• MFadeToBlack

    Utbilda mig till nätverkstekniker

    Hej jag är 33 år och riktigt less på mitt nuvarande yrke och såg att det fanns en utbildning till nätverkstekniker på ca 40v så kollade lite på vad det var för något.


    Verkar ganska intressant samt så har jag förkunskaper i datorer och lite lite programmering så känns som ett eventuellt framtida yrke för mig.


    Så frågan är , Jobbar eller har någon här jobbat som det och i så fall hur är det som jobb och trivs ni?

  • Svar på tråden Utbilda mig till nätverkstekniker
  • asdfgh

    Lite sent svar kanske men jag har jobbat som nätverkstekniker i 14 år på en större arbetsplats utspridd på flera orter. Ganska stort/komplext nätverk där det aldrig står stilla och utveckling alltid behövs. Mycket fokus (speciellt för mig som har intresse åt det hållet) på säkerhet.

    Risken med 1 års utbildning är att du inte kan så mycket och fastnar i ett väldigt grundläggande jobb där du får hjälpa småföretagare med deras glorifierade hemmanätverk. Inget fel med det men inte alls lika utmanande.

  • 19mark82
    asdfgh skrev 2024-04-13 08:24:47 följande:

    Lite sent svar kanske men jag har jobbat som nätverkstekniker i 14 år på en större arbetsplats utspridd på flera orter. Ganska stort/komplext nätverk där det aldrig står stilla och utveckling alltid behövs. Mycket fokus (speciellt för mig som har intresse åt det hållet) på säkerhet.

    Risken med 1 års utbildning är att du inte kan så mycket och fastnar i ett väldigt grundläggande jobb där du får hjälpa småföretagare med deras glorifierade hemmanätverk. Inget fel med det men inte alls lika utmanande.


    och vilken utbildning gick du? Det kanske hjälper OP att välja rätt sådan
  • asdfgh
    19mark82 skrev 2024-04-13 08:28:08 följande:
    och vilken utbildning gick du? Det kanske hjälper OP att välja rätt sådan
    Grunden var Cisco NetAcademy och de kurserna tog 2 år att ta sig igenom. Större delen av klassen hoppade av efter det men jag valde att stanna kvar för att ta en högskoleingenjörsexamen. De första 40v var ett kurspaket men resten läste jag som fristående kurser när jag blev förälskad i nätverk och insåg att det var vad jag ville jobba med.
  • MFadeToBlack

    Tack för alla svar

    Aah jag har inte börjat utbildningen ännu då jag väntar på svar från Csn
    Men kursen är distans tyvär med några få träffar på min ort.

    Det ingår ca 5v praktik också och utbildarna är ett företag kallat Astar
    någon som vet något om företaget? (är lite skeptisk från och till ang dem)

    Kan man inte vidareutbilda sig eftersom ifall jobbet blir för tråkigt /icke utmanande då?

  • asdfgh
    MFadeToBlack skrev 2024-04-15 10:33:47 följande:

    Tack för alla svar

    Aah jag har inte börjat utbildningen ännu då jag väntar på svar från Csn
    Men kursen är distans tyvär med några få träffar på min ort.

    Det ingår ca 5v praktik också och utbildarna är ett företag kallat Astar
    någon som vet något om företaget? (är lite skeptisk från och till ang dem)

    Kan man inte vidareutbilda sig eftersom ifall jobbet blir för tråkigt /icke utmanande då?


    Inte hört talas om dem men ärligt talat tror jag inte du hinner läsa tillräckligt mycket på 1 år (speciellt inte om 5v går bort till praktik) för att du ska få de riktigt roliga jobben. Tyvärr.

    Kolla upp vad du egentligen får läsa. CCNA förutsätter jag, men hinner du läsa även CCNP? Vad mer?
Svar på tråden Utbilda mig till nätverkstekniker