• Baramammaella

    Är blodprov för glutenintolerans säkra?

    Hej! Min son har så otroligt länge haft problem med magen och vi blir inte kloka på vad det kan vara för fel. Han har ofta magsmärtor, diarré minst en gång om dagen och ibland även kräkningar. Jag har för mig att ett sådant gluten blodtest gjordes på honom för något år sedan, men hur säkert är egentligen ett sådant test? Nu har han dessutom blivit väldigt smal, han har alltid varit det men han ha blivit väldigt smal nu och även börjat få prickar i ansiktet. Någon som har någon idé? behöver verkligen hjälp här. Vi kör med laktos fri mjölk här hemma. så laktos intolerans borde det inte vara. Tack på förhand 

  • Svar på tråden Är blodprov för glutenintolerans säkra?
  • Joyho

    De är säkra så länge han faktiskt ätit gluten tiden innan han tagit provet. Det mäter antikropparna och äter han inte gluten bildar han inga antikroppar. Är han glutenintolerant så bildar han antikroppar och då syns de på provet. 

  • idape

    Hur gammal är pojken nu? Får känslan att han inte är så gammal. 
    Magarna kan krångla. Min pojke har haft besvär i 3 år och fått diagnosen funktionella buksmärtor. Han är dock 9 nu.  Blir inte heller klok på det. vi har haft det riktigt jobbigt. Han får magknip och illamående då och då. Men kräks tack och lov inte. Jag kan inte förstå att de ska behöva ha det så här och ingen lösning finns.
    Jag har funderat på mjölkproteinallergi. Ingen gluten här heller. 
    Kan det vara nån annan allergi om han även kräks?
    Hur noga utredd är han?

  • Baramammaella
    idape skrev 2023-10-27 22:57:57 följande:

    Hur gammal är pojken nu? Får känslan att han inte är så gammal. 
    Magarna kan krångla. Min pojke har haft besvär i 3 år och fått diagnosen funktionella buksmärtor. Han är dock 9 nu.  Blir inte heller klok på det. vi har haft det riktigt jobbigt. Han får magknip och illamående då och då. Men kräks tack och lov inte. Jag kan inte förstå att de ska behöva ha det så här och ingen lösning finns.
    Jag har funderat på mjölkproteinallergi. Ingen gluten här heller. 
    Kan det vara nån annan allergi om han även kräks?
    Hur noga utredd är han?


    Avföringsprov är lämnade dom var ok och har för mig att gluten prov tagits om jag inte minns helt fel. Min son är också 9 år. Han äter väldigt mycket gluten. Då det är både bröd och pasta en hel del. Mjölk kör vi ju laktosfri här hemma och har inte heller ofta mjölk och grädde i maten. Han har haft många vändor med magont och feber. Utan att något annat symptom uppträtt? hav Springer ju dock alltid på toa flera gånger om dagen. Varierar mellan att vara normal avföring och löst men väldigt ofta löst tycker jag det verkar som. Som han säger själv också. Han får bråttom till toa efter han ätit. Det som inte gjorts är gastroskopi tex. Mjölkprotein allergi trodde jag bara små barn hade o h att det ofta växer bort? Jag kan ha fel.. 
  • mammaåten

    Har ni testat att ta bort vete?
    även om du inte är glutenintolerant kan man vara känslig för vete.

    Annars mjölkprotein. 


    magproblem osv kan man ju få av IBS men inte hört att man ska få några prickar eller liknande av det.

  • Themis

    Man kan vara veteallergiker också, det är inte alls samma sak som glutenintolerans, och de som är det är oftast ännu känsligare än glutenintoleranta för gluten.

    Veteallergi kan också testas med antikroppstest på allergimottagning.

    De antikropparna har man vare sig man äter vete eller ej vid tiden för testet, på samma sätt som den som är allergisk mot häst fortfarande har antikroppar även om de inte har träffat en häst på 10 år.

    Symptom på veteallergi kan vara allt från magbesvär och viktnedgång till eksem, pollensymptom, hjärndimma, trötthet, andningsbesvär eller anafylaktisk chock.

    Sen finns det en liten andel personer som inte visar något på de testerna heller men ändå inte tål gluten, för det finns inte tester för exakt alla antikroppar som kan bildas mot olika delar i vete.

    Testa att utesluta allt med gluten i 2-3 veckor och se vad som händer. För kostdagbok alltid för att kunna se vad barnet har ätit när det blir sämre, och gradera barnets mående varje dag, t.ex. på en skala 1-10.

    Vissa personer har sekundär laktosintolerans för att vetet skadat deras näringsupptag och tarm. Tar man bort vete så läker tarmen och då tas näring upp normalt och dessa personer kan då tåla mjölkprodukter med laktos igen.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • idape
    Baramammaella skrev 2023-10-27 23:36:40 följande:
    Avföringsprov är lämnade dom var ok och har för mig att gluten prov tagits om jag inte minns helt fel. Min son är också 9 år. Han äter väldigt mycket gluten. Då det är både bröd och pasta en hel del. Mjölk kör vi ju laktosfri här hemma och har inte heller ofta mjölk och grädde i maten. Han har haft många vändor med magont och feber. Utan att något annat symptom uppträtt? hav Springer ju dock alltid på toa flera gånger om dagen. Varierar mellan att vara normal avföring och löst men väldigt ofta löst tycker jag det verkar som. Som han säger själv också. Han får bråttom till toa efter han ätit. Det som inte gjorts är gastroskopi tex. Mjölkprotein allergi trodde jag bara små barn hade o h att det ofta växer bort? Jag kan ha fel.. 
    vad säger läkarna då att det kan vara? Min pojke har också kollats noga på barnkliniken och de är säkra på diagnosen funktionella buksmärtor/IBS som nån annan skrev. Då kan man få bråttom på toa efter maten. så var det för min pojke innan. Han har dock mer förstoppning nu men ibland lös och får bråttom på toa. Det är fet mat, socker, choklad och läsk som mest stör hans mage. 
    Att din pojke har feber däremot vet jag inte. Det har aldrig min. Låter som ni har det mycket värre. Mn pojke får det värre i perioder. Får din också det?
  • blomman 2

    Jag har tagit glutenprov och det visade INGET men allt tydde ändå på att jag var intolerant mot: 
    vete och ALLA andra sädesslag som korn,råg,majsmjöl,potatismjöl och havre.

    Det enda jag tolererar är mjöl av nötter tex kokosmjöl,hasselnötsmjöl och mandelmjöl.

    Vad jag har lärt mig så mäter man endast två av tre proteiner när man tar glutenprov. Antagligen är jag intolerant mot det tredje man ej mäter.

    Mår idag kanon!


    Är även känslig mot baljväxter så är även försiktig med det. 

Svar på tråden Är blodprov för glutenintolerans säkra?