• Mr Mellow

    Kärlek i icke EU land

    Tjenare!

    Svårt att både sätta kategori och rubrik här. Jag kanske har dålig fantasi. 😁 Jag har iaf hittat kärleken i Filippinerna och håller just på att planera hur vi ska gå till väga för att hamna här i Sverige tillsammans.

    Hon har ett turistvisa som går ut i Februari så planen just nu är att åka och hälsa på henne och att hon sedan följer mig tillbaka till Sverige och att vi gifter oss här.

    En del praktiska saker som jag har koll på är att jag behöver skicka intyg på att hon ska bo hos mig och att jag ansvarar för henne. Hon behöver också ha en returbiljett för att få lämna Filippinerna men tanken är alltså att hon inte ska använda den.

    För att gifta oss här så vitt jag förstår så behöver vi bara göra en hindersprövning dvs hon behöver papper med sig på att hon inte är gift, minderårig eller släkt med mig.

    Ungefär här är jag i tankegångarna just nu och jag har läst att som min fru så ska hon enligt lag få stanna i Sverige. Jag är säker på att jag har missat detaljer eller att jag kanske tänker fel nånstans och det är därför jag ber om hjälp här. Mottager gärna tips och andras erfarenheter kring allt detta.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kärlek i icke EU land
  • Anonym (Doris)

    Riktigt så funkar det inte. Hon måste ansöka om uppehållstillstånd och under tiden hon gör detta måste hon befinna sig utanför Sveriges territorium. Vet inte hur lång handläggningstiden är men det går säkert att kolla på Migrationsverkets hemsida. Där står också hur ni går tillväga. 

  • Anonym (Wert)

    Såg på 90-days fiancee då tog det två år innan hon kunde komma från Filippinerna till usa, de hade tänkt gifta sig i Filippinerna men blev avrådda till det, det var bättre att gifta sig i usa. Nu fungerar det annorlunda, men var försiktiga så ni inte gör bort er och det tar länere tid. Som någon annan sa, kolla med migrationsverket.

  • Mr Mellow
    Anonym (Doris) skrev 2023-11-11 15:41:57 följande:

    Riktigt så funkar det inte. Hon måste ansöka om uppehållstillstånd och under tiden hon gör detta måste hon befinna sig utanför Sveriges territorium. Vet inte hur lång handläggningstiden är men det går säkert att kolla på Migrationsverkets hemsida. Där står också hur ni går tillväga. 


    Som jag har förstått det så behöver hon inte vara Svensk medborgare för att vi ska kunna gifta oss. Snarare att det garanterar henne medborgarskap. Jag läste om det här:

     https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/gifta-sig/kan-vi-gifta-oss-i-sverige-nar-min-partner-ar-utlandsk-medborgare/

     Missar jag något eller stämmer det inte?
  • Mr Mellow
    Anonym (Wert) skrev 2023-11-11 15:53:23 följande:

    Såg på 90-days fiancee då tog det två år innan hon kunde komma från Filippinerna till usa, de hade tänkt gifta sig i Filippinerna men blev avrådda till det, det var bättre att gifta sig i usa. Nu fungerar det annorlunda, men var försiktiga så ni inte gör bort er och det tar länere tid. Som någon annan sa, kolla med migrationsverket.


    Nej men precis. Man är ju väldigt benägen att inte göra nåt fel. Hoppas verkligen inte att det behöver ta så lång tid 😬
  • Anonym (Kan vara svårt)

    En bekant till mig träffade en kvinna från ett afrikanskt land under tiden hon studerade i Sverige. Trots att de varit sambo här i Sverige pch sedan gift sig var det inte alls enkelt för att få uppehållstillstånd. Hon var tvungen att lämna Sverige när uppehållstillståndet pga studier gick ut och söka som anhörig från sitt hemland.

    Han fick fylla i frågeformulär. Det är inkomstkrav dom ska styrkas mm.

    Hon fick genomgå en intervju på ambassaden i grannlandet (hennes hemland har ingen svensk ambassad). Detta har flera syften, men ett är att försöka upptäcka skenäktenskap. Det verkade vara till hennes nackdel att de bara känt varandra i tre år och gift sig strax innan hon var tvungen att lämna landet. Kanske att de var oroliga för att det var ett skenäktenskap för att hon skulle få komma tillbaka till Sverige. Så att ni inte träffats IRL misstänker jag kan vara till er nackdel.

  • Anonym (Samma)

    Din blivande fru behöver söka om uppehållstillstånd med anknytning till dig, det behöver hon göra i sitt hemland oavsett om ni är gifta eller ej. Väntetiden just nu är kring 18 månader och du som svensk medborgare behöver klara av försörjningskravet, vilket är en tillsvidare anställning med tillräcklig lön och ett hem i rätt storlek. Det är en väldigt lång och slitsam process som kräver massa tid och tålamod så om ni klarar kraven som behövs så hade jag sökt redan nu och gift mig när hon fått uppehållstillstånd istället :) 

    Lycka till! 

  • Anonym (I)

    Giftermål gör varken till eller från. Inte självklart att hon får uppehållstillstånd bara för att ni är gifta, men vid ansökan spelar just giftermålet ingen roll. Hin kan få komma hit enbart som din partner.

    Ni kommer behöva visa att ni känner varandra väl, tex flygbiljetter från när ni träffats, mail konversationer etc. Hur ni träffades, hur länge ni känt varandra, vilket språk ni talar, hur ni håller kontakten, framtidsplaner...

    Hon måste ansöka om uppehållstillstånd från sitt land och får inte vara i Sverige när beslut fattas.
    Efter en tid här kan hon ansöka om permanent uppehållstillstånd och efter tidigast 3 år med uppehållstillstånd kan hon ansöka om att bli svensk medborgare. 

    Glöm medborgarskapet till en början. Det är inte viktigt. Det viktiga är väl att få vara tillsammans.

  • Anonym (Annica)

    Tänk på att det inte är så säkert att ni verkligen passar ihop... När man är inne i något (särskilt något lite svårt) så blir man så fokuserad på att göra klart det att man ofta missar att känna efter om man verkligen vill det.
    Jag har inte varit i din situation, men nätdejtat en hel del, och vet att det oftast inte klickar i verkligheten, även om man pratat och skrivit massor. Och om det klickar när man först ses är det inte säkert att det funkar i vardagen. Åk du på din semester till Filippinerna, och fundera sedan när du kommer hem igenom ifall tjejen verkligen är rätt för dig. Tänk igenom värderingar, framtidsplaner, intressen, kommunikation, humor, försörjning, socialt liv, osv. 

Svar på tråden Kärlek i icke EU land