• myraaan87

    Hur sluta med nattamning som knep för att bebis ska somna om?

    Vår son är 9 månader och har slutat amma helt på dagarna men ammar fortfarande på nätterna. Egentligen tror jag inte att han skulle bry sig så mycket om att sluta amma på natten heller för han söker sig aldrig till bröstet själv, utan problemet är att jag använder det som knep för att få honom att somna om under alla hans uppvak på nätterna. Om jag inte lägger honom vid bröstet direkt när han vaknar eskalerar det snabbt och han är halvt omöjlig att få att somna om. Ibland tar det 2-3 timmar? Hur ska jag sluta nattamma som ?sömnmedel?? Det funkar tyvärr inte att bara lägga handen på hans mage, buffa på rumpan eller liknande. Min sambo vaknar aldrig förrän sonen blir riktigt ledsen så jag är tyvärr alltid den som får försöka få honom att somna om innan det blir värre.

  • Svar på tråden Hur sluta med nattamning som knep för att bebis ska somna om?
  • Jemp

    Är det verkligen prioriterat? Du har ju I annan tråd beskrivit att ni har väldigt stökiga nätter. Att ta bort det verktyg du har kommer ju i alla fall i övergången göra det mer struligt. Finns den orken?

  • Anonym (Sömn)

    Jag håller med Jemp. Om du inte _måste_ sluta av hälsoskäl eller annat så är det bättre att hålla fast i en rutin som funkar och gör att alla sover så mycket som möjligt.

  • myraaan87

    Okej det kanske är osmart att ta bort det just nu när det är extra struligt med sömnen. Men någon gång måste jag ju det. Funderade på om nattamningen kanske störde hans sömn ännu mer, alltså att han vaknar för att han är van vid att amma några gånger på natten.

  • Anonym (Man slutar)

    Sen, när ni är redo så slutar man bara. man får stå ut med stökiga nätter ett tag. 


     

  • Anonym (Sömn)
    myraaan87 skrev 2023-10-24 17:50:39 följande:

    Okej det kanske är osmart att ta bort det just nu när det är extra struligt med sömnen. Men någon gång måste jag ju det. Funderade på om nattamningen kanske störde hans sömn ännu mer, alltså att han vaknar för att han är van vid att amma några gånger på natten.


    Det du kan göra, är att prova att ge honom mer mat dagtid i några dagar, så att han garanterat är proppmätt vid läggdags, och se om det gör någon skillnad på antalet uppvak. Alltså inte bara en flaska välling innan läggdags, utan mer mat hela dagen, större mellanmål etc. 
    Vaknar han lika många gånger så är det bara sån han är. Vissa barn sover hela nätter från de är pyttesmå, andra vaknar flera gånger varje natt tills de är flera år gamla. Man får bara anpassa sig och hitta lösningar som gör att alla får sova. 
  • Jemp

    Flaska i ?liggamningsposition? körde vi/sambon med i en övergångsperiod. 


    Nu sökte mina upp bröstet själv men jag ser inte hur vi hade lyckats sluta (särskilt inte konfliktfritt) utan att pappan tog nätterna några dagar. Dags för honom att steppa upp! 

  • Anonym (R)

    Amning är mycket mer än bara föda för bebisar/spädbarn. Det är en källa till trygghet och närhet och jag skulle tro att det inte handlar om att ditt barn är hungrigt utan istället söker tröst och trygghet. Kanske är det tänderna som spökar. En prutt som ligger och trycker. Eller så har han helt enkelt en period då han söker mer närhet och trygghet. 

    För egen del så är jag mitt uppe i en period där min dotter (nyss fyllda 1 år) vaknar om nätterna och är ledsen pga tandsprickning och jag är så glad att jag har ett hjälpmedel (amning) som lugnar henne och får henne att somna om relativt fort.

    Varför känner du att du måste sluta? Är det jobbigt för dig? Tycket det låtet konstigt att du vill sluta med något som funkar. Men jag förstår dock om du vill sluta för att du själv upplever det som jobbigt, men utifrån dina svar så läser iag det met som att du vill sluta för att han ska sova bättre? Eller?

    Ditt barn är fortfarande litet och jag lovar dig att han inte kommer vilja amma hela sitt liv. Min son var en gedigen nattammare men så kom det plötsligt en natt där han bara inte ville mer (Han var då 14 månader). Så ta det med lugn. Det kommer :) 

  • myraaan87
    Anonym (R) skrev 2023-10-24 19:45:36 följande:

    Amning är mycket mer än bara föda för bebisar/spädbarn. Det är en källa till trygghet och närhet och jag skulle tro att det inte handlar om att ditt barn är hungrigt utan istället söker tröst och trygghet. Kanske är det tänderna som spökar. En prutt som ligger och trycker. Eller så har han helt enkelt en period då han söker mer närhet och trygghet. 

