• MaryH

    Snälla hjälp! Hormonrubbning?

    Jag hoppas någon orkar läsa och kan ge mig lite råd!
    Är idag snart 35 år
    När jag skulle få första barnet för 10 år sedan slutade jag p piller. Försökte i 4 månader att blir gravid. Jag grävde varje dag för att hitta fertila flytningar. Men icke, det var klibbiga eller lotion aktiga. Jag fick ägglossning mellan dag 14-16 i menscykeln och fick alltid SVIN ont när ägget lossade. Gick aldrig att gå miste om ägglossningen.
    4e försöket fick jag RIKLIGT med äl-flytningar och blev då gravid direkt.
    Andra barnet, äl- flytningar o blev gravid på första
    Tredje barnet (missfall) , äl- flytningar o blev gravid på första försöket
    4e graviditet som jag "råka" bli för 15 år sedan så hade jag äl-flytningar då också (abort).
    Nu på 2 år har jag inte haft äl-flytningar alls, gräver o undersöker hela tiden, men inte det minsta finns. Ja, vissa säger dom finns där uppe. Men dom finns inte. Det är väldigt konstigt att jag har haft deta varje månad i alla år men just på 2 år ät det total stopp? Förutom den gången jag slutade med p piller .
    På detta har jag senaste 2 åren en kortare cykel mellan  11-13 dagar, oftast har jag ägglossning dag 12. 
    Har ägglossning varje månad, bekräftat via vul flera gånger och tempar samt mina smärtor. 
    Får mens exakt 14-15 dagar efter ägglossning. 
    Samtidigt som detta har jag börjat få otroligt mycket acne kring käke, haka och hals. Får urinvägsinfektioner hela tiden, sveda efter samlag, bakteriella vaginoser och svamp. 
    Var hos gyn men får inget svar. Blodprover visa ett AMH på 0,8 vilket är lågt och FSH som tog dag 8 i menscykeln låg på 5,5 vilket är normalt. 
    Livmoderslemhinnan är tunnare än vad den brukar vara, den är på 5 mm dag 20 i menscykeln, men sist var den på 8 mm dag 17.
    Jag misstänker brist på östrogen men två gynekologer säger nej till detta, för jag har ju ägglossning varje månad. 
    Ja jag förstår att man har svårare att bli gravid med lågt AMH men varför hat jag fått alla dessa besvär? Varför är jag snustorr? Acne? Urinvägsinfektioner? 
    Jag får ingen förklaring,  får bara till svar att du kan göra IVF. 
    Kan lågt AMH påverka hormonerna? Dvs läge östrogen? Har inte blivit gravid på 1 år!
    Har testat bidrottningsgele, rosenrot, membrasin, nattljusolja, aloe vera, d vitamin och fytoöstrogen. Fick bara ägglossningen 2 dagar tidigare och mensen blev sen med 4 dagar vilket aldrig har hänt samt så mycket acne att jag såg ut som en pizza i ansiktet och bröstet.
Svar på tråden Snälla hjälp! Hormonrubbning?