• Jossegus

    Kompisproblem

    Hej, jag vet inte hur jag ska känna. 


    Jag har en kompis som går mig på nerverna. 

    Hennes beteende matchar inte alls med mitt. Hon söker nästan alltid uppmärksamhet. För mig som är lugn och tillbakadragen är detta stora problem. Till exempel när jag har konversationer med andra kompisar så avbryter denna vännen samtalet för att fångamin uppmärksamhet.  Dessutom kan hon på arbetet när vi jobbar, störa mig för att fråga dem mest simpla och onödiga frågorna som jag vet att hon redan har svaret på, ja jag vet säkert. Detta stör mina förutsättningar, medan jag vet att hon tar igen tiden annan tid på dagen. 

    Sedan när hon väl får min uppmärksamhet (eller ej, utan ändå pratar med mig) så tar hon upp så detaljerade saker som jag inte har stort intresse i. Något som vi inte delar intresse i. 


    Som grädden på moset så har hon ett allmänt barnsligt beteende. Tex tycker hon allt är pinsamt. Men hon påstår även att andra personer, som hon inte gillar, är patetiska och beter sig dåligt när det är hon som beter sig oskönt. I lunchrummet brukar vi till exempel lämna plats om vi vet att en viss grupp människor vill och brukar sitta tillsammans på en viss plats. Då och då sätter hon sig på olämpliga platser och då påpekar man att ?men klart? vill sitta med ?? ?Vi sitter här istället? då muttrar hon ?dem är så fåniga, så här är det inte alls? men om någon gör det samma mot henne blir hon också då jättefrustrerad.

    Hur bör jag hantera detta? Jag har försökt visa att vi inte matchar ihop utan att säga det rakt ut. Men hon agerar på samma sätt?

  • Svar på tråden Kompisproblem
  • Anonym (Kollega)

    Det här är ju en kollega och inte en kompis. Du har andra kollegor du trivs bättre med. Du har redan berättat för din kollega hur du känner. Inte mycket att göra mer än att se det som ett arbetsmiljöproblem bland andra. Hur brukar ni hantera och förebygga arbetsmiljöproblem? Som du beskriver situationen kan det förvärras med tiden om inget görs. 

Svar på tråden Kompisproblem