• Maya90

    Min man sitter häktad!

    min man sitter häktad med fulla restriktioner, min förlossningen är beräknad 13des, 
    hur länge kan man sitta med fulla restriktione? 
    jag är rädd å orolig, någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Min man sitter häktad!
  • Disa35

    1. Prata med åklagaren. Det är åklagaren som har begärt din man häktad.

    2. Man kan sitta häktad med fulla restriktioner rätt länge, finns de som har suttit i ett par år, men det är ovanligt.

    3. Igen, kontakta åklagaren. Han eller hon har mycket bättre möjlighet att svara på dina frågor än vad någon här har.

    Jag förstår verkligen att du är orolig och rädd, vem skulle inte vara det? Möjligen kan vi här spekulera lite, om vi får veta vad din man är misstänkt för, men det kan aldrig bli mer än gissningar. Och så kan vi försöka stötta, förstås.

  • Aliona

    Man är häktad i högst 14 dagar, sen blir det omförhandling. Häktongstiden kan egentligen förlängas hur länge som helst fram till rättegång, men om det är mer än 9 månader så krävs mycket starka skäl (högt straffvärde och svårutrett brott). 


    Vi får väl hoppas att han kan komma hem, men det är nog bra om du mentalt och praktiskt börjar förbereda dig på att du kan komma att bli ensam med förlossningen och första tiden med barn. 

  • erikaABC

    Man brukar ha fulla restriktioner till rättegången är över.
    Har du någon kontakt med hans försvarsadvokat?

  • anonym2005
    Maya90 skrev 2023-11-10 20:17:43 följande:

    Han sitter häktad för för dom tror att har med ett mord å göra!


    Har han det då?
  • zelgon
    Maya90 skrev 2023-11-10 20:17:43 följande:

    Han sitter häktad för för dom tror att har med ett mord å göra!


    Är han misstänkt för att vara inblandad i ett mord kan han ju få sitta ett tag. Blir hand dessutom dömd så är han nog ute lagom tills ungen flyttar hemifrån.

    Det som är intressant är vad som står i häktningsframställan och häktningsbeslutet. De måste ju presentera någon form av bevis för att häkta honom. Det kan ibland vara möjligt att härleda om det finns starka eller svaga bevis.

    Finns det starka bevis. Ja, då blir hans semester av det lite längre slaget.
Svar på tråden Min man sitter häktad!