• mommadearest

    Skitiga anteckningar av blyertsen

    Hur får jag blyertsen till att inte färga av sig så mycket när jag bläddrar blad, stänger blocket ☹️🙈 Blir ju så fult o skitigt! Finns det nån sorts spray? :P 

  • Svar på tråden Skitiga anteckningar av blyertsen
  • Daisy28
    mommadearest skrev 2023-10-24 10:46:58 följande:
    Skitiga anteckningar av blyertsen

    Hur får jag blyertsen till att inte färga av sig så mycket när jag bläddrar blad, stänger blocket ☹️🙈 Blir ju så fult o skitigt! Finns det nån sorts spray? :P 


    Hårdare penna eller stift. Testa 2H
  • Tink

    Ja, det finns en spray för att fixera kolteckningar, det kallas "fixativ" och finns att köpa på Panduro, Clas Ohlsson och konstbutiker. Det borde fungera för blyerts också. Annars, antecknar inte alla med iPad?

  • Goneril

    Närmsta bokhandel, eller Claes Ohlsson har bra blyertspennor med stift, man kan sudda och sedan sätta i nytt när de tar slut, hur enkelt som helst. Dessa hårda stift smetar inte så mycket heller.                                                                                                                                                                                                        Varför suddar du så mycket? Jag brukade skriva med spetsig bläckpenna under föreläsningarna och renskrev hemma. På det sättet fick jag en bra repetition och behövde inte läsa så mycket inför tentorna.                                                                                                                                                                                        Ipad? Nja, det finns forskning på vilket som är bäst, penna och anteckningsbok eller dator? Det man skriver på gammaldags vis tillägnar man sig lättare  eftersom man aktiverar fler sinnen, detta är vad man kommit fram till.                                                                                                                                      Problemet idag: De flesta behärskar inte skrivstil, man får inte lära sig det i skolan längre. Grejen med skrivstil är att man endast lyfter pennan när man börjar skriva ett nytt ord, inte för varje bokstav. Det nyare sättet att skriva är ren textning och det tar mycket, mycket längre tid att få ner allt på papperet. Jag skriver nästan lika fort som en stenograf och hade god nytta av detta under lektioner och föreläsningar senare i livet. Allt var inte bättre förr, verkligen inte, men just detta var det nog. Fakta fastnade lättare på det gamla viset. 

  • LFF
    Tink skrev 2024-01-10 18:48:37 följande:

    Ja, det finns en spray för att fixera kolteckningar, det kallas "fixativ" och finns att köpa på Panduro, Clas Ohlsson och konstbutiker. Det borde fungera för blyerts också. Annars, antecknar inte alla med iPad?


    Texten sätter sig bättre i minnet om man skriver för hand. Kopplingen från hand till hjärna är starkare än om man går via elektronik.
  • Tink
    LFF skrev 2024-01-11 14:57:31 följande:
    Texten sätter sig bättre i minnet om man skriver för hand. Kopplingen från hand till hjärna är starkare än om man går via elektronik.
    Ja, det förstår jag naturligtvis när det gäller att lära sig att skriva och läsa. Men själv antecknar jag kolossalt mycket på möten och liknande och har min iPad för detta. Jag kan då även lägga in länkar till andra dokument, utdrag ur andra texter och även klistra in bilder samt screenshots. Det hade inte gått för hand.
  • LFF
    Tink skrev 2024-01-11 15:19:22 följande:
    Ja, det förstår jag naturligtvis när det gäller att lära sig att skriva och läsa. Men själv antecknar jag kolossalt mycket på möten och liknande och har min iPad för detta. Jag kan då även lägga in länkar till andra dokument, utdrag ur andra texter och även klistra in bilder samt screenshots. Det hade inte gått för hand.
    Minnesanteckningar från föreläsningar handlar inte om att lära sig läsa och skriva utan att man ska lära sig fakta och processer om något. Då är penna och papper överlägset.

    Anteckningar från möten på jobbet är något helt annorlunda. Hur mycket av det du antecknar kommer du att få prov/tenta på? Hur mycket behöver du egentligen komma ihåg senare?
  • Tink
    LFF skrev 2024-01-11 15:44:34 följande:
    Minnesanteckningar från föreläsningar handlar inte om att lära sig läsa och skriva utan att man ska lära sig fakta och processer om något. Då är penna och papper överlägset.

    Anteckningar från möten på jobbet är något helt annorlunda. Hur mycket av det du antecknar kommer du att få prov/tenta på? Hur mycket behöver du egentligen komma ihåg senare?
    Jo, faktiskt en hel del. Jag förväntas ofta vara extremt påläst och ska kunna redogöra för bakgrundsfakta kring överenskommelser som gjorts i flera omgångar. Det kan ibland vara kritiskt att kunna erinra sig detaljer i arbets- och beslutsprocesser. Men det beror på typ av jobb givetvis.

    Sedan är det fråga om hur välinkörd man är med sina verktyg. Jag antecknar ofta med digital penna och med min vanliga handstil, så för mig är verktygen helt transparenta. En annak sak är att om jag en gång inte skulle ha mitt anteckningsblock av papper med mig, så vore det illa. Men mina digitala anteckningar finns i molnet, så jag kan ta fram på en valfri laptop.

    Men okej, det var en avvikelse ifrån tråden, så tillbaka: fixativ är mitt svar.
Svar på tråden Skitiga anteckningar av blyertsen