• Rosen3

    Fått barn med TPO-antikroppar?

    Någon därute som fått barn med höga TPO-antikroppar (antikroppar mot sköldkörteln)?
    Har läst att det kan påverka missfall och jag har fått fyra missfall och har själv antikroppar. Har bra sköldkörtelvärden i övrigt. Behöver lite pepp!

  • Svar på tråden Fått barn med TPO-antikroppar?
  • Agda90

    Du behöver få ner ditt TPO, det får man enklast genom kosten. Kolla på AIP och Paleo kost. 
    Kroppen försvarar sig när du har en pågående inflammation. Det är något du får jobba med på egen hand för vården vet inte hur de ska hantera höga antikroppar. 

  • Rosen3
    Agda90 skrev 2023-11-08 09:35:17 följande:

    Du behöver få ner ditt TPO, det får man enklast genom kosten. Kolla på AIP och Paleo kost. 
    Kroppen försvarar sig när du har en pågående inflammation. Det är något du får jobba med på egen hand för vården vet inte hur de ska hantera höga antikroppar. 


    Jag har faktiskt börjat fixa en del med kosten. Inte helt strikt med AIP men tänker mig för. Har hört att selen kan få ner det något och jag äter det varje dag och har gjort i några månader. Har lyckats få ner det lite grann från 185 till 143. Inte så mycket men lite grann. Har hört att vissa får levaxin eller kortison för att få ner antikropparna men fått kämpa sig till det. 


    Har du oxå höga TPO?

  • Agda90
    Rosen3 skrev 2023-11-08 11:46:04 följande:

    Jag har faktiskt börjat fixa en del med kosten. Inte helt strikt med AIP men tänker mig för. Har hört att selen kan få ner det något och jag äter det varje dag och har gjort i några månader. Har lyckats få ner det lite grann från 185 till 143. Inte så mycket men lite grann. Har hört att vissa får levaxin eller kortison för att få ner antikropparna men fått kämpa sig till det. 


    Har du oxå höga TPO?


    Jag hade över 300 som högst. Just nu vet jag inte vad det ligger på, var ett tag sedan det kollades upp.
    Har man tagit fritt t4 och ftitt t3 samt TSH på dig?

    När det gäller maten så är de värsta bovarna mejeriprodukter, socker, spannmål och omega 6 (växtbaserade oljor, undantag oliv olja). Så om du är inne och nosar på kostförändringar är det det bästa stället att börja på
    Byt bara inte ut vanligt bröd mot glutenfritt för innehållet i de vanliga glutenfria produkterna är hemskt!
  • Rosen3
    Agda90 skrev 2023-11-08 13:04:33 följande:
    Jag hade över 300 som högst. Just nu vet jag inte vad det ligger på, var ett tag sedan det kollades upp.
    Har man tagit fritt t4 och ftitt t3 samt TSH på dig?

    När det gäller maten så är de värsta bovarna mejeriprodukter, socker, spannmål och omega 6 (växtbaserade oljor, undantag oliv olja). Så om du är inne och nosar på kostförändringar är det det bästa stället att börja på
    Byt bara inte ut vanligt bröd mot glutenfritt för innehållet i de vanliga glutenfria produkterna är hemskt!

    Okej 😊 Dem har tagit TSH och T4 oxå men inte T3. TSH ligger lite varierat på mellan 1,9, 0,9 och nu 1,5. T4 kommer jag inte ihåg men det låg inom ramarna. 


    Jag försöker undvika sånt så mycket det går. Men det är svårt att ta bort allt i vardagen, så lite har jag låtit vara kvar. Vet inte hur strikt man ska vara för att antikropparna ska minska?

  • Agda90
    Rosen3 skrev 2023-11-09 06:55:32 följande:

    Okej 😊 Dem har tagit TSH och T4 oxå men inte T3. TSH ligger lite varierat på mellan 1,9, 0,9 och nu 1,5. T4 kommer jag inte ihåg men det låg inom ramarna. 


