• Topcom

    Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..

    Vi går i tankarna att skaffa en ny familjemedlem inom snar framtid. Vi har varit hundvakter i nästan tre veckor och njöt till fullo under alla promenader och det mys den lille rackaren gav oss :)

    min sambo är övertygad men jag har några funderingar innan vi skaffar hund. Jag vill att det ska vara ett välgrundat beslut så vi inte får hem en hund som vi måste omplacera efter något år för att vi inser att det inte går ihop. Därför frågar jag er, kloka människor, vad ska vi tänka på?

    ge mig fördelar, men även nackdelar med att ha hund. jag tror att hund passar väl in i vår vardag (jobbar hemifrån) men det jag är lite orolig för är hur sommarsemestrarna blir med hund, är det accepterat att ta med sig På restauranger i Sverige tex? Hur bunden blir man? Och vad måste man göra avkall på? Ja ge mig all info du har :) hur gör ni vid aktiviteter?

    våra barn är snart 15, 10 och 7 år om det har någon betydelse..

    tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..
  • EnAnonumius
    Topcom skrev 2023-10-22 23:28:17 följande:
    Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..

    Vi går i tankarna att skaffa en ny familjemedlem inom snar framtid. Vi har varit hundvakter i nästan tre veckor och njöt till fullo under alla promenader och det mys den lille rackaren gav oss :)

    min sambo är övertygad men jag har några funderingar innan vi skaffar hund. Jag vill att det ska vara ett välgrundat beslut så vi inte får hem en hund som vi måste omplacera efter något år för att vi inser att det inte går ihop. Därför frågar jag er, kloka människor, vad ska vi tänka på?

    ge mig fördelar, men även nackdelar med att ha hund. jag tror att hund passar väl in i vår vardag (jobbar hemifrån) men det jag är lite orolig för är hur sommarsemestrarna blir med hund, är det accepterat att ta med sig På restauranger i Sverige tex? Hur bunden blir man? Och vad måste man göra avkall på? Ja ge mig all info du har :) hur gör ni vid aktiviteter?

    våra barn är snart 15, 10 och 7 år om det har någon betydelse..

    tack på förhand :)


    Det beror på restaurangägaren om han tillåter hund eller inte inne på sin restaurang.
    Här är lite info om detta från Agria djurförsäkring:
    https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/ta-med-hund-pa-restaurang/


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dexter dot com

    Finns tid, intresse och ekonomi för hund tycker jag bara det finns fördelar med hund. Man kommer ut, man utvecklas genom att gå kurser och samarbeta med hunden och det är otroligt roligt att utvecklas ihop med hunden och testa olika aktiviteter.
    Visst blir man låst men ni är ju 2 vuxna och en 15åring som kan hjälpas åt om nu sambon och 15åringen är intresserade. Diskutera redan nu hur mycket ansvar dom vill ta. Skaffa 1-2 pålitliga hundvakter alt hundpensionat där hunden kan vara om det kör ihop sig. Fundera på hur ni löser det om du inte längre kan jobba hemifrån. 
    Har du ett jobb som du kan gå ifrån flera g/timmen under första året när valpen måste ut, ska aktiveras osv?

    Det finns gott om restauranger/fik/hotell där hunden får följa med så med bra planering brukar semestrar inte vara något problem så länge du väljer hundvänliga alternativ.

    Vad funderar ni på för ras och vilken form av aktivering intresserar er?

  • Topcom
    Dexter dot com skrev 2023-10-23 05:03:16 följande:

    Finns tid, intresse och ekonomi för hund tycker jag bara det finns fördelar med hund. Man kommer ut, man utvecklas genom att gå kurser och samarbeta med hunden och det är otroligt roligt att utvecklas ihop med hunden och testa olika aktiviteter.
    Visst blir man låst men ni är ju 2 vuxna och en 15åring som kan hjälpas åt om nu sambon och 15åringen är intresserade. Diskutera redan nu hur mycket ansvar dom vill ta. Skaffa 1-2 pålitliga hundvakter alt hundpensionat där hunden kan vara om det kör ihop sig. Fundera på hur ni löser det om du inte längre kan jobba hemifrån. 
    Har du ett jobb som du kan gå ifrån flera g/timmen under första året när valpen måste ut, ska aktiveras osv?

    Det finns gott om restauranger/fik/hotell där hunden får följa med så med bra planering brukar semestrar inte vara något problem så länge du väljer hundvänliga alternativ.

    Vad funderar ni på för ras och vilken form av aktivering intresserar er?


    Hej!

    jättetack för tips!

    vi har börjat kolla lite på ras, men jag har ingen tidigare erfarenhet av hundar så jag har inte superbra koll.

