• Angelvik

    Starta eget

    Hej
    jag är i funderingarna över att starta eget
    skulle vilja ha en liten inredningsbutik i vårat gårdshus 
    vi bor i En by utanför en större stad
    här i byn har vi även en butik som säljer gammal militärutrustning och denna går riktigt bra så kunder hittar redan ut hit

    Jag har ingen som helst aning om hur det går till men i vår kommun har vi en förening som hjälper till kostnadsfritt samt har kurser i att starta eget 
    dessa har jag tänkt kontakta men vill räkna lite på om det skulle kunna gå runt☺️

    jag är i den situationen att jag behöver igentligen inte ha så hög inkomst utan skulle det va möjligt att ta en lön på ca 6-8.000 kr i månaden så hade det varit perfekt☺️
    men annars gör jag bara detta för att det skulle vara kul och då jag är hemma mycket så är det kul att ha någon sysselsättning☺️

    Startkapital har jag själv 


    någon här som har eget och vill svara på lite frågor?

    1. vad jag förstår så finns det för företag att man kan handla hos grossister 
    hur tänker man där 
    om jag handlar en kruka för 50kr och säljer den i butiken för 100kr hur mycket av den vinsten på 50kr går till själva lönen?

    2. godkänt kassasystem ser jag att man ska ha
    Är det tillåte att ha endast swish? 

    3.någon med inredningsbutik som vet några bra grossister?

    3. skulle även vilja sälja lite godis samt glass på sommaren, vad behöver man för tillstånd då? Samt är det en stor extrakostnad?

    4. vad är det för utgifter man har utöver inköpspriset på produkterna?

    5. ska man ha enskild firma eller aktiebolag?
    jag tänker inte att jag kommer ha någon stor butik utan lite inredning och kunna beställa hem om kunden vill ha något specifikt

    ha det gott 
  • Svar på tråden Starta eget
  • Cat71

    Kul!

    Min man har haft eget (enskild firma) och min mamma ett handelsbolag tillsammans med en väninna. 
    Har du inga stora investeringar, dvs risker, inte förväntar dig några storvinster och behöver planera bolagets ekonomi så du kan skjuta upp överskott till nästa bokslutsår, ja då skulle jag säga att du lika gärna kan förenkla för dig själv och ha enskild firma. Det innebär bl.a. att du personligen ansvarar för företaget och dess ekonom. I ett AB är företaget egen juridisk person och du riskera bara att förlora det investerade kapitalet om det inte går bra.

    Säljer du en kruka för 100:-, måste du först betala momsen.
    den utgör 20:-.
    Vinsten är alltså bara 30:- om du köpt in den för 50:-.
    För att ta ut lön måste du sedan betala in egenavgifter till Skatteverket vilken också en skatt (i ett AB heter samma skatt arbetsgivaravgift), med 25%. Nu är det 22,5 kr kvar. Detta kan du ta ut i lön men du måste även betala inkomstskatt på detta. Så har har du runt 30% i inkomstskatt innebär det att du får ut ca 16 kr.


    Vi har som bekant världens högsta skattetryck i Sverige.
    Efter 6 år la min man ner sitt företag. Visst kunde ha ta ut en lön på runt 25 tusen efter alla skatte. Men förutom 8 timmars arbetsdag la han 2-3 timmar per kväll, inklusive helger, på att fakturera, skriva offerten, skicka krav på de som inte betalar i tid, bokföra mm. Han drunknade i administrationen, de höga bokföringskraven och skatteverkets nolltolerans för förseningar. Han gick in i väggen och hade inget val. 


    Förresten, den där krukan betalar du också moms på (=ingående moms). Men den har du rätt att kvitta mot de 20 kr du får in genom momsen vid försäljningen (=utgående moms).


     

  • tvåbarnsfar

    Börja med att göra en affärsplan och en budget. Gäller oavsett vilken typ av företag man ska starta. 

    Räkna på de olika utgifterna och vad du realistiskt kan ha för inkomster.

    Du kan även räkna "baklänges", och se hur mycket du måste sälja för att kunna ta ut en rimlig lön.

    Säg att du har ett AB och vill ta ut en lön på 8000kr/mån (innan skatt, dvs ca 6000kr/mån efter skatt). Då har du arbetsgivaravgifter på ca 2500kr/mån dvs en total lönekostnad på 10500kr/mån. Säg att du har minst 3000kr/mån i andra utgifter så är du uppe i 13500kr/mån.

    Det betyder att du efter moms måste få in detta belopp. Du måste alltså sälja grejer varje månad för 13500x1,25=16875kr mer än vad du köpt in dem för. 

    I ditt exempel med krukan som du köper för 50kr och säljer för 100kr blir det alltså 338st sådana krukor i månaden (förutsatt att du kan dra av ingående moms på krukan, köper du in den begagnad av en privatperson kan du inte göra det och du får istället sälja 422st krukor för att kunna ta ut den lönen). 

    Tyvärr är det lätt att alla skatterna knäcker kalkylen men om du har ett bra läge och kan få en bra omsättning så kan det funka ändå.

    Lycka till och berätta hur det gått!

Svar på tråden Starta eget