    Jag försöker undvika sånt så mycket det går. Men det är svårt att ta bort allt i vardagen, så lite har jag låtit vara kvar. Vet inte hur strikt man ska vara för att antikropparna ska minska?


    Vad är det i vardagen som gör det svårt för dig att hålla dig till 100% strikt?

    För mig var det inte bara maten. Jag la till träning. I början endast promenader. Långa sådana och varje dag. Lunkande takt för att inte stressa.
    Jag lärde mig att andas (enklast att förklara är att du letar upp Anna Hallens andningsminut). Jag har även arbetat på att reducera stressen i vardagen. 

    Men kosten är jag nitisk med. 
    Det var faktiskt min man som tog lead på det där med kosten. Han frågade mig när jag mådde som sämst om det fanns något annat vi/jag kunde göra. Fram till den dagen hade han trott att vården kunde hjälpa mig. Jag berättade om AIP. Samma dag berättade vi för barnen om vilka förändringar som skulle ske och min man drämde näven i bordet och sa att från och med nu anpassar sig familjen efter min kost och inte jag efter dem. Så jag har hela famlijen med på resan och det underlättar jättemycket. Mina två ungar har lärt sig enormt mycket om var maten gör för/mot kroppen

    Så för mig har det varit lättare än för många andra att ställa om då jag har haft 200% support på hemmaplan. Mitt råd är att du försöker få med dig din partner på resan. Och AIP kost är inget konstigt. Det kan man leva på resten av sitt liv, även när man är gravid. 
  • Agda90

    Dina provsvar verkar inte det minste konstiga. 
    Så du behöver arbeta med dina antikroppar. 
    För vissa börjar sköldkörtelsjukdom med att man får antikroppar. Det kan man gå i 5-10-15-20 år innan något mer bryter ut. Under tiden gör kroppen allt för att försvara sig. Och en bebis är en parasit för kroppen... Så få ordning på antikropparna och då försvinner en sak som kan ställa till med bekymmer. 

  • Rosen3
    Agda90 skrev 2023-11-09 09:19:23 följande:

    Dina provsvar verkar inte det minste konstiga. 
    Så du behöver arbeta med dina antikroppar. 
    För vissa börjar sköldkörtelsjukdom med att man får antikroppar. Det kan man gå i 5-10-15-20 år innan något mer bryter ut. Under tiden gör kroppen allt för att försvara sig. Och en bebis är en parasit för kroppen... Så få ordning på antikropparna och då försvinner en sak som kan ställa till med bekymmer. 


    Ja, jag tänker att jag behöver stressa ner ännu mer och göra lite andningsövningar.
    Jag och sambon testade att köra AIP i en månad strikt pch det funkade hyfsat bra men vi upplevde att det var svårt att göra såser tex. Det blev ofta samma mat osv. Min sambo tränar en hel del med och även om det finns kolhydrater i mycket så är det ju då extra viktigt att han får i sig det. Jag kommer ju dock göra så mycket jag kan för att äta mer kött, fisk, grönsaker osv. Dock kommer jag äta mer nötter då jag absolut inte vill gå ner i vikt. 


    Kanske kan detta hjälpa :) Vi ska även testa att ta Trombyl nästa graviditet, har även hört att det kan hjälpa. Blev du av med dina antikroppar helt när du la om kosten/stressade när? Hade du innan dess problem med missfall? (du skrev att du hade barn)

  • Agda90
    Rosen3 skrev 2023-11-10 13:11:50 följande:

    Ja, jag tänker att jag behöver stressa ner ännu mer och göra lite andningsövningar.
    Jag och sambon testade att köra AIP i en månad strikt pch det funkade hyfsat bra men vi upplevde att det var svårt att göra såser tex. Det blev ofta samma mat osv. Min sambo tränar en hel del med och även om det finns kolhydrater i mycket så är det ju då extra viktigt att han får i sig det. Jag kommer ju dock göra så mycket jag kan för att äta mer kött, fisk, grönsaker osv. Dock kommer jag äta mer nötter då jag absolut inte vill gå ner i vikt. 


