• ODuracell

    Vad får ni i försörjningsstöd?

    Hej Familjeliv!


    Jag är på g att söka försörjningsstöd och kommer få det då jag har sjukintyg och läkaren har även kontaktat de som har hand om det.

    Jag undrar bara vad ni har fått i försörjningsstöd? Mina tillgång och bidrag är lika med noll, jag bor ensam, har inga barn och ungefär 9000 kronor i kostnader per månad.


    Jag har hört att man tydligen ska få lite för nöjen också vilket är en fräsch fläkt för mig.

    Gjorde några kalkyler på nätet men de handlar mest om uträkningar gällande riksnormen, där det också står att jag ligger långt över snittet eller under snittet, för att uttrycka det rätt. Så det borde ju inte vara några problem att få så det räcker.


    Så vad har ni fått ut blir min fråga?

  • Svar på tråden Vad får ni i försörjningsstöd?
  • ODuracell
    mammatill6 skrev 2023-10-17 18:32:06 följande:

    Man får ungefär 4700:- plus hyran. Och sen extra om man har t.ex mediciner. 


    Okej, inget till nöjen osv. då? Det var nån annan som sa det här på


    familjeliv, tror även jag läst det på nätet.

  • Anonym (Va?)
    ODuracell skrev 2023-10-17 18:35:17 följande:

    Okej, inget till nöjen osv. då? Det var nån annan som sa det här på


    familjeliv, tror även jag läst det på nätet.


    Nej, högst sannolikt inte.
    Varför ska skattebetalarna stå för dina nöjeskostnader?
  • ODuracell
    Anonym (Va?) skrev 2023-10-17 18:36:31 följande:
    Nej, högst sannolikt inte.
    Varför ska skattebetalarna stå för dina nöjeskostnader?

    Ja, nu är det ju inte så att skattebetalarna gör detta utan det är ju den skatten jag betalat in i många år innan i arbetslivet som ska vara del utav det sociala trygghetssystemet i Sverige.


    Här kan du läsa mer om allt trevligt man kan få tillgång till om man är till exempelvis blir sjuk och inte har någon inkomst.


    www.sollentuna.se/omsorg--stod/ekonomiskt-stod-och-radgivning/Ekonomiskt-bistand/Vad-ingar-i-forsorjningsstodet/ 

  • Anonym (000)

    Min son har försörjningsstöd men bor än så länge hos mig så de räknar inte in någon hyra. Han får ca 3.900 kr. Det ska täcka mat, buss, medicin, mobil, hygienartiklar och någon liten post för kläder (som han inte köper varje månad). 

  • Anonym (Sia)

    Du får först för hyra, el, vatten, hemförsäkring och fack och a-kassa.
    Här har vissa en gräns, dvs de kan ha en gräns för vad hyran får kosta, har du då mer så får du maxbeloppet.

    Efter detta så kommer riksnormen. Då är det mat, kläder och lite nöje osv. Pengarna är däremot inte öronmärkta på något sätt så om de räcker till nöje är ju helt upp till dig själv.
    Vissa lägger kanske mer pengar på mat, andra kläder osv. Vill du tex äta havregrynsgröt varje dag så du får mycket pengar över till nöje så är det helt upp till dig. Så du behöver ju inte tänka att x ska gå till mat och x till kläder osv. Utan du lägger dina pengar på det du vill.Har man dyrare hyra än vad maxbeloppet är kan man behöva lägga dessa på hyran tex.

    Vissa kommuner får du även busskort av.

  • Anonym (M)

    Knappt nånting


    ODuracell skrev 2023-10-17 18:35:17 följande:

    Okej, inget till nöjen osv. då? Det var nån annan som sa det här på


    familjeliv, tror även jag läst det på nätet.


    Nöjen räknas in i den summan. Mat, kläder, hygienartiklar, nöjen ska det räcka till. 
  • Drottningen1970
    ODuracell skrev 2023-10-17 18:35:17 följande:

    Okej, inget till nöjen osv. då? Det var nån annan som sa det här på


    familjeliv, tror även jag läst det på nätet.