    Det jag vet är att vi vill ha en liten till medelstor hund, gärna inte ens som hårar i mängder och ingen ras som
    kräver extrem aktivering då jag inte tror att vi kan ge den det   (tänker typ husky) men en ras som ändå kan ta sig en del promenader varje dag, och inte blir trött efter en km :) 
  • Sanna43

    negativa saker är att behöva gå ut i dåligt väder. Samt att det blir smutsigare inne, man behöver skölja lerig hund i duschen och sånt. 

  • Agda90

    Jag är själv väldigt allergisk så jag kan berätta från min sida hur jag upplever det.

    Jag har vänner som har hund. De kan aldrig vara hemifrån längre än ett visst antal timmar pga hunden. De kan aldrig ta med hunden till oss för jag uppskattar att kunna andas. Vi kan sällan vara hemma hos dem för det är inte alltid jag mår bra av min allergimedicin och att känna mig bakis när vi ska äta och bara vill kräkas känns ju inte så vidare kul. Att åka på någon weekend resa är uteslutet för det är svårt att hitta hundvakt. 

    Det känns som att man blir ganska så låst. 

  • Lönnsirap

    Det som man VÄLDIGT ofta behöver göra avkall på är nyårsfirande "mitt i smeten". Och att inte tänka på hunden.

    Utifrån hur mycket man får är det småsaker.

    En åldrande hund behöver också lite extra pyssel. Kanske mer veterinär-besök, hänsyn till ev. sjuklighet. Att resa är att välja hotell efter hunden, eller ha en plan. 

    Sen behöver man anpassa sin livsstil till en hund och lära sig tänka på vad de behöver, och se vad som kan bli problem. Att låna lite böcker på biblioteket om hundträning och hundproblem kan ge lite bättre förståelse för vad man faktiskt behöver tänka på.

    Det är lättare att fostra en välfungerande hund om man vet lite. Så man slipper göra precis varenda tabbe som finns. 

  • enola

    Visst blir man mer låst med hund, men enligt mig väger fördelarna definitivt upp. Nu har vi turen att ha en jättebra hundvakt som nästan alltid kan ställa upp (hundarnas mammas ägare) så vi har möjlighet att resa iväg några dagar om vi skulle vilja. Vi har även rest med hund. Det finns många hotell och b&b som tillåter hundar, och ganska många fik och restauranger också. Vi försöker ta med hundarna så mycket som möjligt, både för att de ska slippa vara ensamma och för att det är bra miljöträning för dem.

    Vet du att du kommer kunna fortsätta jobba hemifrån eller kan det ändras? Är det en permanent situation så är det ju perfekt läge att skaffa hund. 

    Det finns ju stora hälsofördelar med att ha hund också, särskilt om man normalt sett inte rör sig så mycket. Man MÅSTE ut, om det så spöregnar eller är snöstorm. Man kan gå kurser tillsammans, vilket både främjar ditt och hundens samspel och är en chans att träffa nya människor. Och bara närvaron och umgänget med en hund är ju ren terapi ❤️
    Jättebra för barnen också att växa upp med djur!

    Nackdelarna, förutom att man blir mer uppbunden, är väl att de slutar ner. Särskilt så här års och särskilt långhåriga hundar, som vi har, som får med sig ett halvt grustag in efter varje promenad, hur mycket man än torkar dem. Annars... Nej, inga nackdelar.

  • Dexter dot com
    Topcom skrev 2023-10-23 10:03:02 följande:
    Hej!

    jättetack för tips!

    vi har börjat kolla lite på ras, men jag har ingen tidigare erfarenhet av hundar så jag har inte superbra koll.

    Det jag vet är att vi vill ha en liten till medelstor hund, gärna inte ens som hårar i mängder och ingen ras som
    kräver extrem aktivering då jag inte tror att vi kan ge den det   (tänker typ husky) men en ras som ändå kan ta sig en del promenader varje dag, och inte blir trött efter en km :) 
    Hur många timmar per dag tänker du lägga på ren motion och vilken form av mental aktivering är du intresserad av och hur mycket aktivering kan du tänka dig?

    Mig veterligen finns det väl ingen ras som inte fixar 2-3 km , 3-4 gånger per dag .
  • Mortiscia80
    Dexter dot com skrev 2023-10-23 18:10:29 följande:
    Hur många timmar per dag tänker du lägga på ren motion och vilken form av mental aktivering är du intresserad av och hur mycket aktivering kan du tänka dig?

    Mig veterligen finns det väl ingen ras som inte fixar 2-3 km , 3-4 gånger per dag .
    ....förutom alla större hundraser som collie, schäfer, dobbermann, rottweiler och många fler. De ska motioneras ordentligt.
Svar på tråden Hur är det att ha hund i vardagen? För och nackdelar..