    Kanske kan detta hjälpa :) Vi ska även testa att ta Trombyl nästa graviditet, har även hört att det kan hjälpa. Blev du av med dina antikroppar helt när du la om kosten/stressade när? Hade du innan dess problem med missfall? (du skrev att du hade barn)


    Mina sköldkörtelproblem började efter första graviditeten. Jag har inte haft några missfall men var livrädd vid andra graviditeten att det skulle bli så. Min mamma fick två missfall efter mig och det ena höll på att kosta henne livet (men vården såg ju annorlunda ut för 30 år sedan).

    Du gör helt rätt som ökar mängden nötter om du inte vill gå ner i vikt. 
    Du kan även göra ghee för att få upp fettmängden. 

    Din sambo kan lägga till kolhydrater till de maträtter som ni gör, så gör vi hemma till barnen. 

    Såser är lite svårare. 
    Till torsk kan jag ibland göra dill olja. Oliv olja + dill. Det blir gott. 
    Skirat smör funkar till en del. 
    Kryddsmör kan man göra enormt olika varianter av (det är därför det går åt mycket ghee hemma hos oss). 

    Sås på sky från kött. 

    Jag brukar göra Mat Tinas rödvinssås anpassad till Paleo. Den kan du ju göra ibland som en variation. 

    Man kan göra hummus på palsternacka. 

    Mitt råd är inte att gå all in dag ett. Hitta mat som du tycker om och som kan anpassas till AIP. Det gör övergången lättare. 
    Sen har Cecilia Nisbet Olsson väldigt bra böcker med fina recept som kan inspirera till varierande matlagning. 
     
  • Rosen3
    Agda90 skrev 2023-11-10 14:04:09 följande:
    Mina sköldkörtelproblem började efter första graviditeten. Jag har inte haft några missfall men var livrädd vid andra graviditeten att det skulle bli så. Min mamma fick två missfall efter mig och det ena höll på att kosta henne livet (men vården såg ju annorlunda ut för 30 år sedan).

    Du gör helt rätt som ökar mängden nötter om du inte vill gå ner i vikt. 
    Du kan även göra ghee för att få upp fettmängden. 

    Din sambo kan lägga till kolhydrater till de maträtter som ni gör, så gör vi hemma till barnen. 

    Såser är lite svårare. 
    Till torsk kan jag ibland göra dill olja. Oliv olja + dill. Det blir gott. 
    Skirat smör funkar till en del. 
    Kryddsmör kan man göra enormt olika varianter av (det är därför det går åt mycket ghee hemma hos oss). 

    Sås på sky från kött. 

    Jag brukar göra Mat Tinas rödvinssås anpassad till Paleo. Den kan du ju göra ibland som en variation. 

    Man kan göra hummus på palsternacka. 

    Mitt råd är inte att gå all in dag ett. Hitta mat som du tycker om och som kan anpassas till AIP. Det gör övergången lättare. 
    Sen har Cecilia Nisbet Olsson väldigt bra böcker med fina recept som kan inspirera till varierande matlagning. 
     
    Tack för all tips! Känns ändå som att det kan gå. Nu har jag en plan i alla fall framöver. Mina antikroppar har ju faktiskt minskat lite så något bra har jag ju gjort iaf :)
  • Rosen3

    Lite uppdatering här :) 

    Har fått ytterligare ett missfall (5 totalt nu). Har dock lyckats få ner mina TPO-ak från 185 förra året till 108 idag. Så kämpar på med mina selen vitaminer. Vi körde en omgång med paleokost men kör nu vanlig kost igen, antikropparna verkar gå ner ändå. 


    Ska få låg dos levaxin vid nästa graviditet men oklart om det hjälper. Vill så gärna ha en liten bebis men känns svårt :(

Svar på tråden Fått barn med TPO-antikroppar?