• Iriss

    Akupunktur för att öka fertilitet?

    Hej,

    Undrar om det finns fler som är i processen att testa akupunktur och kinesisk rådgivning för att öka fertiliteten? Eller som testat och kan dela erfarenheter?

    Jag och min man har förs bli gravida ett år, haft ett tidigt missfall och gjort fertilitetsutredning som inte visat något fel. Jag är 36år och stressad över min ålder då jag helst vill ha en stor fanilj med flera barn. Min man tycker jag stressar i onödan och tycker jag borde slappna av istället för att påbörja akupunktur men själv känner jag att det känns lugnare att försöka ?göra något? åt situationen än att låta tiden gå. 

    Vore fint att höra era erfarenheter/situationer.

    Kramar Iris

  • Svar på tråden Akupunktur för att öka fertilitet?
  • GuldKvinnan

    Har tyvärr ingen erfarenhet men går i samma tankar och är också en 36-åring som har kämpat i ca ett år för första barnet. Vore kul att följas åt! :)

  • Zaro

    Vi, två kvinnor, gjorde flera misslyckade inseminationer. Visade sig att jag hade endometrios och tarmsjukdom då och den senare behandlades och kommer alltid behandlas. I samma veva gick jag på akupunktur och efter det fungerade vårt första IVF. Hade vid det laget tagit vanliga vitaminer under ett års tid också. Är gravid i vecka 12+ nu och vi har hört hjärtat och sett den sprattla med ben och armar. Önskar er andra ett stort lycka till!

  • Cececilia

    håller precis på att försöka hitta tid för akupunktur. Känner precis som du beskriver att man vill göra något! 


    Vi har försökt snart två år, + i december förra året (men missfall feb). Har efter cystoperation i somras fått kortare mens och minskat flöde, vilket har gjort mig rädd att slemhinnan inte byggs upp som den ska. Hoppas att akupunktur ska kunna öka blodflödet till livmodern och hjälpa till att bygga upp slemhinna 🙏

    Tror absolut att det åtminstone kan lugna kroppen och ta bort lite stress som kan ställa till det hela.

  • Iriss
    GuldKvinnan skrev 2023-10-29 18:06:31 följande:

    Har tyvärr ingen erfarenhet men går i samma tankar och är också en 36-åring som har kämpat i ca ett år för första barnet. Vore kul att följas åt! :)


    Åh ja! Vill gärna följas åt, så skönt med någon i samma sits (även om jag såklart önskar att du får plus snart :)) Jag har faktiskt bokat in mig på ett första besök för akupunktur nästa vecka så får se vad de säger och om de har tips som kan hjälpa. Återkommer med vad de sa :) Vet ju att det bästa vore att slappna av och inte googla så mycket men så vips har jag hamnat där igen. 
  • Iriss
    Zaro skrev 2023-10-29 18:31:08 följande:

    Vi, två kvinnor, gjorde flera misslyckade inseminationer. Visade sig att jag hade endometrios och tarmsjukdom då och den senare behandlades och kommer alltid behandlas. I samma veva gick jag på akupunktur och efter det fungerade vårt första IVF. Hade vid det laget tagit vanliga vitaminer under ett års tid också. Är gravid i vecka 12+ nu och vi har hört hjärtat och sett den sprattla med ben och armar. Önskar er andra ett stort lycka till!


    Åh grattis!! Så himla härligt att höra att det fungerade för er. Åt du örter i samband med akupunktur också eller var det bara själva akupunkturen? Bra att ni fick reda på din tarmsjukdom också, hoppas den är under kontroll.
  • Iriss
    Cececilia skrev 2023-10-29 20:06:00 följande:

    håller precis på att försöka hitta tid för akupunktur. Känner precis som du beskriver att man vill göra något! 


    Vi har försökt snart två år, + i december förra året (men missfall feb). Har efter cystoperation i somras fått kortare mens och minskat flöde, vilket har gjort mig rädd att slemhinnan inte byggs upp som den ska. Hoppas att akupunktur ska kunna öka blodflödet till livmodern och hjälpa till att bygga upp slemhinna 🙏

    Tror absolut att det åtminstone kan lugna kroppen och ta bort lite stress som kan ställa till det hela.


    Ja precis, just det där med att det i alla fall kan lugna kroppen känns bra, det kan ju i inte skada (mer än plånboken :)). Dela gärna vad de sa sen om du vill, vore intressant att höra vad de kan hjälpa med :) Jag har en tid bokad nästa vecka, återkommer då med vad de sa. 


    Heja er 💪

  • Zaro
    Iriss skrev 2023-10-30 09:57:13 följande:
    Åh grattis!! Så himla härligt att höra att det fungerade för er. Åt du örter i samband med akupunktur också eller var det bara själva akupunkturen? Bra att ni fick reda på din tarmsjukdom också, hoppas den är under kontroll.
    Tack! Nej, jag åt inte örter eller någon specialmat eller så, men just före själva befruktningen uteslöt jag snacks. Själva akupunktören är sjukgymnast också och han stack mig egentligen bara med nålarna, han vred inte om dem eller så, och vi provade inte heller någon slags elektronisk apparat vissa verkar prova. Jag försökte gå 1-2 gånger i veckan under 3-4 månader. Var väldigt avslappnad när jag var där och fick lite mindre spänningar i kroppen under denna period tycker jag, annars märkte jag inget. Men jag tror att det funkar på inflammation, smärta, blodflöde i livmodern med mera.
  • Rooiboste

    Hej!

    Jag har gått på akupunktur i samband med min första graviditet. Det var först efter att jag börjat med akupunkturen som jag blev gravid. Då hade vi försökt i 8 mån och inte lyckats. 

    Nu försöker vi med barn 2 och jag har åter igen gått på akupunktur. Jag misstänker starkt att jag är gravid. Dock har jag inte BIM förrän på fredag så säker kan jag inte vara. 

  • Cececilia

    Iriss; spännande! Jag har fått tid nu på torsdag redan, ville så gärna få det gjort innan ägglossning. Hoppas så att detta kan hjälpa 🙏

    Rooiboste; vad roligt att höra! Vet du om det spelar någon roll när i cykeln man får behandling?

  • Rooiboste
    Cececilia skrev 2023-10-30 18:46:41 följande:

    Iriss; spännande! Jag har fått tid nu på torsdag redan, ville så gärna få det gjort innan ägglossning. Hoppas så att detta kan hjälpa 🙏

    Rooiboste; vad roligt att höra! Vet du om det spelar någon roll när i cykeln man får behandling?


    Det vet jag inte. Jag har gått på akupunktur i åtminstone 2 månader den här gången. Men då har det varit besök ungefär varannan vecka. Utöver det har jag ätit örter. 
    Vad kul att du har fått en tid snart! :) Första besöket för min del var ett hälsobesök där hon kontrollerade puls, tungan och anamnes. 
Svar på tråden Akupunktur för att öka fertilitet?