• Elizza11

    Vi funderar på att skaffa en katt- Main Coon..Tips mottages tacksamt!

    Jag och min man funderar på att skaffa katt och min man vill ha en Main Coon.
    Min man har växt upp med katter under hela hans barndom så han vet väl hur katter funkar,men tips är väl alltid bra att få ändå tänkte jag..

    Speciellt när jag aldrig själv har haft en katt (annat än att släkten har haft katter) så jag vet inte så mycket om katter..

    Jag växte upp med hästar,  hundar och andra smådjur däremot, och älskar alla djur.

    Men vi har under dom senaste 25 åren bara haft hundar..och vi har 2 hundar nu, men dom brukar inte bry sig så mycket om katter som dom sett ute tex..
    + Att dom brukar lyssna på vad vi säger och brukar vara lydiga..

    Det enda problemet jag kan komma på är ändå att katten inte skulle gå ihop med hundarna på något sätt..Eller att katten skulle bli rädd för dom--eller liknade..

    Ni som hade hund innan ni skaffade katt, hur gjorde ni så att det blev bra..
    Tacksam för alla sorters råd! Tack..😊

  • Svar på tråden Vi funderar på att skaffa en katt- Main Coon..Tips mottages tacksamt!
  • Anonym (Kissen)

    Vi har haft tre MCO men även Norsk skogskatt.
    Härliga raser bägge två. Påminner mycket om varandra. MCO är lugn men får ryck ibland.Blir stora men snälla. Älskar att vara självständiga men är ändå lekfulla men utifrån deras egen vilja.
    Våra drack vatten och åt med hjälp av tassarna och älskade att apportera.

  • Dexter dot com

    När jag skaffat katt har jag satt upp kompostgaller med 10 cm fritt under i vissa dörröppningar så katten kan komma under men inte hundarna. Har haft mat,vatten och kattlådorna i ett rum där katten fått vara första dygnet med kompostgaller så den ser ut och kan hälsa på hundarna genom gallret. Flera större klös/klätterställningar i olika rum så katten kommer undan om hundarna är för på.

  • Kimlar
    Ja, Maine Coons och hundar kan komma överens. Det är bäst att introducera dem långsamt och ge dem var sitt utrymme till att börja med. Lite tålamod och övervakning i början är viktigt. Sen blir de förmodligen bästa kompisar!
Svar på tråden Vi funderar på att skaffa en katt- Main Coon..Tips mottages tacksamt!