som 13 åring. Inget fel med det. Men resten är inte normalt. Även om han är sen i utvecklingen - småbarn lär sig att äta med bestick. Även om han i utvecklingen är några år yngre än vad han egentligen är, är hans beteende inte normalt. Det passar för en 2-3 åring.

    Sedan kan man ju undra varför du flyttar ihop med en man och skaffar barn med honom om du inte st
    år ut med hans son. Det var väl inte så genomtänkt. Nu är det ju för sent när det gäller bebisen, men ni kanske passar bättre som särbo.

  • Dr Strange

    Mina två tonåringar sitter vid datorn för de mesta, har lite stökigt rum,  har polare här konstant. Hellre de än att dom är ute och ränner. De kommer i periodvis på de med. De äter med gaffeln eller båda besticken.oxh hasar i sig maten och äter 20 ggr om dagen. Hahaha överdrift men tonåringar äter!

    Det låter lite som diagnoser. Småbarn äter ifrån gaffeln och med händerna.

    Springer efter ballonger njaa. Hade de varit fsk åldern hade jag förstått det. Men inte en 13 åring.

    Jag tycker att du har rätt inställning vad du vill. Stå på dig att du tycker att det är fel. Säg att du gör abort eller att du inte ser en framtid.

    Säg till honom och fråga vem som helst förutom sin egen mamma vad som är normalt med en 13 åring.

  • Mortiscia80
    Shallow skrev 2023-11-12 12:26:20 följande:
    Det är exakt där vi är nu. Men han säger bara att han inte vet vad han ska göra. För han ser inte problemet som jag. Plus att han har sin morsa som hejar på och säger att det är helt normalt att en 13åring är så.
    Jag står inför att lämna, göra en abort om inget händer. Kan inte för mitt liv se en framtid i detta kaos. Så långt bort från min värld som man kan komma.
    och tyvärr verkar det inte bli någon förändring alls.
    Han borde söka hjälp hos vården. Du kan så klart inte tjata på honom, men mer som en input man ger EN gång att det är vad som behövs. Det blir ju inte enklare av att hans mamma är som hon är, men du får försöka nå honom. Du får sätta ner foten med ett ultimatum, att det måste till en förändring eller så går ni isär. Det är enda alternativen som finns som jag ser det.

    Jag måste ha missat att du är gravid, än större anledning att detta ordnas nu direkt men nog känns det som att det skulle luta mot abort ändå. Även om du kanske inte är långt gången så kan det vara bra att redan nu kontakta vården. Och ärligt talat, vill du verkligen ha band till den här mannen för de närmaste ca 18 åren och skaffa barn med någon som inte kan sköta sitt föräldraskap...?
  • Tukt

    Jag tror det behövs en tredje part som tittar både på barn och er relation. Skaffa en terapeut så ni får perspektiv.
    Ofta låser sig sådana där saker och det blir ett skyttegravskrig. En terapeut kan låsa upp de knutarna.

  • Dr Strange

    Jag hade gjort detsamma som du ifrågasatt framtiden och övervägt vad jag hade gjort med framtida barn. 

    Det finns gränser vad man vill hur mkt man orkar mm. 

  • Shallow
    Spucks skrev 2023-11-12 12:33:22 följande:

    Leka med ballonger och villa vara nära föräldrarna kan man väl göra som 13 åring. Inget fel med det. Men resten är inte normalt. Även om han är sen i utvecklingen - småbarn lär sig att äta med bestick. Även om han i utvecklingen är några år yngre än vad han egentligen är, är hans beteende inte normalt. Det passar för en 2-3 åring.

    Sedan kan man ju undra varför du flyttar ihop med en man och skaffar barn med honom om du inte står ut med hans son. Det var väl inte så genomtänkt. Nu är det ju för sent när det gäller bebisen, men ni kanske passar bättre som särbo.


    Jag har aldrig sett/hört att en 13 åring kille går och håller sina föräldrar i handen. Men det kanske finns!
    och i 2år har det låtit att det ska bli förändringar och bättringar. Men det blir aldrig det. Så absolut, dumt av mig att tro på det. Och nej det är inte försent att ta bort graviditeten. tycker bara att det är så tragiskt då det som stör ut mitt och min sambos liv är när hans son kommer. Det är på riktigt det enda vi bråkar om. 
Svar på tråden Så frustrerad