• Vårdepp

    Min dotter skolkar

    Min dotter går i nian och började skolka en del i sjuan-åttan, vilket urartade riktigt mycket andra terminen i åttan. För mig är detta så främmande, för jag själv då orolig för mina betyg när jag var så ung. Jag har svårt att motivera henne, och nu ska hon snart ska gymnasium. Kan någon hjälpa mig med följande? 


    1 Vilka program kan vara lämpliga om man inte gillar att plugga Och vad bli man behörig till efteråt? 


    2 Vad finns det för alternativ till gymnasiet för dem som just nu inte vill plugga utan kanske behöver något annat? 

  • Svar på tråden Min dotter skolkar
  • felicityporter

    Jag skulle tro att ett program likt fordon, el, undersköterska (har glömt vad det heter) eller liknande är bäst för den typen av ungdom. Önskar ibland att jag själv valt ett sånt program eftersom jag var ungefär som din dotter i den åldern, jag var inte korkad bara det att jag var extremt skoltrött pga mobbing och allmänt omotiverad vilket gjorde att jag hoppade av ettan på gymnasiet.

  • Persefone234

    1. Ett yrkesförberedande program är bättre om man är skoltrött. Då får man lära sig ett yrke och blir behörig att söka jobb inom den branschen direkt efter gymnasiet.

    2. Jag känner inte till något alternativ till gymnasiet. I dagens samhälle behöver alla en gymnasieexamen för att få jobb. Om man däremot går ut nian utan gymnasiebehörighet, så finns det speciella gymnasieutbildningar att söka till, där man får hjälp att läsa upp sin behörighet.

  • TvillingmammaVästgöte

    Bra är väl att gå på ett praktiskt program, om hon kan komma in på ett sådant. Många flickor tycker om att gå ett naturbruksprogram med inriktning på häst eller smådjur. Ett alternativ är Barn och fritid, alternativt ett estetiskt program om hon har stort intresse för dans eller musik tex,
    Om man ser till att läsa Svenska 3 och Engelska 6 får man allmän högskolebehörighet. Sen kan man alltid läsa in särskild behörighet som extrakurser eller efter gymnasiet, det är ofta bara en eller två kurser som behövs. Man kan också gå ett tekniskt eller naturvetenskapligt basår, om man läst Matematik 2 på gymnasiet. 

  • Magical

    Ni ska boka in samtal hos skolans SYV! Du som vårdnadshavare kan följa med för ungdomarna lyssnar inte alltid på all information. 

    Sedan har varje kommun ansvar för ungdomar som inte går gymnasiet så skulle hon inte börja någonstans så kommer de kontakta er. Deras mål kommer vara att hjälpa henne till studier igen, men det kan vara så att motivationen är så låg att det inte fungerar på en gång. 

    När man är 18 kan man söka folkhögskolor. 

Svar på tråden Min dotter skolkar