• Egenföretagaren

    Borde jag hoppa av gymnasiet?

    Hej, 
    Jag är en 16-åring kille som driver eget företag sedan en tid tillbaka. Jag säljer teknikprodukter, och det går väldigt bra. Bara i år har jag tjänat ihop tillräckligt för att leva på företaget. Nästa år lär det gå ännu bättre, med ännu fler kunder. 


    Min fråga är därför om jag borde hoppa av gymnasiet för att satsa på mitt egna företag? Mina föräldrar skulle bli rasande, förbannade och psykiskt misshandla mig om jag nämnde ett ord om det. Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, Ekonomiprogrammet, och vill verkligen hoppa av. Mitt företag går redan nu att leva på. Det är bara den där psykiska knäcken som jag aldrig kommer kunna ta. Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill hoppa av? 


    Detta är ingen revolt som de flesta kanske tror, utan det är genomtänkt från min sida. 

  • Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?
  • Anonym (Nej)

    Nej, du borde inte hoppa av. Oavsettcom ditt företag går bra så kan du vilja vidareutbilda dig i framtiden, jobba med något annat, eller så sker något oväntat med företaget. Är man seriös läser man klart gymnasiet.

  • Anonym (Lio)

    Skulle nog ändå råda dig att gå kvar. Även om företaget går bra nu så vet du inte vad som händer i framtiden, eller om du vill göra något annat i livet.
    Visst, det går alltid att läsa in gymnasiet på komvux sen, men det är nu det är gratis och det är bara 2,5 år till av ditt liv.
    När man är ung ser man mer nuet, när man tittar i backspegeln sen så ser man de misstag man gjorde.
    Kanske kommer det bli jättebra om du hoppar av, men att inte hoppa av gör att du inte ens måste fundera på att plugga upp gymnasiet senare. Så mitt råd: gå klart. Utbildning är inte tungt att bära. 

  • Anonym (11)

    Hur menar du att du kan leva på det? Bor du inte hemma hos mamma och pappa? Lever i deras bostad, äter den mat de köper etc? 
    Har du räknat på hur mycket du behöver få in för att kunna ha eget boende när du blivit myndig? (hyra, bil kanske, mat, el, försäkringar etc)

    Om detta på riktigt är en seriös tråd så råder jag dig till att söka upp skolans SYV och få hjälp att fundera där.

  • Egenföretagaren

    Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 

  • felicityporter

    Hoppa av om du verkligen i hjärta och själ är säker på att ditt företag kommer gå tillräckligt bra att du kommer ha råd med egen bostad, körkort, bil, mat, litet sparande (buffert) och leverne inom de närmsta åren. 
    Skulle allt skita sig går det att ta igen igen, skulle du vara tvungen att plugga vidare kanske du inte har tid och ork med ditt företag.

  • Anonym (Nej!)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

    Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 


    Du tjänar alltså bara småpengar idag, och det du tänker att du ska tjäna om några år är heller inga jättebelopp (även om man som 16-åring tycker att 10 000 kr är massor). Med det sagt så ska du inte förlita dej på att du kommer att kunna leva på ditt företag, så du ska definitivt inte hoppa av gymnasiet!
  • felicityporter
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:37:49 följande:

    Problemet är att mina föräldrar aldrig kommer tillåta det här? Hur gör man? jag har alltid varit bra i skolan också.


    Dina föräldrar har inget att säga till om här, gymnasiet är fortfarande frivilligt och vad ska de göra som är så hemskt om du hoppar av? Slå dig? Nej, knappast. Men vill ändå poängtera att det är viktigt att du är helt säker på att du kommer kunna ha råd med allt jag räknade upp, det behöver du.
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?