• Aina03

    Att fördela tid mellan flera familjer

    Undrar vad ni har för erfarenheter och tankar kring hur vuxna barn ska få tiden att räcka till om de kommer från skilsmässofamiljer? Tänk t ex att ett ungt par med småbarn har fyra familjer de ska fördela sin tid emellan, om bådas föräldrar är separerade och har var sin ny partner. Alltså två pappor och två mammor med ny partner = lika med fyra nya familjekonstellationer. 

  • Svar på tråden Att fördela tid mellan flera familjer
  • Anonym (P)

    Anlita dem för att passa barn och hjälpa till med hemmet! Då ger de tid istället för att ta.

    Jag gillar Dexters förslag också. Om ens mamma och pappa inte tål varandra så kanske pappa och svärfar kan funka bra ihop.

  • Anonym (Erika)

    Tänker att det kan falla ut naturligt beroende på vilken relation man har till sin respektive förälder, den ena kanske bor närmare än den andra, eller visar mer intresse för barnbarnen till exempel. Alla far-/morföräldrar är ju inte jätteintresserade av barnbarn, tror det till och med finns en egen tråd om det.

    Andra faktorer som spelar in är hur den äldre generationen skött skilsmässan och sin relation sinsemellan som skilda föräldrar. Vi har en nära vän där föräldrarna varit så osams att dom vägrat vara i samma hus, typ. Ganska omoget och osjysst mot barnen kan jag tycka. Vännen lackade till slut ur och bjöd båda till sin 30-årsmottagning och då gick båda men höll sig i olika rum, även när hon gifte sig var båda bjudna och båda accepterade att gå. Men när hon var tonåring vägrade dom att överhuvudtaget se varandra och sådant skadar givetvis relationen mellan barn och föräldrar. 


    En annan väns familj är precis tvärtom, där har de skilda föräldrar kunnat umgås med sina nya respektive och nya barn. Det underlättar så klart umgänget.

    Om man känner sig stressad över att få tiden att räcka till får man ju sätta sig ner tillsammans och prata om det. Att umgås med sin ursprungliga familj ska förhoppningsvis vara en naturlig del av familjelivet och inte någon man känner stress över.

  • Anonym (..)
    Aina03 skrev 2023-11-01 21:51:38 följande:
    Att fördela tid mellan flera familjer

    Undrar vad ni har för erfarenheter och tankar kring hur vuxna barn ska få tiden att räcka till om de kommer från skilsmässofamiljer? Tänk t ex att ett ungt par med småbarn har fyra familjer de ska fördela sin tid emellan, om bådas föräldrar är separerade och har var sin ny partner. Alltså två pappor och två mammor med ny partner = lika med fyra nya familjekonstellationer. 


    Syftar du på tex julfirande och liknande? 

    Är man vuxen lever man sitt eget liv, man väljer hur/när det fungerar och mycket beror på jobb man har, avstånd, och hur trött man är. Man har i första hand ansvar för sina barn så man lägger förhoppningsvis mest tid på dem, och den äldre generationen är det trevligt om man har bra relation till, men de får stå tillbaka i många fall. 

    Jag lever i bonusfamilj. I och med att vi flyttade ihop för flera år sedan fick vi skapa våra egna traditioner på tex jul. Innan var jag vartannat år med mina barn hos min släkt och barnen var varannan jul hos sin pappas släkt, men nu fick vi ett tredje alternativ. I takt med att barnen blev tonåringar så har vi mer och mer firat julen hemma hos oss de år då alla barnen varit här. Vissa jular har vi vuxna varit ensamma och då har vi haft valet att stanna hemma, eller åka till min släkt och vi har gjort på olika vis olika år. 

    Jag har fin relation till mina föräldrar men vi träffas inte så ofta (bor på olika orter), men vi har kontakt via telefon mellan varven. Jag gissar att jag träffar mina föräldrar kanske 5-6 ggr/år. 
    Min mans föräldrar är ett helt annat kapitel. De har inte alltid haft så bra relation men nu för tiden funkar den hyggligt. De bor rätt nära oss men vi träffar inte dem oftare än vi träffar mina föräldrar. Däremot besöker barnbarnen dem lite titt som tätt. De är tonåringar och tar sig enkelt dit själva. Barnbarnen är där mer än vi är. 
Svar på tråden Att fördela tid mellan flera familjer