• Mymlan82

    Sälja idé till företag?

    Hej!

    Jag har kommit på en i mitt tycke revolutionerande utveckling av en produkt som ger den ett nytt användningsområde och målgrupp. Är det någon som vet om/hur man kan sälja in det till företaget som har patent på grundprodukten? Det verkar svårt att hitta kontaktuppgifter till något annat än kundtjänst och det känns lite pinsamt att fråga där. 

    Tacksam för råd :)

  • Svar på tråden Sälja idé till företag?
  • Mymlan82

    Tack för svaret :) Jag har sökt där, men hittade bara namnet på dem. Sökte på Eniro sen, men känns lite dumt att typ ringa upp personen, hade känts bättre med en mailadress. Eller törs jag messa tro? Vill ju inte verka helt galen ;)

  • PH76
    Mymlan82 skrev 2023-10-17 14:35:46 följande:

    Tack för svaret :) Jag har sökt där, men hittade bara namnet på dem. Sökte på Eniro sen, men känns lite dumt att typ ringa upp personen, hade känts bättre med en mailadress. Eller törs jag messa tro? Vill ju inte verka helt galen ;)


    Kolla LinkedIn och skicka meddelande där.
  • Finansen7

    Ring. En företagsledare eller styrelseledamot är alltid intresserad av en bra idé. Presentera dig som xx och säg att du har en bra idé som du tror kan passa företaget yy.

  • tvåbarnsfar

    Håller med tidigare talare. 

    Du måste personligen kontakta VD eller någon i styrelsen. Sedan behöver du ett personligt möte, så berätta att du har en bra idé men inga detaljer. Förbered några ppt-slides till mötet som kort men koncist förklarar idén.

    Kräv att innan mötet få skriva någon form av NDA eller avtal om nyttjanderätt/provision så att de inte kan stjäla din idé själva.

Svar på tråden Sälja idé till företag?