    I denna norm ingår post för fritid.
  • Fjäril kär
    ODuracell skrev 2023-10-17 18:43:32 följande:

    Här är en till där samma sak dyker upp, lek o nöjen, kläder o skor osv.


    www.harryda.se/omsorgochstod/ekonomiochpengar.4.42a851691818a5d975f12d6.html


    Lek och nöjen avser barnfamiljer som ska kunna köpa in ett par skridskor eller ta sig råd att gå på Leos lekland tex . 

    Du får alltså inga extra pengar utöver riksnormen som du kan gå på konsert för tex.  
  • Anonym (Nja)

    Det kallas dock inte "nöjen" utan lek och fritid. Du kan söka på riksnormen för att se hur de benat upp de olika summorna och vad det kan innebära, kanske ett träningskort t ex. Det är inte många hundra i månaden iaf. Soc täcker inte alltid hela hyran heller beroende på om du hamnar över rimlig nivå, det överskjutande får man isf betala själv.

    Att du ligger under snittet (vilket snitt???) betyder inte automatiskt att du får försörjningsstöd. Det är först när man hamnar under riksnormen som man har möjlighet att få försörjningsstöd. Det ställs vissa krav på dig som sökande, de kommer också att vilja se dina kontoutdrag för några månader bakåt. Har du sparade pengar ska det tas av först. Har du haft stora inkomster tidigare kommer de ifrågasätta varför du inte sparat av det. Räkna inte med att du får pengarna inom ett par dagar, det kan ta ett tag innan de har gjort klart din ansökan. Eftersom du har barn lär de dock försöka skynda sig.

  • Anonym (Volvo)

    Jag har försörjningsstöd och i den budget soc hjälpte mig att lägga upp har jag 500 kronor över varje månad att lägga på i princip vad jag vill.... men det innebär också att dessa 500 kronor vissa månader kan innebära skillnaden om jag har mat kvar i kylskåpet eller inte tills nästa utbetalning...   så visst kan jag gå på krogen en kväll om jag vill eller gå på hockey men det kan också innebära att jag inte har några pengar om det dyker upp något jag måste betala för tex tandläkaren eller en höjning av min medicin...

  • Fjäril kär

    Har du själv räknat ut på socialstyrelsens hemsida vad du är berättigad till för summa? Där kan du även läsa om mer detaljerat vad allt ska räcka till.  

  • Anonym (Kim)

    Du kommer att få riksnormen som för dig som ensamstående är 4.620 kr OM du blir beviljad. Du låter tvärsäker på det, men det kan du inte vara förrän de gjort sin utredning. Det räcker inte att man ligger under riksnormen vid beräkning eller att du är sjukskriven, även om det är sannolikt. Som någon annan skrev så utreder man hur din ekonomi sett ut bakåt, om du kunde gjort något annat för att försörja dig, haft/har tillgångar att sälja. Du är sjukskriven men har inte sjukpenning, varför? Det finns många saker som ska utredas innan du får rätt till försörjningsstödet. 

    Nöjen som du pratar om stämmer delvis, i själva riksnormen ingår en post för fritid, liksom det finns en post för livsmedel, en för kläder och skor osv, men summan du får är de 4.620 kronorna som jag skrev ovan.

    utöver det får man skäliga kostnader för hyra, el, hemförsäkring, fackavgift, internetuppkoppling och i vissa fall busskort om man har någon planering som kräver busskort, annars oftast inte. Man får också kostnader för läkarbesök och mediciner inom högkostnadsskyddet.

    När det gäller hyran så har varje kommun en gräns för vad som är godtagbar hyra man beviljar, är den högre så beviljas inte hela. Oftast så får man rådrum en tid med hyran dvs om man har för hög hyra så beviljas den ändå under en period under vilken man förväntar försöka hitta billigare boende.

  • Anonym (Volvo)

    Observera att soc inte tar hänsyn till att du har dyra räkningar utöver det som är inräknat i normen. Att du betalar 1500 för tv och internet eller har dyrt mobilabbonemang tex är ditt eget problem att lösa och går alla pengar åt till räkningar så är det så det ser ut. Du får inga extra pengar utöver normen . 

Svar på tråden Vad får ni i försörjningsstöd?