    För egen del så är jag mitt uppe i en period där min dotter (nyss fyllda 1 år) vaknar om nätterna och är ledsen pga tandsprickning och jag är så glad att jag har ett hjälpmedel (amning) som lugnar henne och får henne att somna om relativt fort.

    Varför känner du att du måste sluta? Är det jobbigt för dig? Tycket det låtet konstigt att du vill sluta med något som funkar. Men jag förstår dock om du vill sluta för att du själv upplever det som jobbigt, men utifrån dina svar så läser iag det met som att du vill sluta för att han ska sova bättre? Eller?

    Ditt barn är fortfarande litet och jag lovar dig att han inte kommer vilja amma hela sitt liv. Min son var en gedigen nattammare men så kom det plötsligt en natt där han bara inte ville mer (Han var då 14 månader). Så ta det med lugn. Det kommer :) 


    Jag var så inställd på att sluta amma helt eftersom jag slutat amma på dagen. Men förstår ju att det inte är läge nu eftersom han sover så oroligt.. Känns bara som att det går åt ?fel? håll nu när han ammar mer än någonsin på natten, det kan liksom vara flera gånger per timme ibland för att han så många uppvak. Jag får väl bara ta det för vad det är just nu och vet ju att han inte kommer amma för alltid. Är ju som sagt jag själv som tar honom till mitt bröst på nätterna för att jag vet att det lugnar honom och inte att han själv söker sig dit för att snutta så det borde vara relativt smärtfritt att sluta helt sen när han börjar sova bättre.
  • Jemp
    myraaan87 skrev 2023-10-26 10:14:03 följande:
    Jag var så inställd på att sluta amma helt eftersom jag slutat amma på dagen. Men förstår ju att det inte är läge nu eftersom han sover så oroligt.. Känns bara som att det går åt ?fel? håll nu när han ammar mer än någonsin på natten, det kan liksom vara flera gånger per timme ibland för att han så många uppvak. Jag får väl bara ta det för vad det är just nu och vet ju att han inte kommer amma för alltid. Är ju som sagt jag själv som tar honom till mitt bröst på nätterna för att jag vet att det lugnar honom och inte att han själv söker sig dit för att snutta så det borde vara relativt smärtfritt att sluta helt sen när han börjar sova bättre.

    Precis som du fått svar i tidigare tråd så finns det ett utvecklingssprång i den här åldern som gör att de kan bli lite oroligare, få separationsångest och sova sämre. Rumsuppfattningen ändras och han börjar lära sig att du kan försvinna. 


    Barns utveckling känns ofta som två steg fram och ett tillbaka. Även bortom amningen. När de lär sig mer, blir större och mer självständiga kan de också behöva större behov av närhet och att få känna sig små.

  • Anonym (Närhet)

    Vi är inne på första natten att få våran snart 16 månaders att sluta nattamma.
    När vi provat tidigare har jag lagt lillen i famnen, precis som vid amning, men inte gett bröstet. Det gick rätt så bra och första gången jag provade detta var han 10 månader. Sen kom dock tänder, sjukdom, tänder, sjukdom så vi fick avbryta och avvakta, så nu först provar vi igen :) 
    Nu tar dock mannen honom och läggningen gick faktiskt mycket bättre än förväntat! 


    Mitt tips är att prova hålla i lillen som vid amning, ge inte bröstet, se vad som händer. Det kanske går bra, om det inte fungerar så amma ett tag till! När våran son var runt 10 månader hade separationfasen lugnat sig. 
    Lycka till!

  • myraaan87
    Anonym (Närhet) skrev 2023-10-28 20:19:05 följande:

    Vi är inne på första natten att få våran snart 16 månaders att sluta nattamma.
    När vi provat tidigare har jag lagt lillen i famnen, precis som vid amning, men inte gett bröstet. Det gick rätt så bra och första gången jag provade detta var han 10 månader. Sen kom dock tänder, sjukdom, tänder, sjukdom så vi fick avbryta och avvakta, så nu först provar vi igen :) 
    Nu tar dock mannen honom och läggningen gick faktiskt mycket bättre än förväntat! 


    Mitt tips är att prova hålla i lillen som vid amning, ge inte bröstet, se vad som händer. Det kanske går bra, om det inte fungerar så amma ett tag till! När våran son var runt 10 månader hade separationfasen lugnat sig. 
    Lycka till!


    Det kan absolut vara värt att testa! Tack för tips.
Svar på tråden Hur sluta med nattamning som knep för att bebis ska somna om?