• CaCo

    Hur accepterar man något man inte gillar?

    Hej!


    Jag vill ha tips om hur man accepterar misstaget och livet som man inte är nöjd med?

    Jag skulle uppskatta ett riktigt seriöst svar!

    Kram❤️

  • Svar på tråden Hur accepterar man något man inte gillar?
  • Anonym (village wisdom)

    Hur accepterar människor livet efter en svår olycka som begränsar dem fysiskt?

    Man inventerar det man har och kan i nuet, bestmmer sin grundnivå, bestämmer vad som går att förbättra och utveckla och sätter nya mål efter det.

    Du kan inte ändra på allt som skett men du kan ändra på hur du ser på dig själv, och kanske måste du också förlåta dig själv för gamla misstag. Det är lätt att veta med facit i hand hur man borde gjort men livet har en förmåga att bjuda på överraskningar, både bra och dåliga.

  • Anonym (ccc)

    Det beror nog helt på vad det är.

    Några hypotetiska fall:
    1.Jag ångrar att jag fick barn ihop med en idiot: Det går inte att ändra på så i det fallet får man bara göra det bästa man kan för barnens skull, vara glad att barnen är fina människor och ha så lite att göra som möjligt med exet. 

    2. Jag ångrar att den jag gifte mig/är sambo med är en idiot: Det behöver man INTE acceptera utan kan förändra sitt liv till något bättre genom att lämna.

    3. Jag valde bort barn och nu är det för sent att få några: Det går inte att ändra på så här krävs att man finner sin lycka i annat i sitt liv så att man inte sörjer för evigt och snarare missar det fina med livet. 

    4. Jag ångrar att jag inte läste drömutbildningen och vantrivs med det jag nu arbetar med: Om man inte är alltför nära pensionen så hoppa på drömutbildningen? 

  • Anonym (Jo)

    Genom att fokusera på NUET och de BRA sakerna du har med ditt liv nu. De flesta hamnar nog i sådana känslor ibland, det är ok, men man måste också kunna gå vidare sedan.

  • Fjäril kär

    Beror ju helt på vad det gäller. Det finns många saker man absolut inte ska acceptera och finna sig i . Dåliga förhållanden tex,  dysfunktionella familjer , kriminalitet,  missbruk av olika slag etc .. sånt kan vara direkt skadligt och istället måste man acceptera att man måste lämna och förändra sin situation.  

    I övrigt får man försöka acceptera genom att se att alla människor gör misstag och det är ingen katastrof att vara klantig, puckad och naiv. Jobbigt ja, men du dör inte av det. Man måste vara snäll mot sig själv och förstå att man tog vissa beslut där och då utifrån dom förutsättningar man hade då , man hade inget att jämföra med. Hur skulle man kunnat veta i förväg vilka konsekvenser man skulle få? Det kan man ju inte. 

  • redhairredhair

    det blev som det blev för att det inte vart som det skulle.
    många misstag är det inget man kan  göra åt.
    om det är så i ditt fall vet jag inte men jag har gjort många klavertramp som ställt till det rejält och livet har fått tagit en annan väg.
    Jag försöker alltid att vara positiv och göra det bästa av situationen. Det gäller att försöka se alla möjligheter och utgå därifrån, kom ihåg att ingenting är omöjligt!

    Om misstaget är väldigt omvälvande och skett ganska nyligen  så kan det vara bra att försöka leva i nuet och försöka landa, därefter kan man börja fokusera på framtiden  och låta livet ta en ny riktning.

Svar på tråden Hur accepterar man något man inte gillar?